Следвайте ни

Пловдив като Лондон - ще въвежда зона с ниски емисии

В британската столица се плаща 200 паунда такса, за да можеш да влизаш с автомобил в "чистите" райони

viber icon

Специално проучване на енергийния пазар показва, че консумацията на горива на европейско ниво се е увеличила с повече от десет пъти за последните сто години, като до 1950 г. е преобладавало използването на твърди горива, а след 1950 г. се увеличава съществено използването на течни горива, което е свързано основно с транспортния сектор и нарастването на броя на автомобилите, което продължава и до днес. Интересен факт е, че само между 1950 и 1980 г. използването на течни горива в Европа се е увеличило 18 пъти.

Проблемът е особено сериозен днес, когато редица европейски градове въвеждат т.нар. Зони с ​ниски ​емисии (ЗНЕ) с цел намаляване на концентрациите на азотни оксиди. Зоните с ниски емисии са следващата стъпка и на Община Пловдив да се справи с проблема с мръсния въздух, който идва от трафика - това твърди Елена Найденова, главен експерт в Дирекция „Екология и управление на отпадъците" в Община Пловдив.

 

Новите екологични стандарти за автомобилните производители (EURO I-VI), които започват да се прилагат още през 1992 г., целят именно намаляването на емисиите от автомобилите като основен фактор за замърсяването на въздуха в градовете. На национално ниво те също допринасят за подобряване на качеството на въздуха. За съжаление обаче, тези стандарти се отнасят за производството на нови автомобили, а характерно за страните от Източна Европа, в това число България и в частност за община Пловдив, е използването на автомобили с нисък екологичен стандарт на двигателите от населението. 

Голяма част от колите в Пловдив са на възраст над 20 г.

и отговарят на ниски екологични стандарти.

Състоянието на автомобилния парк отваря голям потенциал за реално намаление на емисиите на азотни оксиди, чрез прилагането на мерки, насочени към автомобилния транспорт и най-вече към автомобилите и автобусите, използващи дизелово гориво. За целта биха могли да се въведат и спазват по-строги правила при регистрацията и годишната техническа проверка на моторните превозни средства. Доказано в европейски мащаб, при прилагането на по-високите стандарти за моторните превозни средства, въпреки увеличаването на консумацията на горива, емисиите намаляват. Тези мерки се определят като много ефективни по отношение на подобряването на качеството на въздуха в големите градове.

В допълнение, процентното намаление на количеството използвано дизелово гориво и броят на моторните превозни средства с дизелови двигатели спрямо общото количество изгорени горива и общия брой на моторните превозни средства би довело до намаляване на емисиите на азотни оксиди.

 

Липсата на технологии за намаляване на емисиите на азотни оксиди (азотен диоксид) при увеличаването на броя на автомобилите води до увеличаване на концентрацията на азотни оксиди в атмосферния въздух. Същевременно влиянието на азотните оксиди се задържа и увеличава още повече при наличието на определени метеорологични условия, като ниска температура на въздуха, слаб вятър и температурна инверсия.

Същественото влияние на атмосферните условия е вече изследвано и доказано за европейските страни с развита икономика и инфраструктура, в които увеличаването на автомобилния трафик е основен фактор за влошаването на качеството на атмосферния въздух. Такава страна е Норвегия. Норвежкият институт за проучване на транспорта през 2011 г. е направил изследване на емисиите на азотни оксиди от автомобилите в големите градове. В изследването се посочва, че 

новите автомобили с дизелови двигатели изхвърлят между 20 и 40 пъти повече азотни оксиди спрямо новите бензинови. 

Така въпреки ниската възраст на автомобилния парк в страната, при преобладаващо използване на дизелови двигатели, изчисленията до 2025 г. показват, че емисиите на азотни оксиди се явяват сериозно предизвикателство за постигане на задоволително качество на въздуха и в случай че не се предприемат допълнителни мерки, ще продължат да нарастват. В същото време емисиите на ФПЧ10 например ще намаляват съществено.

Очевидно решение на проблема е намаляването на броя на дизеловите автомобили за сметка на използващите друг вид гориво, но това е свързано, от една страна, с по-големи разходи на собствениците и от друга, с по-малка ефективност на използването на енергията. Допълнителен проблем се явява и необходимостта от политика в тази насока на национално ниво, както и предоставяне на повече правомощия на общинските власти за въвеждане на местни инициативи, което на практика е трудно осъществимо.  Общинските власти определят обхвата и приложимите изключения, но структурата и принципът на работа е необходимо да се дефинира на национално ниво. 

По отношение на предприемането на по-категорични мерки за справяне с проблема с емисиите на азотен диоксид като добър пример може да бъде посочена политиката на Великобритания за намаляване на замърсяването в Лондон. Изчислението на емисиите на азотни оксиди в Лондон показва дял от 46% на автомобилния трафик. За намаляване на концентрациите на азотни оксиди в общината са въведени т.нар Зони с ​ниски емисии (Low Emissions Zone). Това е територия от 1,5 кв. км, в която се цели съществено намаляване на емисиите чрез спиране на най-замърсяващите превозни средства. Въведена е такса от 200 паунда за движението на МПС в зоната, които не покриват като минимум стандарта - EURO III. 

В същото време е изчислено, че

над 60% от придвижванията в Лондон са с дължина по-малко от 3 км

и притежават значителен потенциал да бъдат осъществени на практика без използването на автомобилен транспорт. За реализирането на този потенциал са въведени редица инициативи и финансови стимули за предварително планиране на обичайното придвижване на гражданите до техните работни места, училища, детски градини и т.н., с пешеходно придвижване или използване на велосипеди и обществен транспорт.

Практиката за въвеждане на ЗНЕ се използва и в Германия. Такава зона е въведена още през 2005 г. в гр. Берлин, а в последните няколко години и в други градове на страната с проблеми по отношение на емисиите на азотни оксиди и прах. Ефектът на тези зони е съществен и само за една година емисиите на азотни оксиди от МПС в Берлин са намалели с 14%. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (13)

Центърнападател

Центърнападател

02.06.2021 | 16:24

Карето между булевардите Христо Ботев-Руски-Шести Септември-Цар Борис III Обединител спокойно може да се обособи като зелена зона. Но има ли наши и ваши - всичко ще отиде на вятъра. Пресичащата ул. Гладстон остава изключение, като главна пътна артерия.

Отговори
0 3
Кюмбета

Кюмбета

02.06.2021 | 11:50

А кюмбетата и кубиците дърва, стоварени по улиците? Или всичко заедно, или нищо! В Лондон май няма такова отопление?

Отговори
5 2
Лондончанин

Лондончанин

02.06.2021 | 14:36

Има

Отговори
4 0
Сдравко

Сдравко

02.06.2021 | 11:29

Збогом ГЕРБ

Отговори
4 3
Живко

Живко

02.06.2021 | 11:29

А тролейбусите са с нулеви емисии и пак ги унищожихте.

Отговори
5 2
Арх

Арх

02.06.2021 | 11:25

Добра идея Пловдив да се изравни с осеммилионния Лондон. И таксата от 200 паунда, почти 500 лева на ден, също е добра идея. А паркирането на колите под възбрана да се остави на грижата на собствениците им. Няма за всичко да се грижи общината, я.

Отговори
5 3
Erhan

Erhan

02.06.2021 | 11:21

Авторите на статията даже не знаят, че от 1 влизат нови изисквания при годишните технически прегледи на колите. Аз за това от години не купувам този пасквил

Отговори
7 0
Идеята е добра!

Идеята е добра!

02.06.2021 | 11:16

Да, трудна ще е за осъществяване и със сигурност ще срещне голям отпор, но в крайна сметка това е мислене в перспектива. Да не коментираме, че половината трафик, минаващ през центтъра е необяснимо да минава оттам вместо по Източен или Руски.

Отговори
3 6
Величков

Величков

03.06.2021 | 08:29

Щото Източен и Руски са пусти и никой не минава по тях. Поредната врътка за смучене на пари, а общинарите ще си предвидят "служебни" пропуски.

Отговори
1 0
Pld

Pld

02.06.2021 | 11:13

Идеята е добра за бъдещето. Не сме дорасли нито със стандарт на живот, нито със заплати.

Отговори
8 1
хмх

хмх

02.06.2021 | 10:58

"Голяма част от колите в Пловдив са на възраст над 20 г. и неотговарящи на никакви екологични стандарти." Коли от преди 20 години има със стандарти Евро1, Евро2 и Евро3. Също така на база на тези екологични категории се изчислява данъка на колата, моята например е на газ, но това не оказва влияние на данъка :) И къде ще спрете над 20 годишните коли и дизелите. Ами нали като спрете дизеловите автобуси през централния булевард трябва да ликвидирате градския транспорт

Отговори
11 3
Да, ама не.

Да, ама не.

02.06.2021 | 11:14

Автобусите на градския транспорт в Пловдив са със стандарт Евро 6, което ги прави по-екологични от почти всички МПС-та в града.

Отговори
5 3
Коневеъза!

Коневеъза!

02.06.2021 | 11:33

Да на тези турски автобуси само лепи нките им са евро 6! Унищожиха унишлено тролеите сага дишайте мръсния въздух!

Отговори
3 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?