Пловдив издухва мръсния въздух стъпка по стъпка
- 08:00, 11.01.2024
- 08:26, 11.01.2024
- 5410
- 9
Илияна Караланова, Станимир Кронев
Върховният касационен съд (ВКС) осъди РИОСВ да плати глоба от 300 лв. за неизпълнение на съдебно решение от лятото на 2021 г., с което екоинспекцията и Община Пловдив бяха задължени да предприемат мерки за подобряването на чистотата на въздуха в града. Делото беше заведено от фондация „Асоциация за европейска интеграция и права на човека" заради превишените нива на фини прахови частици и на 22 юли 2021 г. ВКС задължи РИОСВ и Общината да преустановят бездействието си по отношение на замърсяването на въздуха в Пловдив, като даде срок от 1 година показателите да влязат в допустимите норми.
Кой обаче бездейства и защо решението на проблема все се изплъзва на местните власти? През пръсти ли контролират еколозите, или Общината се ослушва? Едва ли отговорът може да е еднозначен. Решението трябва да се търси в съвместните усилия - на бизнес, граждани, институции, местна власт и еколози. Картината не е съвсем песимистична и показва, че - бавно, но славно - въздухът в Пловдив се изчиства.
Тенденцията през последните пет години е трайна и отчита намаляване на броя на превишенията за средноденонощната норма за опазване на човешкото здраве, която е 50 µg/m3, и спазване на средногодишната норма (40 µg/m3). Въпреки подобрените показатели обаче и РИОСВ, и Общината отнасят критики от гражданите на Пловдив. Не мерят ли с двоен аршин обаче същите тези пловдивчани, когато палят към работа стария си голф? Когато преди 2 години тогавашният кмет по екологията Анести Тимчев заяви, че в града ще се въвеждат поетапно зони с ниски емисии, народът възропта.
А как иначе, след като похвалното начинание ще ги удари по джоба?!
Анести Тимчев
Мярката трябваше да се ускори заради намерението на ЕС да налага тежки санкции за неспазване на екологичните норми от 2023 г. Глобите се плащат пропорционално от общините и държавата. Допустимо е превишаване на нормите за фини прахови частици до 35 дни в годината. За всеки следващ ден с мръсен въздух санкцията ще е 100 000 лева, дължима поравно от държавата и общината. Така само за 10 дни с превишение на показателите Община Пловдив ще дължи половин милион лева - сума, с която може да се построи половин детска градина.
Какви действия предприема РИОСВ за подобряване на въздуха в града
Екоинспекцията е създала специален раздел на сайта си, където освен информация за състоянието на атмосферния въздух периодично публикува и актуални данни под формата на таблица за всички дейности и задачи, предвидени в общинския план, и степента им на изпълнение. На електронната си страница институцията публикува ежемесечни и годишни отчети, чрез които периодично информира заинтересованите лица за концентрациите на замърсители във въздуха и извършваната контролна дейност.
От влизане в сила на решението на ВКС от 22.07.2021 г. до края на 2023 г. екоинспекцията е извършила 165 проверки, свързани с чистотата на въздуха, дала е 74 предписания и е реагирала на над 180 сигнала от граждани. За този период са съставени 11 акта за установяване на административни нарушения по отношение на Закона за чистотата на атмосферния въздух на територията на Пловдив, посочват от РИОСВ.
Директорът на институцията Ивайло Йотков е изискал от Общината извънредно ежемесечно отчитане по прилагането на предвидените мерки в приетата от Общинския съвет Програма за подобряване на атмосферния въздух 2018-2023 и ефекта от осъществяването им. През март 2022 година той връчи на кмета на Пловдив Здравко Димитров акт за установяване на административно нарушение заради неизпълнение на мерки от Плана за действие към Програмата и по-конкретно заради констатацията, че Общината не е организирала изпълнението на 3 от мерките в общинската програма.
Цялостна оценка на степента на изпълнение на общинската програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух за 2023 г. се извършва в момента. В случай че се установят нередности, отново ще бъдат предприети административнонаказателни действия, категорични са от РИОСВ-Пловдив.
Какви са актуалните данни за състоянието на въздуха
Замърсителите на атмосферния въздух се формират от различни източници с естествен характер или са свързани с човешката активност - в резултат на горивни процеси, различни индустриални дейности, автомобилния трафик, състоянието на пътната инфраструктура, строително-ремонтни дейности и са в пряка връзка с метеорологичните условия.
Качеството на атмосферния въздух на територията на Община Пловдив се следи чрез пунктовете за мониторинг на въздуха, които са част от Националната система за мониторинг на околната среда. На територията на Пловдив са разположени две автоматични измервателни станции (АИС) - „Каменица“ и „Тракия“.
Оценката на нивата на замърсяване се прави съгласно с критериите за концентрацията на вредни вещества, установени с Наредба към ЗЧАВ по утвърдена европейска методика. Средноденонощната норма (СДН) за опазване на човешкото здраве по показател ФПЧ10 е 50 g/m3 и тя не трябва да бъде превишавана повече от 35 денонощия в годината. Средногодишната норма (СГН) за опазване на човешкото здраве е 40 g/m3.
В резултат на предприетите ефективни мерки измерените нива на ФПЧ10 са под определената от законодателството средногодишна норма във всички пунктове за мониторинг в Пловдив за 2021 и 2022 г.
По критерий „брой дни с превишения“ за показатели ФПЧ10 се наблюдава устойчива тенденция за намаляване на броя регистрирани превишения на средноденонощната норма.
Към момента се анализират данните от извършения мониторинг в двата пункта за 2023 г. Резултатите ще бъдат окончателно готови най-късно до април и ще бъдат оповестени публично.
Без да е окончателна, интересна статистика представлява сравнението между броя на дните с превишени нива на ФПЧ10 от началото на настоящия отоплителен сезон и същия период една година по-рано.
За показател ФПЧ10 се наблюдава значително намаляване на броя регистрирани превишения на средноденонощната норма за разглежданите отоплителни периоди (съответно 28% и 48%).
Резултатите за 2023 и 2024 година подлежат на окончателна оценка, като от посочените дни с измерени превишения ще бъдат приспаднати дните, за които по официална информация на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) причина за повишените концентрации на ФПЧ10 е пренос на прах от Сахара. Това означава, че редуцирането на броя на дните с превишения през двата отоплителни сезона е възможно да е по-голямо от посоченото, обясняват от РИОСВ.
Първата програма заложи задачи за една петилетка
През 2018 година за първи път Пловдив разработи Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Тя обхващаше 5-годишния период от 2018 до 2023 година. И докато градът очаква новата стратегия за справяне със замърсяването на въздуха, е добре да си припомним какво беше заложено във вече изтеклата програма.
Документът с приложенията към него беше приет през пролетта на 2018 година от Общинския съвет под тепетата, след като преди това проектът мина и през обществено обсъждане.
Дългосрочни мерки за периода до 2023 г., с които Общината се ангажира тогава:
- оптимизиране на транспортната схема в община Пловдив
- изграждане и поддържане на пътната инфраструктура, улици и тротоари
- дейности по озеленяване и поддържане на зелени площи, вкл. контрол на паркирането на автомобили в зелени площи
- ограничаване на използването на инертни материали и замяната им с химически заместители при зимното поддържане на уличната мрежа
- контрол върху емисиите от промишлените инсталации
- контрол за недопускане на изгарянето на отпадъци
- контрол за недопускане на разпрашаване от строителни площадки
- контрол за спазване на изискванията за покриване на тежкотоварните камиони при транспортиране на насипни товари
- поддържане на високи критерии за евростандарт за фирмите превозвачи, обслужващи обществения транспорт и извършващи комунални дейности
- изграждане и поддържане на велоалеи на територията на гр. Пловдив
- насърчаване на използването на автомобили с ниски и нулеви емисии
- изграждане на инфраструктура за зареждане и поддръжка на електромобили
- реализация на мерки за енергийна ефективност в жилищните сгради в съответствие с Националната програма за енергийна ефективност.
Краткосрочни и средносрочни мерки за периода до 2021 г.:
- разработване на методика за въвеждане на зона с ниски емисии на територията на община Пловдив, в съответствие с изискванията на чл. 28а от ЗЧАВ
- разработване на препоръчителен списък с отоплителни уреди, отговарящи на действащите ЕС стандарти
- въвеждане на стимули за използване на по-малко автомобилен транспорт на малки разстояния за сметка на придвижване с обществен транспорт или велосипед
- въвеждане на ограничения за движението на лични автомобили в ЦГЧ при неблагоприятни метеорологични условия и завишена концентрация на ФПЧ10 или NO2
- спазване на изисквания към съдържанието на пусканите на пазара твърди горива.
Новата стратегия на Общината ще е готова до една година
Община Пловдив вече е предприела действия за актуализиране на Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух, увериха от екипа на кмета Костадин Димитров. Подготвено е техническо задание и се подготвя документация за обявяване на обществена поръчка по реда на ЗОП. Предстои разглеждане на заданието от Програмен съвет за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух, като след обсъждане на писмените експертни становища за обхвата и съдържанието на програмата ще бъде обявена обществена поръчка.
От местната управа се надяват новата програма, която също ще бъде за срок от пет години, да бъде разработена за около една година, като в този срок се извършат и съгласувателните процедури по текстовете на самия документ от МОСВ и РИОСВ, както и организирането на обществено обсъждане и приемането <210> от Общинския съвет.
Докато това се случи, Общината изпълнява мерките по досегашната програма, чийто срок е удължен с решение на местния парламент от декември миналата година.
Въздействието върху качеството на въздуха от изпълнените мерки за периода 2018-2023 г. се определя на база на непрекъснат 24-часов мониторинг на територията на Пловдив.
За тази година данните сочат 3 превишения на средноденонощната норма по показател ФПЧ10 (при позволени 35), засечени от АИС "Каменица". Не са засечени превишения на пределната стойност на средночасовата норма за азотен диоксид, серен диоксид и озон. Станцията от "Тракия" отчита 4 превишения на ФПЧ10 и също не установява проблем с нормите за азотен диоксид, серен диоксид и озон.
Относно проекта за зони с ниски емисии в Пловдив все още не е сформирана работна група. "Това предстои в най-кратки срокове. Ще бъде назначена комисия от експерти с необходимата квалификация, включително и външни за общината експерти", коментираха от пресцентъра на "Стефан Стамболов" 1.
По отношение на въпросните зони ще бъдат ползвани всички анализи и разработки, както и опитът от изпълняваните проекти до момента с цел вземане на решение къде да бъдат разположени те.
"В хода на разработването на програмата КАВ ще бъде направен анализ и оценка и произход на замърсяването. Възможно е да бъдат идентифицирани нови „горещи точки“, добавят от Общината.
Пловдивската власт не иска да предприема прибързани действия, за да не се стига до проблемите, пред които се е озовала Столичната община със забраната за стари коли в центъра, обясни по-рано ресорният зам.-кмет Иван Стоянов.
Според него изискването за екологичност трябва да се въведе не само за лични автомобили, но и за целия градски транспорт, а също така и за обслужващите коли на различните ведомства. Това касае и техниката на общинските предприятия, сред които са „Чистота” и „Градини и паркове”.
Методиката, разработена на базата на подробно изследване, беше подготвена от екипа на софийска фирма „Соколовски С Енвиронмент” ЕООД с ръководител проф. д-р инж. Николай Козарев по договор за обществена поръчка с Община Пловдив. Докладът е съставен в съответствие с европейските директиви за намаляване на замърсяването на въздуха и съдържа 150 страници.
Една от препоръките е „чистият” район да обхваща улиците, включени в синята и зелената зона, а забраната за достъп на старите коли замърсители да действа от 15 октомври до 15 март, тоест по времето на отоплителния сезон.
Екипът предлага три варианта за въвеждане на ограничения за "мръсните" коли в централната градска част на Пловдив - карето между бул. „Шести септември”, „Източен”, „Христо Ботев” и „Васил Априлов”. Според вариант №1 в зоната с ниски емисии ще се въведе забрана за бензинови коли с Евро 0 и част от колите с Евро 1, а също така дизелови с Евро 1 и 2 и част от Евро 3.
Вариант №2 предвижда забрана за бензинови автомобили с Евро 0, 1 и 2 и за дизелови, включително с Евро 3. Вариант №3 добавя забрана за преминаване и по булевардите, които очертават карето.
Зоните ще се определят след изменение на Наредбата за организация на движението, която задължително се оповестява на гражданите за обществено обсъждане, и едва след това ще се гласува в Общинския съвет.
Над 100 домашни измервателя също подават данни
Проверка на "Марица" показа, че освен двата пункта за мониторинг до стадион "Христо Ботев" и в ЖК "Тракия", още най-малко 100 домашни измервателни станции функционират на територията на Пловдив. Бройката им вероятно е в пъти по-голяма, защото това са само тези, свързани към системата на най-голямата гражданска платформа, която също следи качеството на въздуха в страната - airbg.info.
Готова станция, която може да бъде директно включена към единната система и да предава данни в реално време в платформата, струва около 120-130 лева с доставката до Пловдив. Ако пък решите сами да сглобите уреда в домашни условия, то по списъка с необходимите компоненти ще трябва да се бръкнете с около 90 до 100 лева.
Десетки други сайтове и магазини пък предлагат потребителски ориентирани измерватели, работещи в домашни условия, които служат по-скоро за мониторинг на качеството на въздуха в дома. Там цените се движат между 150 и 650 лева за моделите, които мерят концентрация на ФПЧ не само вътре в дома, но и в близост до него и могат да ви известят, ако нивата започнат да се покачват над нормите.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.