Общественият транспорт е най-големият замърсител на въздуха в Пловдив
- 15:15, 19.07.2023
- 15:28, 19.07.2023
- 1123
- 11
Рейсовет с дизелови двигатели генерират 75% от парниковите газове в града. Бъдещето е в електробусите.
Този въпрос вероятно си задават много пловдивчани днес. Поставя го и Кирил Драганов, експерт и одитор по транспорт и логистика, който изпрати до редакцията на в. „Марица“ своя коментар по темата.
"Много често - когато говорим за зелен град, зелен транспорт, декарбонизация и други - споменаваме прекрасния опит в някой голям европейски град. Само че правилният подход е погледът към цялостната държавна политика в тази посока, като част от макросистемите на карбон неутралните европейски и световни политики. Бавно, но сигурно светът преминава към въглероден и енергиен неутралитет, разбира се, първоначално през индустрията и частния сектор (предвид немалките инвестиции) и след това в обществения транспорт в градска среда. Точно в тази част Пловдив има нужда от подкрепа както на управата, така и на всеки един от нас, жителите на града. Градският транспорт на Пловдив е на правилния и нелесен път за модернизация в посока на електрифициране и оптимизиране, възползвайки се от всички възможности на представените от европейските ни партньори програми.
От общите емисии на парникови газове делът на обществения градски транспорт е 75 на сто - на този фон статистиката, че все още над 90% от всички автомобилни превози зависят от петрола в градска среда. По този показател всеки български град има много да работи в подобряването му. Още повече че резултатът е видим - мръсен въздух, с всички последици за околната среда и здравето на хората.
Проблемът с качеството на въздуха в градовете в България, а и в други държави, е хроничен, но все повече се сблъскваме и с хроничното нежелание на властите да вземат устойчиви мерки за неговото решаване. Но в битката срещу замърсяването с фини прахови частици и азотни оксиди в жилищните райони се появи неочакван съюзник, и то от страна, която трайно бе нарочена за „най-големия замърсител“ - и това е общественият градски транспорт. Автомобилната индустрия „впрегна“ зелените технологии в обществения, таксиметровия и товарния транспорт, като започна видима промяна на транспортната структура и ефективното използване на ресурсите.
Точно тук е мястото да поговорим за най-нашумелия проект на град Пловдив - “Крайградска железница” и ОП “Еко бус”, като негов евентуален оператор.
Някои ще кажат, че не може да се случи, други - че няма да има такъв ефект, но опитът и практиката в цяла Европа говорят съвсем друго. Промяната на транспортните ни навици е бавен процес, който изисква ново поведение, инвестиции и инфраструктура. Над 48% намаляване на вредните емисии се постига още през първата година от работата на общини, далеч по-малки от пловдивската, при далеч не по-малки инвестиции.
На тези, които ще попитат: Как ще произведем нужното електричество? Дали няма да платим прескъпата цена, платена от изкопаемите горива? Ще кажа, че бизнесът ни показа с ясен пример как става, а именно - с въвеждане на все повече мощности от ВЕИ централи, използвайки покривни, всевъзможни и необработваеми площи, с които достигнахме нееднократно 0.00 цена на електроенергията. При град като Пловдив с централно местоположение можем да се възползваме максимално от тези показатели. Със стартирането на крайградските влакове, преминавайки през електрифицираните транспортни хъбове и обвързвайки ги с електрическите автобуси, на практика ще затворим цикъла на „зеления град” с неговия „зелен транспорт”.
Всичко това (а и фактът за твърде големия отпор, въпреки показателите) говори за това, че сме на прав път, че разполагаме с правилните инструменти, технологии и ноу-хау, за да продължим да работим в посока на по-зелен, по-безопасен и въглероднонеутрален красив Пловдив", заключава експертът.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни










