2374

Мръсният въздух убива наравно с COVID-19, 15 000 българи си отиват на година СНИМКИ

15 000 българи си отиват всяка година заради праха и отровните газове в атмосферата  

Мръсният въздух не е вирус, но и от него се умира, при това в не по-малки мащаби, отколкото от COVID-19, сочат най-новите изследвания на учени по света. 15 000 души у нас си отиват годишно в резултат на отрови в атмосферата според статистика на Световната здравна организация (СЗО). Сметката показва, че това са средно над 1000 души на месец - почти толкова, колкото умират и от COVID-19. За сравнение - през август 2021 г. коронавирусът е отнел 629 живота, а през септември, на прага на четвъртата вълна - 1978.

Докато смъртността от COVID-19 обаче може да се проследи в рамките на седмици, за установяване на починалите в резултат на мръсния въздух понякога са нужни години. И точно тук е голямата заблуда: щом нещо не се случва пред очите ни, значи не съществува. Или най-малкото - ние не го виждаме.

Да прогледнем поне отчасти, допринасят изследвания, според които съществува пряка връзка между смъртността от COVID-19 и качеството на въздуха, който дишаме. Доказано е, че

фините прахови частици могат да вкарват вирусите по-дълбоко в дихателната ни система,

а вредните вещества, отделяни в атмосферата, да отслабят имунната ни защита.

В световен мащаб доказателствата, че мръсният въздух създава неблагоприятен терен, на който стъпва вирусът, стават все повече. Оказва се, че около 15% от смъртните случаи при коронавирус може да са свързани с мръсния въздух. Той допринася за тежко преболедуване на COVID-19 и за сериозни усложнения, сочат данни от проучване на американски лекари.

Според учени мерките срещу вируса в райони с по-високи нива на замърсяване трябва да бъдат по-строги, тъй като хората там са по-податливи на заразата. От друга страна, е необходимо да се прилагат стратегии за повишаване на качеството на въздуха. Пловдив, който в продължение на седмици държеше второто място след София по заразени с COVID-19, по замърсяване на въздуха също следва неотлъчно столицата. Оказва се, че сме изтеглили късата клечка и откъм метеорологични условия. В района се наблюдават чести температурни инверсии (в около 85% от дните), голям процент дни с безветрие (около 40% от дните в годината са със скорост на вятъра под 1,5 м/сек) и мъгли, водещи до задържане и натрупване на замърсителите.

И макар връзката между броя на заразените и високите нива на фини прахови частици в атмосферата в града ни все още да не е доказана научно,

промените изглеждат неотложни.

Въпреки трайната тенденция към изчистване на въздуха в Пловдив през последните три години, и РИОСВ, и Общината отнасят критики от граждани и граждански организации, които настояват мерките да се засилят. След поредица от предписания, които екоинспекцията изпрати до Община Пловдив, на сайта на РИОСВ вече е публикуван график с изпълнените и неизпълнените мерки от страна на градската управа, който пловдивчани могат да следят в реално време. От документа се вижда, че част от заложените мерки вече са в ход, но има и такива, чийто срок е изтекъл. По точката за определяне на актуалното разпределение на средствата за отопление например Общината среща затруднения с нормативната база и настоява за преразглеждане на начина, по който се отпускат помощите, в писма до две министерства - на околната среда и на труда и социалната политика. „Искаме в градовете, в които има превишения от битово горене, да не се отпускат енергийни помощи за дърва и въглища, а тези, които ги получават, да не губят правото си, ако минат на екологично отопление“, каза преди време пред „Марица“ зам.-кметът по екология Анести Тимчев.

Община Пловдив започва и поетапно въвеждане на зони с ниски емисии в града от май тази година. Мярката се ускорява не само заради графика на РИОСВ, но и заради намерението на ЕС да налага тежки санкции за неспазване на екологичните норми от 2023 г. Глобите ще се плащат пропорционално от общините и държавата. Допустимо е превишаване на нормите за фини прахови частици до 35 дни в годината. За всеки следващ ден с мръсен въздух санкцията ще е 100 000 лева, дължима поравно от държавата и общината. Така само за 10 дни с превишение на показателите Община Пловдив ще дължи  половин милион лева - сума, с която може да се построи половин детска градина.

Аргументите на Общината, РИОСВ, СЗО и целия Европейски съюз обаче явно нямат тежест за голяма част от пловдивчани, 58% от които са против въвеждането на зони с ниски емисии в града според текуща анкета на „Марица“.

Изследване на „Харвард“ установи:  11% по-висока смъртност от коронавирус в райони със замърсяване

Замърсяването на въздуха може да причини здравословни проблеми като инфаркти, инсулти, диабет и високо кръвно налягане. Всички те са идентифицирани като медицински състояния, които повишават опасностите за смърт от инфекция с COVID-19. Нещо повече - изследване на „Харвард“ показва, че дишането на мръсен въздух в продължение на години може само по себе си да влоши последиците от COVID-19.

Проучването, ръководено от Шао Би, Рейчъл Недърли и старши асистент Франческа Доминици, установи 11% увеличение на смъртността от инфекция с COVID-19 за всеки 1 микрограм/кубичен метър увеличение на замърсяването на въздуха.

Изследването не доказва, че замърсяването на въздуха влияе пряко върху вероятността индивидът да умре от COVID-19, тъй като данните за COVID на индивидуално ниво все още не са публично достъпни. То обаче отчита явна връзка между дългосрочното излагане на замърсен въздуха и по-високата смъртност от COVID-19.

Д-р Аарон Бърнщайн, временен директор в Центъра за климат, здраве и глобална околна среда в Харвардския университет, допълва, че по-високите нива на смъртност, наблюдавани сред бедните и цветнокожите хора в Съединените щати, отразяват съществуващите здравни и икономически неравенства, които са резултат от по-голямо излагане на замърсяване на въздуха.

Проучването на "Харвард" не е единственото, което установява, че замърсяването на въздуха влияе върху смъртността от COVID-19. Неотдавна изследователи, анализирали 120 града в Китай, откриха

значителна връзка между качеството на въздуха и инфекцията с COVID-19.

Установено е, че пациентите с тежки COVID-19 инфекции в Китай, изискващи интензивно лечение, са имали два пъти повече придружаващи заболявания - сърдечносъдови, инсулти, хронични белодробни заболявания и диабет, всички от които могат да бъдат причинени от замърсяването на въздуха. 

Отново в Китай се наблюдава, че на места с по-високи нива на замърсяване с азотендиоксид (10 микрограма на кубичен метър) са установени 22% повече случаи на COVID-19, а по-високите нива на замърсяване с фини прахови частици са довели до 15% увеличение на инфекциите. (Пекински университет, публикувано на 24 април 2020 г.). Доказана е също и връзката между концентрацията на NO2 (азотен диоксид) и способността за предаване на COVID-19.

Службата за национална статистика на Обединеното кралство пък е установила, че дългосрочното излагане на фини прахови частици може да увеличи риска от заразяване и смърт от COVID-19 с до 7%. Изследвано е, че сред смъртните случаи от коронавирус в 66 административни региона в Италия, Испания, Франция и Германия,

 78% са настъпили в 5 от най-замърсените райони в съответните държави.

Високите нива на смъртност, наблюдавани в северната част на Италия, корелират с пиковите равнища на замърсяване на въздуха. Доказано е също, че бързото разпространение на COVID-19 в Северна Италия е свързано със замърсяването на въздуха (Национален изследователски съвет на Италия, 11 април 2020 г.).

В САЩ е установено, че годишната експозиция на азотен диоксид (замърсител, който идва от емисиите, образувани при автомобилния трафик) е свързана директно с разпространението и смъртността от COVID-19 в кварталите на окръг Лос Анджелис, като увеличението на NO2 с 8,7 ppb се свързва с 35-60 процента увеличение на смъртността (Environment International, август 2021 г.).

Изследвани са близо 20 000 допълнителни коронавирусни инфекции и 750 смъртни случаи, свързани с излагане на високи нива на фини прахови частици от горски пожари през 2020 г. в 92 западни окръга на САЩ (Science Advances, 13 август 2021 г.).

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
6 коментара
България на идиотите

България на идиотите

07.01.2022 | 13:19

Ама до сега не ви пукаше от мръсния въздух, джъткати си трошките от Европата целогодишно, а баба защото си била запалила кюнеца през зимата, а? P. S. защото ревете от ковида, като той колкото мръсния въздух убива?

Отговори
1 1
Ахам

Ахам

16.01.2022 | 19:58

Честно казано, и чисто нов електромобил да джиткаш, като не е измит пътя - вдига се същото количество прах и вредни частици!

Отговори
1 0
Свършете си работата

Свършете си работата

07.01.2022 | 12:32

Пример за системно замарсяване на въздуха се намира в Каршияка ул. В.Левски bbq-месарницата-южен полъх. Обгазяват жилищните сгради около тях без никакви санкции от страна на общинската и вс.др. свързана с проблема държавна администрация.

Отговори
2 0
Еко Логов

Еко Логов

07.01.2022 | 12:05

Само в Пловдив, за да задоволят, нагона на крадливите превозвачи, унищожиха най-екологичния и сигурен транспорт ТРОЛЕЙБУСНИЯ! Защо го направихте бе негодници Мамени, Зикита за да ни тровите нас и децата ни! За да Ви плащаме глобите от нашите данъци!

Отговори
5 1
Даскалов

Даскалов

07.01.2022 | 11:36

Tон въглища -800 лева при минимална заплата 650 лева, дали от студ, глад или мръсен въздух просто нямаш избор,

Отговори
7 0
комунист

комунист

07.01.2022 | 11:04

Пълни глупости. Само предположения и гадаене на боб. Много наукоподобно и нищо вярно.Живейте си живота то от векове е така. И нищо.

Отговори
4 2

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?