1553

Колко струва да караш електрически автомобил? Отговаря прочут пловдивчанин

Прочутият пловдивчанин, издател и бивш депутат Манол Пейков публикува в личния профил равносметката си какво е да караш електрически автомобил. Публикуваме го без редакция:

 

10 месеца и 10,000 километра с електрическото ми Пежо 2008е. Добър повод за наброски и равносметки:
● Докато в началото отчетливо се притеснявах да пътувам с колата извън Пловдив, сега пътуването по магистралата до София (най-честият ми маршрут) е приятно и рутинно – познавам колата добре и не се притеснявам, когато километражът показва, че ми остава едва 50-ина километра автономия.
● По основните пътища в страната непрекъснато изникват нови и все по-мощни зарядни станции.
● При последното си ходене в София (с включена обиколка из града) спрях да заредя за 15 минути на отиване и 27 на връщане – което със сигурност не надвишава кой знае колко обичайните ми спирания за кафе и тоалетна.
● Научавам се все по-добре да оптимизирам разхода на автомобила – например като намалявам скоростта при изкачване и я увеличавам при спускане. Не ми е досадно да го правя – дори бих казал, че ми е забавно.
● Все повече свиквам с обстоятелството, че тръгването нанякъде с електрически автомобил изисква известно предварително планиране и отделяне на (с една идея) повече време за път. В преобладаващото количество от случаите това не ми е в тежест.
● В 85% от случаите зареждам на собствената си зарядна станция, на цена от 0.25 лв/кВт. При среден разход от 18-19 кВт/100 км, това прави разход от под 5 лв на 100 км. Другият ми автомобил (приблизително същият модел, но дизелов) гори 7 л/100 км, което в момента означава разход от около 25 лв на 100 км.


За 10 месеца и 10,000 километра, това са спестени около 2,000 лева, или 200 лв/месец. Към това добавяме липсата на необходимост от каквото и да е обслужване (смяна на масло, ремъци и пр.). Което все още не компенсира разликата в началните цени на двата автомобила, но – ако отчетем и елемента на грижа за околната среда – определено прави инвестицията удовлетворителна.
● Да караш електрически автомобил е огромно удоволствие – усещането за ускорение, съчетано с пълното отсъствие на шум, е опияняващо и може да бъде сравнено единствено с движението на платноходка при попътен вятър.
Ако трябва честно да си призная – удоволствието при каране изобщо не намалява с времето, дори (сякаш) нараства. И даже да изключим всички други предимства и да оставим само това изживяване, то ми е напълно достатъчнo, за да не се поколебая следващия път – и да избера отново електрическа кола

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
17 коментара
Пецата

Пецата

02.08.2022 | 13:09

А разхода за смяна на батерията като й свърши технологичният живот що не го смяташ?

Отговори
0 0
-10

-10

28.07.2022 | 10:24

Аз не видях нито една полза от изброените точки. Дори 200-те лева по-малко на месец са смешни на фона на парите, които трябва да дадеш за да я купиш тази кола. И да питам, к'ъв човек трябва да си, за да спираш за почивка пътувайки по маршрута София-Пловдив по магистралата. А, да, Пейков, това, че не ти пречи при изкачване да намаляваш, а при спускане да увеличаваш, да ти обърна внимание - на пътя има и други участници с които трябва да се съобразяваш и на тях не им е особено приятно постоянно да им се налага по нанагорнищата да те задминават, а по нанадолнищата ти отново да се правиш на голям мъж, натискайки педала.

Отговори
0 0
мдаааа...

мдаааа...

20.07.2022 | 16:27

Сега като запушат комините на кюмюр - за чий х.й ти е това еко возило, байчо ?

Отговори
3 0
Георги

Георги

17.07.2022 | 18:29

Ееееее , това не е реклама. От вътре му идва , особено за екологията . Много смях.

Отговори
5 0
Дидо

Дидо

16.07.2022 | 13:39

Цената по зарядните станции е по 1 лев на kw/h. Всеки сам да си направи калкулацията, като добави и къща със собствен гараж , ако иска да има цени на битов ток за "евтино" зареждане

Отговори
4 0
Мъро

Мъро

15.07.2022 | 21:22

А колко от нас могат да си позволят такава кола неможем всички да сме ИТ специалисти и да печелим по 5 хиляди и нагоре.И още нещо къде има зарядни станции София Пловдив Варна Бургас.За мен лично електрическическите коли нямат бъдеще все още може би в далечното бъдеще, ако евентуално открият по икономичен начин за производство в момента е прекалено скъпо и само хайлайфа може да си ги позволи.

Отговори
6 4
Колето

Колето

15.07.2022 | 12:59

Пак се появи. Извинявам се за спама. хD

Отговори
1 0
Колето

Колето

15.07.2022 | 12:58

Благодаря, че ми изтрихте поста, едва минутка след публикуването му. Не Ви хареса истината? Ясно.

Отговори
5 0
Колето

Колето

15.07.2022 | 12:55

А на каква сума възлиза покупката на тази електрическа колъ? Моето предположение е около 70к. (Стрелям в тъмното). А колко струва бензинов или дизелов модел пежо 2008? Ако някой е запознат, нека пише. Аз не се интересувам лично. Опитвам се да кажа, че ако кола от даден модел в ел. вариант е двойно по-скъпа, кога за Бога ще избиеш сумата от около 30-40-50 хил. лева от евтино или безплатно зареждане? Сметките оставям на вас. Не съм против електричните. Напротив. Нека има повече. Просто спрете да говорите колко ви е евтино с тях, след като сте набутали 100к в една купчина ламарина. Ел. колите са въпрос на личен избор, възможности и лайфстайл. Останете с това и спрете с глупостите си. Господинът също така пропуска да спомене цената на домашната станция за зареждане. ;) Моята кола е на газ и на дълъг път харчи 6.5-7/100. Доволен съм. Бъде здрави.

Отговори
10 0
Мариян

Мариян

15.07.2022 | 10:34

Аз карам Пежо е208 GT... Не знам колко харчи защото не плащам никъде. Само миналият месец се наложи да плащам за зарядно и ми се върза около 25€ за 2170км... Другата ми кола която се продава е Додж Калибер и гори средно 9л/100км бензин. Смятайте си разхода сами. Аз не мога да броя до толкова. А относно господина...Аз мислех, че обсъждаме колата, а не някой си деебил...

Отговори
3 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?