Затварят Бетонния мост през лятото, вдигат на 15 метра естакада над "Копривщица"
- 12:40, 13.02.2023
- 14:48, 14.02.2023
- 15 284
- 76
Градската железница на Пловдив засега е на етап проектиране, но се очаква още тази година да започне изграждането на естакадата на бул. "Копривщица". Жп релсите ще се вдигнат на 15 метра, което ще освободи трафика от сегашните три прелеза. Това обяви транспортният министър Христо Алексиев след работната среща при областния управител Ангел Стоев по повод на жп проектите в Пловдив и областта. В разговора участваха кметовете на съседните общини, сред които беше и кметът на Пловдив Здравко Димитров, както и представители на бизнеса.
Основната тема на дискусията беше градската железница, която ще включва Летище - Пловдив и индустриалните зони около областния град. "Пловдив се развива, индустрията бележи ръст, натовареният трафик замърсява въздуха, стават задръствания, пътува се до работа около 2 часа. Проблемът с трафика и замърсяването на въздуха в Пловдив е по-тежък, отколкото в София и той може да бъде решен така, както е направено в много други европейски държави - чрез развитие на добра градска железница, която ще се ползва както за градския транспорт, така и за довеждащ от околните населени места към Пловдив. По този начин ще се намали тези 6 милиона коли, които всеки месец влизат и излизат от Пловдив", коментира министърът.
Христо Алексиев обясни, че е сформирана координационна група към областния управител, която да синхронизира работата по проекта за S-ban, чиято идея е да свърже също съседните общини и индустриалните зони. В това звено ще участват представители на общините и индустриалните зони с цел в проекта да бъдат заложени всички нужди за добри транспортни комуникации -за спирки, буферни паркинги и довеждащ градски транспорт. Министърът увери, че екипът на НКЖИ работи в координация с Община Пловдив, за да може железницата да бъде съобразена с основните планове за развитието на Пловдив.
В момента в Пловдив се реализират проекти за 250 млн. лева - пробив под Централна гара и модернизация на ЖП - възел Пловдив.
За повдигането на жп линиите на бул. „Копривщица” и връзката между Централна гара и гара „Филипово” има готов идеен проект и са осигурени 200 млн. лева по новата оперативна програма „Транспорт”, като проектът е втори етап от жп възел Пловдив. Освен тази сума ще е необходимо съфинансиране от държавата между 20% и 40%.
"Говорихме с Община Пловдив, че трябва да започнат процедури по изготвяне на подробни устройствени планове, за да може още тази година да обявим обществена поръчка за избор на изпълнител и да стартираме този мащабния инфраструктурен проект, обясни Христо Алексиев.
За вътрешен железопътен ринг на S-бан ще бъде използвана и съществуващата жп линия. В по-късен етап е предвидено този ринг да се разшири в южната част на Пловдив, в посока към Родопска яка - Марково, Белащица. При необходимост частните имоти, които попадат в регулацията, ще бъдат отчуждени.
Проектът за естакада на бул. "Копривщица" включва двойна жп линия на второто ниво, както и нов железен мост за влакове. Ще бъдат премахнати прелезите, а Община Пловдив ще трябва да изгради пътната инфраструктура, а също и да облагороди долните пространства.
Христо Алексиев увери, че до средата на 2024 година ще приключи изграждането на пробива под Централна гара, както и модернизацията на жп възела. Градската железница трябва да е завършена до 2027 г., като до края на февруари или в началото на март ще се обяви поръчка за доставка на подвижен състав. В момента се подготвя документация. Проектите, които в момента НКЖИ реализира в Пловдив и областта и които стартират, са на обща стойност 600-700 млн. лева.
Министърът потвърди, че Бетонният мост няма да се събаря, но ще бъде затворен през лятото, когато трафикът не е толкова натоварен. Целта е за 4 месеца да се извърши рехабилитация и реконструкция на съоръжението, за да могат след това под него да минават скоростните влакове.
Ангел Стоев увери, че идеен проект на НКЖИ за градската железница ще бъде представен публично, а интегрираните транспортни схеми - подложени на обществено обсъждане.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.