Следвайте ни

Велоалеите в Пловдив: 48 км излязоха 12 млн. лева

viber icon

Почти 12 млн. лева без ДДС бяха похарчени преди пет години за велоалейната мрежа в Пловдив - един от компонентите на транспортния проект, чиято обща стойност е  44 милиона.  Общината получи  безвъзмездна финансова помощ  по ОП  „Регионално развитие”  с цел по-малко използване на личните автомобили  и съответно по-чист въздух,  икономия на средства от гориво и време, намален риск от пътнотранспортни произшествия, както и по-добро  здраве на велосипедистите. Очакваше се след десет години  2,5-3% от населението на града да се придвижва с велосипед, включително  и до работното си място, вместо 0,5%.

Обществената поръчка беше възложена на обединение  "Велоалеи Пловдив 2013" срещу  11 630 624 лева,  или 13 126 106 лева с ДДС.  След оттеглянето на съдружници от консорциума трасетата бяха довършени от фирма „Драгиев и ко”.

Срещу  12 млн. лева  градът се сдоби с  48 километра велоалеи, от които 11 бяха направени преди  старта на този  проект, но трябваше да  се пригодят към новите нормативи - основа от 40 см, червен асфалт, маркировка. Останалите 37 км се изградиха върху тротоари и в прилежащите площи, някои - в крайните ленти на пътните платна, след като

техническият проект беше съгласуван с Пътна полиция. 

Безспорно е, че  алейната  мрежа е придобивка за велосипедистите, които  могат спокойно да обикалят най-вече  „Тракия“ и по южния бряг на Марица.  В последните години успоредно с ремонтите на Коматевско шосе,  бул. „Васил Априлов“, „Руски“, „Шести септември“ мрежата се разшири почти до 70 км.

Но от самия старт на проекта и  досега  продължават да възникват  съмнения  за високата цена и конфликтните  точки.

Стойността  е утвърдена от управляващия орган - МРРБ,  но конфликтните места останаха, независимо от това, че бяха  монтирани  1851  пътни знака, а  32 кръстовища - оборудвани със светофари за велосипедисти. 

Петкилометровата обиколка на Гребния канал е само един от многото примери.  Пешеходната алея не е отделена от  велотрасето и при най-малкото невнимание може да стане злополука. След реконструкцията на бул. „Руски“ трасето между чинарите беше отредено  за споделено ползване. И колоездачите, и пешеходците трябва да се съобразяват един с друг, ако искат да избегнат инциденти. Затова на пейките много рядко има хора. 

Друг пример.  От Коматевско шосе по бул. „Никола Вапцаров“   велосипедистите карат по червеното трасе до "Камела", без да го делят с пешеходците.  Оттам  трябва да  преминат  на южната страна на булеварда  и да  продължат в

крайната дясна лента на пътя, обозначена в червено за колоездачи.

Стотина  метра преди кръстовището с ул. „Димитър Талев“ велосипедистите се качват на тротоара  заедно с пешеходците до бул. "Македония".

На ул. "Акад. Петър Динеков" покрай търговия "Лъч" велоалеята върви по пътното платно, въпреки че е тясно. На Коматевско шосе, което и след ремонта си остана едва със 7 метра габарит, тротоарът от изток е предназначен и за колоездачи, а на  няколко места има или пожарни кранове, или стълбове.  Рисково е  и спускането  от велоалеята на Коматевско шосе  на кръстовището  под  надлеза  в посока Младежки хълм, защото трафикът тук е силно натоварен.  На бул. „Христо Ботев“   трасето  се дели с пешеходците, след това  върви в зелената площ на парка, на кръстовището  с  ул. „Любен Каравелов“  тръгва като самостоятелна писта, но  на колелото на гарата свършва.  Останалият участък от бул. „Христо Ботев“ до бул. „Източен“ няма велоалея  заради плътното застрояване, тесните тротоари и малкия габарит на пътя. 

Велосипедисти  негодуват, че пешеходците вървят по велоалеите, вместо по съседния тротоар, и сочат за пример европейските градове, където това е равносилно да вървиш по пътното платно. Пешеходците пък  се гневят, че колоездачите карат с бясна скорост и че техните алеи са много по-хубави в сравнение с изкъртената настилка на пешеходните  тротоари.

От Общината напомнят, че  безконфликтното придвижване зависи в значителна степен и от културата на всички участници в движението. Досега няма статистика дали се е увеличил броят на мераклиите да въртят педали за петте години, откакто Пловдив има велоалеи. 

Трасетата правени като Хаинбоаз

Велоалеите  в Пловдив се строяха с основи от  30 см трошен камък, 5 см битумизирана баластра и 4 см износващ пласт от плътен червен асфалтобетон тип А, което роди шегите, че се правят солидни като прохода Хаинбоаз по времето на соца. Двупосочните трасета имат два метра  ширина,  еднопосочените - един метър,  с бордюри  по 25 см,  хоризонтална и вертикална маркировка. Предвижда се  по тях на час да минават  50 велосипедисти. 

През 2015 г.   Общината отчете, че освен трасетата за  колоездачите  са монтирани  690 велостоянки, ремонтирани са 12 дка  тротоарни настилки, посадени са над 300 дървета и стотици храсти  около велоалеите.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Иван

Иван

26.08.2020 | 08:18

Новата общинска управа мрази велотранспорта. Затвориха градската градина, ул. Отец Паисий. Има и намерения за гребния канал. Най- лесно е да решиш един проблем като го забраниш. Това е най-екологичния и здравословен транспорт.

Отговори
0 0
А авторката качвала ли се е на велосипед?

А авторката качвала ли се е на велосипед?

25.08.2020 | 20:29

От любители на педалите какви коментари да очакваш?

Отговори
0 0
Швейк

Швейк

25.08.2020 | 16:11

На велоалеите около "Лаута" има пукнатини в които можеш да си пъхнеш пръста! "Страхотно" изпълнение! В Кичука повечето велоалеи са тотална порнография! Колкото да се отбие номера! А велоалеята до Коматево е под всякаква критика - до Билата трябва със скок да се качваш на тротоара - няма скосове. Иначе е асфалтирана в червено.

Отговори
1 1
Лаура Кьовеши

Лаура Кьовеши

25.08.2020 | 14:12

Повечето от тези 12 милиона са откраднати. Както и от "умните светофари", както и от системата за електронно таксуване в градския транспорт. Но, прокуратурата здраво си е затворила очите и ушите и се прави, че нищо не знае!

Отговори
2 1
Велосипедист съм, ама...

Велосипедист съм, ама...

25.08.2020 | 13:45

Сравнете цената на линеен или квадратен метър велоалея с цената на квадрат жилищна площ... Б@си лукса!!! Оставям настрана качеството на някои участъци и мястото на други...

Отговори
2 1
Пешеходец и велосипедист

Пешеходец и велосипедист

25.08.2020 | 11:16

Такава идиотия е много трудно да се види в Европа . Защо не се пратиха авторите на проекта в командировка/и из Европа ,преди да се потрошат толкова пари на данъкоплатците. Това е управление на алчни,корумпирани ,некадърни калинки - "made in Bulgaria".

Отговори
2 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?