2374

Вън мудните строители от обществените поръчки за пътни ремонти

За това настояват от "Спаси Пловдив"

Пловдив от години е в капана на бавните дейности по изграждането и реконструкцията на пътната и подземната инфраструктура. Сега Общината планира старта на 13 важни обекта в различни точки на града. Ако и те се точат с темповете на Водния цикъл и ремонтите с пари от ОП "Регионално развитие" на "Гладно поле", трафикът ще се превърне в невиждан до момента кошмар. Ще настояваме администрацията да си върши работата при избора на изпълнители и контрола, а строителите да спазват сроковете, твърдят от Сдружение "Спаси Пловдив". 

Едва ли ще се намери човек в Пловдив или в друго населено място на страната, който да отрече ползата от уличните ремонти и изграждането на нови улици и булеварди. Напротив, чакаме инвестиции в остарялата ни и отесняла пътна инфраструктура като манна небесна.

Но всеки път, когато се заговори за ремонти и съответно за частично или цялостно затваряне на улици, изтръпваме от ужас, а като се разкопае, късаме си нервите заради тапите. Само през последните десет години пловдивчани са преживели многобройни  екшъни , особено на Коматевско шосе, бул. „Руски” и „Васил Априлов”, ул.„Гладстон”, където ремонтите на един-два километра се точеха по две, че и три години.  

Една от причините за стреса, който индиректно ни причиняват ремонтите, са

отчайващо дългите срокове,

в които строителите се побират в редки случаи по различни причини. Чакайки в тапите, със завист говорим как в  Германия, САЩ, Китай и много други държави строят аутобани с мостове и надлези в същите срокове, които при нас не стигат за обикновен ремонт на квартална улица.

Обикновено при избора на изпълнители решаващи са цената и техническото изпълнение. Крайно време е обаче да се вдигне тежестта на сроковете за извършване на съответните дейности. Това обаче не бива да е само на хартия, а фирмите да доказват възможността да изпълнят бързо съответната поръчка с наличие на съответната техника и кадри. Но не да посочват едни и същи машини и хора за няколко обекта и да взимат поръчки на килограм, а да разполагат с потенциал да завършат всеки участък в съответния срок. Това, както и контролът, са работа на администрацията, твърдят от Сдружение "Спаси Пловдив". Тук в годините се нагледахме как едни и същи фирми печелят едновременно по няколко поръчки, а после се оказва, че не могат да се справят, и тормозят хората с години. Другата роля на Общината е да създава добра организация за реализация на проектите и да осъществява контрол при изпълнението. "Четем, че Общината планира старта на 13 важни обекта в различни точки на града. Ако и те се точат с темповете на Водния цикъл и ремонтите с пари от ОП "Регионално развитие" на "Гладно поле", трафикът ще се превърне в невиждан до момента кошмар. Ще настояваме администрацията да си върши работата при избора на изпълнители и контрола, а строителите да спазват сроковете, твърдят Асен Костов, председател на "Спаси Пловдив". Според него в града е стара практика посочените в договорите срокове да не се спазва. "Затова ще проверим дали Общината начислява неустойки и ако не го прави, какви са причините - дали просто жали приятелските си строителни фирми, или самата тя не си върши работата и забавянето е в нейната градина, а не в тази на строителите", казва още Асен Костов.

В Пловдив примери за брадясали ремонти има във всеки район. Най-фрапиращият е с Кукленско шосе. В края на 2018 г. е подписан договор  за ремонт между Община Пловдив и „Европейски пътища”. С него  фирмата се ангажира да направи проект за 20 дни и за 90 дни ще изпълни рехабилитацията на входната артерия на Пловдив.

Проектирането отне близо 10 месеца, строително-монтажните работи и досега, вече четвърта година, не са завършени. От фирмата казват, че нямат вина за забавянето, и обясняват, че проектът се забави по две причини. Първата е, че първоначално са проектирали велоалея на пътното платно, но КАТ отхвърли този вариант, в резултат на което трябваше да изготвят нов проект, като прекарат велоалеята по тротоара. Втората беше изненада за изпълнителя - оказа се, че в обществената поръчка не е предвидена подмяна на стар магистрален водопровод. Докато Община Пловдив подпише споразумение с ВиК ЕООД, мина още една година, а след това - още една, докато ВиК осигури тръби. До този момент те не са доставени.

Законът за обществени поръчки дава право за спиране на обекта в случаите, когато има съществени мотиви за това. В такива ситуации се подписва Акт 10 и се чакат по-добри времена. 

В Пловдив примерите  за мудните ремонти са безброй. Ул. „Радко Димитриев”, чиято дължина е не повече от един километър, беше разкопана в ранната есен миналата година. Вече 10 месеца

жителите на кв. „Гладно поле” са подложени на тормоз,

който ще продължи до средата на септември, ако срокът не се отложи.  При 177 дни срок, посочен в договора, до този момент е завършена само една трета от пътя. На обекта работят максимум десетина души от фирма „Пътинженеринг”,  наета от Община Пловдив по европейския проект, и ЕVN  - Топлофикация, която сменя парното. Двама-трима работници на „Пътинженеринг” се забелязват и на съседната ул. „Богомил”.

Бавните темпове от  „Пътинженеринг” обяснява с това, че са зависими от  EVN, а от EVN се оправдават със сложната технология при монтажа на тръбите.

Другият показателен пример е с Брезовско шосе, където в навечерието на Коледа беше даден старт на проекта за воден цикъл „Брезовско шосе - Дунав” на стойност 18,5 млн. лева. Финансирането и тук е европейско, но работата е нашенска. След символичната първа копка в присъствието на местната власт представителите на фирмата изпълнител „ПИМК”  си тръгнаха заедно с работниците, с багера и масичката, сложена на пътя за почерпка по случай старта . Обясниха, че още

не са доставени тръбите, а вече било  време да се прави копката,

затова са копали две  минути. 

Оттогава за половин година строителите успели да монтират колектор в участък най-много 300-400 метра, без да положат асфалт. Обяснението е, че тръба със сечение 2,50 метра  се монтира трудно. Заради археологически находки строителите направиха принудителен престой почти две седмици - толкова време трябваше на чиновниците да оформят документи за присъствието  на археолози на обекта. По договор реконструкцията на подземната инфраструктура на Брезовско шосе и бул. „Дунав” с обща дължина 2,5 км трябва да завърши до края на 2023 г. При тези темпове обаче това няма как да стане.

В началото на миналия декември се състоя и първа копка на ул. „Даме Груев” в "Кючук Париж". За шест месеца  изпълнителят „Парсек груп” все още не е завършил първия етап от общо три, които по договор трябва да бъдат финализирани за 300 дни. До крайния срок остават три месеца, които няма как да стигнат за изпълнението на цялата обществена поръчка за 7,4 млн. лева с ДДС. Причината  за забавянето е, че заради късно приетия бюджет Община Пловдив закъсня с финансирането на ул. "Даме Груев" и строителите бяха в принудителен престой. До този момент все още  няма строително разрешение от Община Пловдив за следващите два етапа от ул. "Даме Груев". 

В графика на Общината за тази година са включени

ремонти на 13 пътни обекта в града,

част от които се изпълняват, други са планирани за юли и  след 1 август , като сред тях са  пробивът до Водната палата и реконструкцията на ул. "Хаджи Димитър" и "Царевец".

В началото на мандата кметът Здравко Димитров  показа, че строителите могат да работят и през нощта. Тогава по тъмното бяха асфалтирани участъци от бул. „Никола Вапцаров” и бул. „Цар Борис III  Обединител” около Панаира. Оттам насетне добрите примери секнаха, както и ентусиазмът на строителите да  спазват договорените срокове, а защо и да не приключват по-рано. Много повече оперативност се изисква и от властите, за да не се озоваваме при всеки ремонт в капан.

Инж. Бончо Бонев, управител на "Парсек груп" за ремонт на ул. "Даме Груев": Преди се бавеха парите, сега - разрешението за строеж

След мощна атака на поредица от обществени поръчки в Пловдив фирма "Парсек груп" здраво стъпи на местната почва. С Община Пловдив има два договора - за реконструкцията на ул. "Даме Груев" и "Владая", а с ВиК - Пловдив - за Южен обходен колектор, който проект ще изпълняват като участник в консорциум. 

Управителят на фирмата инж. Бончо Бонев описа причините за бавния ремонт на ул. "Даме Груев" по следния начин:

Срокът на ул. "Даме Груев" ще бъде спазен в рамките на 297 календарни дни от започването и ако не спазим срока, нека бъдем санкционирани. Ние сме законопослушни, уважаваме властта и спазваме закона, т.е., ако сме виновни, ще си понесем санкциите и ще понесем цялата строгост на закона. Макар че е добре да излезем от общите приказки и да кажем какви са фактите.

Към днешна дата (14 юни) не знам дали са платени отчужденията по етап 2 и етап 3, но със сигурност няма издадени разрешения за строеж. При това положение в какво е виновен строителят "Парсек груп"?! Виновен е, че властта, управляваща Пловдив, не е отчуждила имоти, но е пуснала поръчка ли?! Че седем месеца след първото разрешение за строеж не е издала останалите разрешения за строеж, пак ние ли сме виновни?!

Каквото и да говорим, в бюджета на Община Пловдив за тази година няма пари за целия ремонт на ул. "Даме Груев". За 2023 г. са планирани 3,7 млн. лева, а нашият договор е за 7,396 млн. лева. Така че да не стане като с Околовръстното -  вместо да се започва, то ще спира. 

P. S. - От Община Пловдив потвърдиха, че за следващите два участъка на ул. "Даме Груев" към въпросната дата не е издадено строително разрешение. Причината е - че се забавиха отчуждителните процедури. Уточниха, че те са приключили и скоро ще се издаде необходимия документ, за да може изпълнителят да продължава реконструкцията на пътя в следващите два етапа. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
Петър

Петър

21.06.2022 | 10:29

Всичко показва импотентността на общинската администрация. Не се спазва нормалната процедура - проект - отчуждаване - договор за строителство - контрол. Всичко е наопаки, стартират конкурси по ЗОП без да са приключили отчуждителните процедури, без проект и след това става пълен батак. Всички се въртят в кръг, а страдат гражданите. Кметът и неговите "джуджета" - зам. кметовете си мълчат, защото знаят, че те са главната причина за хаоса. Така ще е докато ги изгоним от общината.

Отговори
13 2
Некадърна община

Некадърна община

21.06.2022 | 10:19

За пореден път проблемът се корени в градината на общината. Както общината не санкционира приятелските си фирми превозвачи при пропуснати курсове на градския транспорт, по същия начин сигурно не санкционира и приятелските си строителни фирми. Българинът разбира само от едно - като му бръкнеш в джоба. В чужбина, а и не само - даже и в други български градове има общини, които яко бъркат в джоба за всеки ден забава с хиляди левове неустойка. Тук в Пловдив това е пълна пародия - Кукленско шосе 4 години да не могат да го направят защото били забравили ВиКто - това да не са деца от детската градина, че да забравят ВиКто?! Един булевард с дължина към 3 километра да не може да стане 4 години! Това е свръх некадърност и нежелание за действие. Кучето скача според тоягата така че само в общината се корени проблемът. Фирми колкото искаш има, като не става една - разваля се договора и се назначава втора. И определено трябва да има чести проверки. Срам и позор за общината!

Отговори
12 0
Коларов

Коларов

21.06.2022 | 10:38

Ако задачата на общинската администрация беше да служат на гражданието- да може да ги обвиним в некадърност. Понеже задачата им е да гушнат парите то те са перфектни в това и заслужават адмирации а гражданите кучетата ги яли. Еди мандат им е достатъчен да са уредени до девето коляно цял живот а ний да пишем жалби и да се оплакваме докато те диплят пачки.

Отговори
8 2
модел

модел

21.06.2022 | 09:44

Всичко е за "усвояването" на едни "общи" милиони! И милиарди! Общините и държавата ни съдират кожите, а после парите се "усвояват" от правилните хора! Това е днешната Демокрация! И най-голямата й ценност е корупцията! Корупционно-клиентелистки модел на управление! Още преди много години един почетен председател на ДПС го беше "прозрял"! "Партия и обръчи от фирми". С други думи - крадене на обществени средства!

Отговори
17 1
Иво

Иво

21.06.2022 | 09:35

По-добре нищо да не ремонтират! Как може да започнеш ремонт, да затвориш и да разкопаеш улица и след това да се сетиш, че нямаш финансиране и разрешително!

Отговори
18 0
Амии

Амии

21.06.2022 | 08:56

Даме Груев - 100 метра осем месеца. И до сега нищо. Кмета е плюнка и никой не го ивава. А бариерите на частните улици върху общинска инфраструктура стават все повече щото на тях живеят кметски приятели.

Отговори
19 2
Чочо

Чочо

23.06.2022 | 10:48

Кметът е копие на Тотев- Крадец!

Отговори
1 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?