Уличните дупки в Пловдив - капан за шофьорите, пинг-понг за властта КАРТА
Проблемът може да се реши с координация между институциите, пари и ясна програма
- 13.02.2021 | 13:15
- 13.02.2021 | 15:41
- Валентина Йеремиева
- 1663 прегледа
- 2 коментара
Свързани новини
Главният инженер на ВиК Антон Гълъбов: До 2-3 дни се възстановява изкоп от авария в Пловдив
По заповед на кмета: Проверяват спешно състоянието на всички мостове и надлези в града
Автомонтьорът: Минаваш през яма, броиш от 150 до 500 лв.
Най-много дупки има в район "Южен", а най-лесно се кара в "Тракия", показва картата на опасните ями, съставена от "Марица"
Коварни дупки отново зейнаха на десетки улици в Пловдив, вкарвайки в беля шофьорите. При натоварения трафик и отеснялата, амортизирана пътна мрежа или трябва да лавираш между кратерите, рискувайки да катастрофираш, или да си трошиш колата, цепейки през ямите. Картата на опасните ями, съставена от "Марица", показва, че най-много дупки има в район "Южен", а най-лесно се кара в "Тракия".
Картината с разядените улици, до болка позната на пловдивчани от миналия век, се влошава като правило през зимата, когато при ниските температури, макар и да не са като в Якутия, износената настилка се пука. Защо въпреки милионите левове, заровени в асфалта, и 25 млн. лева, внасяни годишно във вид на данък МПС, дупките се превърнаха във вечната орисия на града?
Проблем №1 - институциите си прехвърлят топката
Институциите в града, като в игра на пинг-понг, постоянно си прехвърлят отговорността от болната глава на здравата и обратно. В Пловдив открай време липсва координация между ведомствата. Поради тази причина с дни, седмици, а понякога и с месеци си остават на чакъл настилките, разкопани за ремонт на подземните съоръжения на ВиК, Топлофикация и кабелни оператори. Така се случва всеки път след честите аварии на стария водопровод на най-разбития булевард в Пловдив „Александър Стамболийски”.
Един от куриозите е случаят с кратера на бул. „Васил Априлов” между бул. „Шести септември” и моста, който беше закърпен след дългото изясняване между ВиК ЕООД и район „Централен” чия я дупката. Оказа се, че топката този път не е във вратата на водното дружество, в резултат на което районната администрация най-после закърпи рисковия участък.
От миналата година опасна шахта, зейнала на тротоара пред блок 1101 на ул. „Димитър Талев” в „Южен”, застрашава пешеходците. Отгоре дупката е покрита с дървена скара, за да не стане злополука. Отговорът от кметството е, че шахтата не е на района. Чия е и кой трябва да я обезопаси и ремонтира, остава неясно.
На ул. „Хан Кардам” навремето е бил направен изкоп, но настилката не е възстановена. Живеещите на ул. „Май” в суперцентъра на Пловдив, където след много перипетии най-после бяха подменени ВиК тръбите, настояват да се сложи и настилка, но засега безрезултатно. От Община Пловдив препращат жалбите в район „Централен” с резолюция там да се свърши работата. Настилката струва 75 000 лева, каквито пари районът няма, поне до приемането на бюджета.
Проблем №2 - липсата на пари
Зам.-кметът по строителството в Община Пловдив Пламен Райчев се надяваше, че за ремонти на улици и тротоари в бюджета за 2021 г. ще бъдат предвидени 7,5 млн. лева. Те обаче са орязани до 1,8 милиона.
Уличната мрежа е поделена между голямата община и районите. Пламен Райчев твърди, че ремонтът на дупките и поддръжката на кварталните улици са ангажимент на районните кметове, а не на Общината. Още миналата есен кметствата внесоха в Общината свои програми. Някои разчитаха на един милион, други на 2,5 - 3,5 млн. лева. Но реално получават средно по 500 000 лева, при това за всичко - пътни настилки, междублокови пространства, паркинги, осветление, детски и спортни площадки.
Кметът на „Южен” Костадин Язов твърди, че в момента за аварийни ремонти на улици в района няма никакви пари и той е с вързани ръце, докато новият бюджет влезе в сила, тоест до началото на април. Нямам право да възлагам работа на фирми, без да е осигурено финансиране, обяснява Язов. Има неразплатени сметки към изпълнители от миналата година.
Пари няма и в „Централен”, но в този район не са спрели да кърпят улици, макар и само в извънредни случаи. Зам.-кметът инж. Тошо Пашов споделя, че имат избрана фирма и подписан договор за 3,5 млн. лева. От 520-те хиляди лева, планирани в бюджета, могат да заделят едва 70-80 хиляди за аварийни ремонти за цялата година при най-пестеливи разходи. Ремонт на дупка, дълбока 4 см, струва средно около 25 лева на квадрат, на паваж - близо 20 лева. Преасфалтиране на цяла улица или голям участък излиза на квадрат по-евтино от кръпките, но изисква солидни средства, каквито няма.
Колкото по-бързо се запълни една дупка, толкова по-ниска е цената, затова ние се стараем да реагираме веднага, щом асфалтът започне да се руши, обяснява кметът на "Тракия” Костадин Димитров. През зимата в района използват няколко метода, като запълват ямите със студена смес. Една кофа полимер, достатъчна за малка дупка, струва 12,50 лева. Отделно се плаща за труд. В "Тракия" предвидливо са запазили от миналата година резерв за аварийни ремонти, но и пътищата тук са по-нови, отколкото в "Кършияка" или в центъра.
Проблем №3 - работи се на парче
Картата на уличните дупки в Пловдив показва най-опасните трасета за шофиране
В мандата на кмета д-р Иван Чомаков, през 2005 г., беше направен анализ за състоянието на пътната мрежа в града, въз основа на който местната власт изтегли кредит в размер на 50 млн. лева за изграждане и основен ремонт на улици.
В мандата на Славчо Атанасов, през 2009 г., екипът на ДЗЗД „Пътконсулт 2000 - Вектра” извърши пълно обследване на пътната мрежа в Пловдив със заснемане на всички улици, мостове и тротоари, а също така и на състоянието на подземните комуникации. Въз основа на това проучване беше изготвен проект за 2010 - 2013 г. за ремонт на близо 300 улици, предимно второстепенни, на стойност около 30 млн. лева с презумпцията за кредит.
Общината беше наела специална модерна машина, за да изследва ВиК, за да не се налага в бъдеще да се разкопава настилката. В детайлно изработения анализ беше посочен с точност до стотинка всеки разход, дължината на всяка улица, включена в списъка, и квадратурата. Това намерение обаче беше стопирано от Иван Тотев и Симеон Дянков в качеството им на областен управител и финансов министър.
Тотев, вече като кмет, договори кредит за 30 млн. лева, които бяха похарчени за четири булеварда.
Не може да се каже, че през всичките тези мандати не е имало ремонти. Правени са, но на парче.
В мандата на кмета Здравко Димитров все още не сме видели ясна и добре аргументирана програма за пътната мрежа в Пловдив и проект с точните разчети. От Общината обещават, че тя скоро бъде представена.
Коментари (2)
Къде си?
13.02.2021 | 14:04Яяяя вместо да ми се разхожда по ремонтите на магистралите, Бойко да дойде и да си насмеъе протежеъата от ВИК, и Общината! Там са все на служба приближени некадърници, начели с кмета Здравкои забравих му името на шефа на ВИК !!!
Лимбо
13.02.2021 | 13:33Основното старание е в мерки да не плаща общината и държавата обезщетения на катастрофантите в такива дубки. Ако забавиш плащане , почват да цъкат наказателни лихви .Ако имаш вземане , може да чекаш пожизнено и посмъртно. Самообслужващи ся и самодостатъчни плондери пишат правилата , пунежи молива и гумичката са у тех - пишат ,бришат докут се издокарат сметките. Има таквизи задачи в аритметиката- отговора е зададен предварително и по него да се натакмят нещата.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни