Следвайте ни

Уличните дупки в Пловдив - капан за шофьорите, пинг-понг за властта КАРТА

Проблемът може да се реши с координация между институциите, пари и ясна програма

viber icon

Най-много дупки има в район "Южен", а най-лесно се кара в "Тракия", показва картата на опасните ями, съставена от "Марица"

Коварни дупки отново зейнаха на десетки улици в Пловдив, вкарвайки в беля шофьорите. При натоварения трафик и отеснялата, амортизирана пътна мрежа или трябва да лавираш между кратерите, рискувайки да катастрофираш, или да си трошиш колата, цепейки през ямите. Картата на опасните ями, съставена от "Марица", показва, че най-много дупки има в район "Южен", а най-лесно се кара в "Тракия". 

​Картината с разядените улици, до болка позната на пловдивчани от миналия век, се влошава като правило през зимата, когато при ниските температури, макар и да не са като в Якутия, износената настилка се пука. Защо въпреки милионите левове, заровени в асфалта, и 25 млн. лева, внасяни годишно във вид на данък МПС, дупките се превърнаха във вечната орисия на града?

Проблем №1 - институциите си прехвърлят топката

Институциите в града, като в игра на пинг-понг, постоянно си прехвърлят отговорността от болната глава на здравата и обратно. В Пловдив открай време липсва координация между ведомствата. Поради тази причина с дни, седмици, а понякога и с месеци си остават на чакъл настилките, разкопани за ремонт на подземните съоръжения на ВиК, Топлофикация и кабелни оператори. Така се случва всеки път след честите аварии на стария водопровод на най-разбития булевард в Пловдив „Александър Стамболийски”. 

 Един от куриозите е случаят с кратера на бул. „Васил Априлов” между бул. „Шести септември” и моста, който беше закърпен след дългото изясняване между ВиК ЕООД и район „Централен” чия я дупката. Оказа се, че топката този път не е във вратата на водното дружество, в резултат на което районната администрация най-после закърпи  рисковия участък. 

От миналата година опасна шахта, зейнала на тротоара пред блок 1101 на ул. „Димитър Талев” в „Южен”, застрашава пешеходците. Отгоре дупката е покрита с дървена скара, за да не стане злополука. Отговорът от кметството е, че шахтата не е на района. Чия е и кой трябва да я обезопаси и ремонтира, остава неясно.

На ул. „Хан Кардам” навремето е бил направен изкоп, но настилката не е възстановена. Живеещите на ул. „Май” в суперцентъра на Пловдив, където след много перипетии  най-после бяха подменени ВиК тръбите, настояват да се сложи и настилка, но засега безрезултатно. От Община Пловдив препращат жалбите в район „Централен” с резолюция там да се свърши работата. Настилката струва 75 000 лева, каквито пари районът няма, поне до приемането на бюджета.

Проблем №2 -  липсата на пари

Зам.-кметът по строителството в Община Пловдив Пламен Райчев  се надяваше, че за ремонти на улици и тротоари в бюджета за 2021 г. ще бъдат предвидени 7,5 млн. лева. Те обаче са орязани до 1,8 милиона.

Уличната мрежа е поделена между голямата община и районите. Пламен Райчев твърди, че ремонтът на дупките и поддръжката на кварталните улици са ангажимент на районните кметове, а не на Общината. Още миналата есен кметствата внесоха в Общината свои програми. Някои разчитаха на един милион, други на 2,5 ​- 3,5 млн. лева. Но реално получават средно по 500 000 лева, при това за всичко - пътни настилки, междублокови пространства, паркинги, осветление, детски и спортни площадки.

Кметът на „Южен” Костадин Язов твърди, че в момента за аварийни ремонти на улици в района няма никакви пари и той е с вързани ръце, докато новият бюджет влезе в сила, тоест до началото на април. Нямам право да възлагам работа на фирми, без да е осигурено финансиране, обяснява Язов. Има неразплатени сметки към изпълнители от миналата година.

Пари няма и в „Централен”, но в този район не са спрели да кърпят улици, макар и само в извънредни случаи. Зам.-кметът инж. Тошо Пашов споделя, че имат избрана фирма и подписан договор за 3,5 млн. лева. От 520-те хиляди лева, планирани в бюджета, могат да заделят едва 70-80 хиляди за аварийни ремонти за цялата година при най-пестеливи разходи.  Ремонт на дупка, дълбока 4 см, струва средно около 25 лева на квадрат, на паваж - близо 20 лева. Преасфалтиране на цяла улица или голям участък излиза на квадрат по-евтино от кръпките, но изисква солидни средства, каквито няма.

Колкото по-бързо се запълни една дупка, толкова по-ниска е цената, затова ние  се стараем да реагираме веднага, щом асфалтът започне да се руши, обяснява  кметът на "Тракия” Костадин Димитров. През зимата в района използват няколко метода, като запълват ямите със студена смес. Една кофа полимер, достатъчна за малка дупка, струва 12,50 лева. Отделно се плаща за труд. В "Тракия" предвидливо са запазили от миналата година резерв за аварийни ремонти, но и пътищата тук са по-нови, отколкото в "Кършияка" или в центъра.

Проблем №3 - работи се на парче 

Картата на уличните дупки в Пловдив показва най-опасните трасета за шофиране

В мандата на кмета д-р Иван Чомаков, през 2005 г., беше направен анализ за състоянието на пътната мрежа в града, въз основа на който местната власт изтегли кредит в размер на 50 млн. лева за изграждане и основен ремонт на улици.

 В мандата на Славчо Атанасов, през 2009 г., екипът на ДЗЗД „Пътконсулт 2000 - Вектра” извърши пълно обследване на пътната мрежа в Пловдив със заснемане на всички улици, мостове и тротоари, а също така и на състоянието на подземните комуникации. Въз основа на това проучване беше изготвен проект за 2010 - 2013 г.  за ремонт на близо 300 улици, предимно второстепенни, на стойност около 30 млн. лева с презумпцията  за  кредит.

Общината беше наела специална модерна машина, за да изследва ВиК, за да не се налага в бъдеще да се разкопава настилката. В детайлно изработения анализ беше посочен с точност до стотинка всеки разход, дължината на всяка улица, включена в списъка, и квадратурата.  Това намерение обаче беше стопирано от Иван Тотев и Симеон Дянков в качеството им на областен управител и финансов министър.

Тотев, вече като кмет, договори кредит за 30 млн. лева, които бяха похарчени за четири булеварда. 

Не може да се каже, че през всичките тези мандати не е имало ремонти. Правени са, но на парче.

В  мандата на кмета Здравко Димитров все още не сме видели ясна и добре аргументирана програма за пътната мрежа в Пловдив и проект с точните разчети. От Общината обещават, че тя скоро бъде представена. 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Къде си?

Къде си?

13.02.2021 | 14:04

Яяяя вместо да ми се разхожда по ремонтите на магистралите, Бойко да дойде и да си насмеъе протежеъата от ВИК, и Общината! Там са все на служба приближени некадърници, начели с кмета Здравкои забравих му името на шефа на ВИК !!!

Отговори
2 2
Лимбо

Лимбо

13.02.2021 | 13:33

Основното старание е в мерки да не плаща общината и държавата обезщетения на катастрофантите в такива дубки. Ако забавиш плащане , почват да цъкат наказателни лихви .Ако имаш вземане , може да чекаш пожизнено и посмъртно. Самообслужващи ся и самодостатъчни плондери пишат правилата , пунежи молива и гумичката са у тех - пишат ,бришат докут се издокарат сметките. Има таквизи задачи в аритметиката- отговора е зададен предварително и по него да се натакмят нещата.

Отговори
3 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?