Следвайте ни

Удължават живота на 330 „зебри“ в Пловдив

viber icon

Години наред пловдивчани се оплакват, че пешеходните пътеки по улиците или са изтрити изцяло, или са избледнели и едва се виждат. Въпросът става особено актуален преди началото на учебната година с оглед безопасността на децата. По какъв начин обаче местната власт ще решава този вечен проблем?

Специалистите по пътната маркировка обясняват, че зебрите обикновено се правят с бяла акрилатна боя със стъклени перли или без добавки, след като с промените в наредбата на МРРБ червеният цвят беше забранен. При огромното натоварване от трафика, което под тепетата се увеличава с всеки ден, боядисаните пътеки имат само шест месеца живот, дори и да са с най-високо качество. Боята, нанесена върху паважа, се заличава след един-два месеца. Същата съдба има и останалата хоризонтална маркировка - бус ленти, стрелки, осеви линии. 

Много по-трайна е маркировката от студен шприц пластик и от термопластик, който е с тригодишен гаранционен срок, а на улиците, по които минават по-малко коли, издържа и до четири години. Според практиката, въведена в Община Пловдив още навремето, термопластикът се полага само върху нов асфалт и на улици, където настилката е на възраст до пет години и е в добро състояние. Това правило е прието, защото, първо, цената на термопластика е четири пъти по-висока в сравнение с боята. Второ, няма как да се нареди този материал върху пътното платно, където има неравности и дупки. 

С намерението положението с пътната сигнализация да се подобри администрацията на Пловдив взе мерки още в първата година на мандата.

"Засилени са превантивните мерки за безопасност на шофьорите и пешеходците", твърди инж. Пламен Вълков, директор на общинското предприятие "Организация и организация на транспорта", на което е възложена дейността. Първата мярка е

увеличеният бюджет за маркировка и вертикалната сигнализация.

През 2019 г. за обновяването на пътните знаци бяха осигурени по 160 000 лева, или общо  320 000 с ДДС. По изричното настояване на кмета Здравко Димитров тази година парите са завишени двойно. За хоризонталната маркировка са планирани 350 000 лева, за вертикалната - 300 000  лева, или общо 650 000 лева с ДДС. ​Средствата едва ли ще стигнат за идеалната поддръжка на всички пешеходни пътеки и знаци, но толкова е успяла да задели администрацията при ограничените приходи, особено в условията на пандемията. 

Втората мярка е

частично преструктуриране в рамките на общинските предприятия. 

От 1 август маркировката се полага от новото специализирано звено към отдел „Безопасност на движението“ в ОП "Организация и контрол на транспорта".  Доскоро с тази дейност се занимаваше и ОП "Чистота", което водеше до по-сложна координация. С решение на Общинския съвет, взето по предложение на администрацията, екипът от четирима души беше прехвърлен от "Чистота" в ОП "Организация и контрол на транспорта. На звеното е възложено боядисване и поддържане на елементи на техническата инфраструктура.

"Над 330 пешеходни пътеки пред училища, детски градини и ясли ще бъдат освежени до първия учебен ден на 15 септември", увери директорът на ОП „Организация и контрол на транспорта“ инж. Пламен Вълков.

Според него опитът е показал, че откакто общината чрез своите структури сама се е заела с тази дейност, обновяването на износената маркировка става по-бързо и ефективно. Закупената от „Чистота“ специализирана техника също е прехвърлена към активите на „Организация и контрол на транспорта“, като същевременно щатът на ОКТ не е увеличен.

Третата мярка е

търсене на възможности за удължаване на живота на зебрите.

„Приоритетно освежаваме пешеходните пътеки, бус ленти, такси стоянки. Точно спазваме действащите наредби за пътната маркировка, според които пешеходните пътеки задължително се изпълняват с бяла акрилатна боя със стъклени перли. Тъй като трайността на този вид боя е до 6 месеца, а върху паважните настилки - още по-кратка, търсим начини да я удължим, като прилагаме различни нови технологии. Последната експериментална „зебра“ направихме на кръстовището до Източната порта в източното подножие на Стария град. Върху едната половина положихме три пласта битум за изравняване на неравностите от паветата, а отгоре - един пласт бял метилметакрилат. Другата част обработихме със специален грунд за павета, един пласт битум и два пласта термопластичен материал. Следим коя от двете технологии ще се окаже по-ефективна, за да я приложим и при други пешеходни пътеки, особено край детски и учебни заведения“, разказа инж. Пламен Вълков.

 

 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Коментари (1)

Кирил

Кирил

31.08.2020 | 12:36

Така си е! Много от общинските служители действат на този принцип.Като се ударят в горния праг виждат долния-в случая долния праг е 15 септември?Ами останалата част от данъкоплатците ще се почувстваме дискриминирани,защото на много натоварени пешеходни пътеки няма маркировки нито светофари!Например фрапиращо е кръстовището Капитан Райчо -Леонардо де Винчи.А платените парко места на банката в съседство прави понякога невъзможно пресичане на улицата.За това моля инж.Пламен Вълков като се събуди утре да се сети и за това кръстовище.Така де поне за това.

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?