2374

Учебната година стартира под окупация от багери

Освен че са много, повечето ремонти просрочват договорените срокове

Неприятни изненади очакват родителите, които искат да закарат с кола децата си за първия учебен ден в Пловдив. Повечето от тях ще паднат в капана на някой от многобройните ремонти под тепетата, които ще превърнат трафика в кошмар. По принцип всички искат улици без дупки, но губят търпение, когато строителните работи започнат. 

В Пловдив обаче стана традиция почти всеки ремонт да се превръща в дълга омразна сага. Обикновено липсва координация между институциите и фирмите, изпълнителите нямат практика да работят на две смени и в повечето случаи не спазват пусковите срокове, определени с договори.

Вече е ясно къде ще има по-големи задръствания заради разкопаните улици. В момента се работи на Брезовско шосе, ул. „Васил Левски“ до новотела в район „Северен“,  частично са затворени ул. „Царевец“ и „Хаджи Димитър“ в „Западен“, ул. „Даме Груев“ в „Южен“, ул. „Радко Димитриев“ и „Богомил“ в „Източен“. От 1 септември се предвиждаше да започнат ремонтите на ул. „Неофит Бозвели”, „Райно Попович”,  „Александър Пушкин”, „Ивац”, „Страхил”, „Драгоя Божилов”, „Балкан”, „Лъджене”, „Капитан Георги Мамарчев” и ул. „Мортагон” в "Централен".

Големите изпитания обаче тепърва предстоят за пловдивчани. След като удари първият звънец, ще стартират два  ключови инфраструктурни проекта  - строителство на подлез до Водната палата и изграждане на Южен обходен колектор, но за тях няма издадени строителни разрешения, не са уточнени линейни графици за изпълнението им и не е утвърдена схема за временна организация на движението, която се предлага от изпълнителите и задължително се съгласува с КАТ. Разкопаването на бул. "Марица-юг" и бул. "Александър Стамболийски" започва в навечерието на зимата с риск да бъде замразено заради ниски температури.

"Марица" обобщи мнението на експерти кои са основните причини за бавните пътни ремонти:

№ 1: Възлагането на обществени поръчки най-често е чрез инженеринг

Формата 3 в 1, която включва изготвяне на технически проект, изпълнение на строително-монтажни работи и авторски надзор, трайно се утвърди в последните години в Пловдив. Администрацията я предпочита, защото няма грижи за проектиране. Липсата на проектна готовност удължава с месеци изпълнението на проекта, който се изработва от строителната фирма, спечелила поръчката.

№ 2: Общината трудно се справя с лавината от поръчки

Многократно запитван защо се бави обявяването на обществените поръчки, ресорният зам.-кмет Пламен Райчев отговаря, че екипът е малък, а поръчките са твърде много.

Проблемът е в централизацията на финансовите ресурси - в Голямата община държат сами да управляват парите, вместо част от обектите да възложат на мажоритарно избраните районни кметове и по този начин да скъсят времето за подготовката на търгове.

№ 3: Съгласуването на проектите е цяла епопея

за изпълнителите. Задължителен подпис се изисква от ВиК, ЕVN-Електроснабдяване и Топлофикация, РИОСВ, Дирекция за противопожарна безопасност, често и от министерства, мобилни оператори, газоснабдителни дружества, Басейнова дирекция и кои ли не още ведомства. Изпълнителите се шегуват, че не се изисква съгласуване само със Светия синод. Проектът за пробива до Водна палата трябваше да мине през 14 инстанции. Всяка от тях има по закон един месец за отговор.

№ 4: Фирмите масово не спазват сроковете,

оправдавайки се с форсмажорни обстоятелства - ковид, инфлацията, лошото време. Показателен пример за това е ремонтът на ул. „Даме Груев“. Според  договора с Община Пловдив реконструкцията на улицата трябваше да приключи за 10 месеца. За този срок е изпълнен само един от трите етапа.

№ 5:  Местната власт няма лостове да ускори темповете

на уличните ремонти, като задължи фирмите да спазват уточнените графици. Провежданите през лятото срещи, в които кметът Здравко Димитров апелира към изпълнителите да не се бавят, не дадоха резултат, ако не се брои фактът, че Общинският съвет гласува 10 млн. лева допълнително за десет пътни обекта.

Очаквайте подробности!

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
Реалист

Реалист

08.09.2022 | 08:58

С тая система толкова, частни фирми, обществени поръчки, обжалвания, бумащина и т.н. всичко това води до тук. Прави се една държавна фирма, която строи всички пътища в страната, без гореизброените тъпотии, и нещата ще се случват в пъти по-бързо!

Отговори
8 0
ДНЕС

ДНЕС

08.09.2022 | 08:40

ЗАЩО НАВЕДНЪЖ ЗАПОЧВАТ ТОЛКОВА РЕМОНТИ?

Отговори
2 2
Комбинация от различни фактори

Комбинация от различни фактори

08.09.2022 | 08:46

Забавяне на държавно ниво, обявяване на нови пръчки, липса на финансиране за индексации, както и забавяне на ралзични процедури заради обжалвания

Отговори
5 1
Защото явно сега дойдоха парите

Защото явно сега дойдоха парите

08.09.2022 | 09:17

И заради бумащина,много изчакване

Отговори
3 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?