Следвайте ни

Тодор Иванджиков: Държавата трябва да даде рамо за концесията на летище Пловдив

viber icon

- Г-н Иванджиков, по ваша преценка къде се намира България на световната карта на авиацията?

- Всички заети в авиационния бранш се опитват да държат България на това ниво, на което е била по времето на БГА "Балкан" - втора авиационна сила в Европа. Имаме много добри учебни центрове, на изключително ниво е поделението в България на Lufthansa Technik - една от най-големите компании за поддръжка на реактивни самолети. Смятам, че е необходимо да имаме повече авиокомпании, повече самолети, и то нови, но ковид кризата попречи на вкарването на по-нови и модерни самолети, което това тепърва предстои.

- Кризата с COVID ли наложи създаването на Асоциация на българската авиационна индустрия?

- Хората се обединяват, когато трябва да разрешават общи проблеми. В случая се обединихме авиокомпании, собственици на ремонтни бази, фирми за наземно обслужване, учебни центрове и др., които имат отношение към авиационната индустрия. Абсолютно належащо бе да се съберем и да поставим проблемите си пред държавата, която от доста време е абдикирала от авиацията и по никакъв начин не ѝ помага, а в тази криза заради ковид, в която сме в момента, нашият сектор е един от най-пострадалите. 

- Кои са най-големите проблеми, с които трябва да се заеме новата асоциация? 

- Най-големите ни проблеми са с администрацията на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ /ГД „ГВА“/ - комуникацията с нея не е на ниво, забавят се всички процеси, документи, издаване на сертификати, а това изключително затруднява работата на сектора. Ще настояваме тя да се отдели като самостоятелна агенция, за да работи по-ефективно и в синхрон с нас. Ще търсим диалог с Министерството на транспорта, за да решаваме заедно проблемите на авиационната индустрия.

Авиацията е много динамичен сектор и всеки ден забавяне води до големи загуби било на авиокампании, било на ремонтни бази или други, ангажирани от бранша.

Авиацията е и много скъп бизнес, в него се влагат много пари и администрацията трябва да насочва и да помага, а не да пречи,

както се случва през последните години. В повечето администрации в Европа всичко е дигитализирано и става много по-бързо. Например в швейцарската ГВА има специален отдел за работа с клиентите, което в България липсва. Неадекватното отношение към сектора вече е нетърпимо, всеки се бори сам.  Много от хората са отчаяни, че в България може да се прави авиационен бизнес. А имаме кадри, имаме основи, имаме и история в авиацията. Предстои да изготвим и стратегия за развитието на авиацията в България.

- Има ли национално или европейско подпомагане за авиационния бизнес?

- На национално ниво авиационният бизнес не се подпомага за разлика от другите държави в Европа. Например Германия помогна на най-голямата си авиокомпания „Луфтханза“, в Италия също има специална програма за подпомагане на авиокомпаниите - покрива минималните разходи за паркинг на самолети, за заплати и основните нужди, така че да могат да издържат на сегашната криза и да не остават на улицата доста хора без заплати. В България няма такова нещо. От нашата асоциация подготвяме писмо до премиера и министрите на транспорта и финансите с ясно искане, че трябва да има дотиране за сектора и компаниите в него.

Много бизнеси бяха подпомогнати с различни помощи, а до момента за нас не е предвидено нищо, а трябва да оцелеем

Много е трудно да се покриват такси за паркиране, застраховки, лизингови вноски за самолети, плащане на наеми за скъпи хангари, ремонтни бази, офиси, служители. Ръководителите на компании се опитваме да запазим състава, защото е ценен. Заради COVID доста кадри се прибраха от чужбина, които, ако се направи правилна стратегия за авиацията след кризата, биха останали да работят в България. Относно европейското подпомагане юристите и финансистите на асоциацията проучват какви са възможностите чрез оперативните програми.

- Колко са реално фирмите и ангажираните в авиационния сектор у нас?

- Броят е около 35. В това число влизат няколко ремонтни бази, учебни центрове, висши учебни заведения, които се включиха към асоциацията. На този етап обаче в нея не влязоха основни авиокомпании - около 5-6, които си имат свое сдружение. Поканихме ги, за да станем едно цяло, защото небето е едно и всички имаме еднакви проблеми. Поканихме към АБАИ да се включат и летищата, естествено и летище Пловдив, също и пловдивски компании.

Очакваме да се присъедини и г-н Христо Крушарски, който има авиокомпания за борба с градушките

При нас има хора, които се занимават с дронове, а този бизнес тепърва ще се разраства. Притеснява ме обаче фактът, че в момента в Европа се работи по въпроса как тези дронове ще се движат във въздуха, по какви регулации, а от българска страна не се работи в тази сфера и няма нито едно предложение до международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), на която сме членове. След няколко години се очакват и летящи коли, така че в ГВА трябва да има ясни регулации.

- А браншът достатъчно ли е обезпечен с кадри?

- Да, кадри има достатъчно, излизат много добри курсанти от Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. Въпросът е да им се помогне в кой сектор да се развиват -  инженери, пилоти и т.н. Няколко компании помагаме на тези, които завършват, и на тези, които все още учат. През лятото приемаме студенти на стаж и правим прехода от теорията към практиката. Както казах, доста наши пилоти се върнаха от чужбина заради ковид кризата и се надявам да си намерят работа и да се развиват в български компании. Ако останат тук, те биха могли да вдигнат нивото на безопасност и начина на работа, прилагайки добрите практики от големи компании.

- Според вас какво е бъдещето и перспективата пред летище Пловдив, и по-специално за неговата концесия?

- С мои партньори от Западна Европа, с които имаме интерес към летище Пловдив, поискахме да се отложи концесията за догодина. Отлагането е не само на базата на отчетите и пътникопотоците, с които разполагаме. Важно е да се знае също докога ще продължи ковид кризата. Отделно има неизчистени взаимоотношения между държавата и частния ѝ съдружник с дял от летището и перона. Все още се водят дела, изчакваме техния завършек и дали държавата може да помогне за решаването на този проблем. Защото никой няма да иска да вземе на концесия летището при положение, че има някой, който пречи на работата. В процес на преговори сме с другия собственик дали по някакъв начин може да се изкупи неговият дял. Водим разговори и с Министерството на транспорта дали държавата може да компенсира частника чрез замяна с други земи на същата стойност, така че да се изтегли от летището и да не пречи на концесията.

Целта ни е да съживим това летище, което да работи пълноценно, но трябва да се инвестират милиони

Но в сегашната ситуация, в която е авиационната индустрия, са належащи промени в някои от условията на концесията. И дали ще бъдем ние, или някой друг, който ще вземе летището, важно е да има възможност да го развие и да възвърне вложената инвестиция. Затова е необходимо държавата да се намеси и да осигури условия, така че който влезе там, да се фокусира върху пътникопотока и карго терминала - с каргопотока, който има потенциал да дойде от Азия и през Пловдив да влиза към Европа или към Балканите.

 

Тодор Иванджиков е авиоексперт на международно ниво, собственик на компании в авиационната индустрия - с инженерингова, консултантска и софтуерна насоченост. Роден е в София, завършил е Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия. Притежава сертификати за поддържане на летателната годност на самолетите и за анализ на данните от черната кутия.  Партньор на европейски консорциум, с който имат интерес към концесията на летище Пловдив. Наскоро Тодор Иванджиков бе избран за председател на новоучредената Асоциация на българската авиационна индустрия (АБАИ).

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Гошо Черепа

Гошо Черепа

02.12.2020 | 21:03

Нека карго да има. Аз, като един виден специалист, ще стана Карго Бос, нищо че съм в болничен постоянно. Стига каргото да върви, обещавам да не си взимам още много болнични - само по две кисти за другата година съм си оставил и още една хернийка бонус, нищо работа...

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Знаете ли коя е ОСНОВНАТА причина за заболяванията, свързани с тютюнопушенето?