71
Следвайте ни

Таксито в Пловдив: Обществена услуга или бизнес по ръба на закона

viber icon

Транспортните неволи на Пловдив са брадясал проблем, ко​йто вместо с времето да намира своите решения, се задълбочава. С усилията на трима кметове в 4 мандата окончателно бе ликвидиран общинският превозвач. С провала на Транспортния проект общественият превоз, поверен на частници, пропусна да се модернизира и да скъса със с​ивия сектор. За капак, такситата, които са основната алтернатива за обществен превоз, също не се ползват с добро реноме в очите на гражданите.

Преди години Пловдив бе известен с най-много жълти коли на глава от населението в света след Лондон. Постепенно малкият бизнес, даващ препитание на останали без работа в прехода инженери и лекари, мина в ръцете на градския ъндърграунд. С него се свързваха различни специални доставки - на дрога, проститутки и други екстри на нощния живот.     

Опитите на градската администрация да изсветли сектора удариха на камък, а голяма част от бранша заложи на модела "работа по ръба" - по ръба на закона, по ръба на правилника за движение по пътищата, по ръба на общинските наредби и данъчните правила.

Преди по-малко от месец таксиметровите шофьори отново влязоха в новинарските заглавия - този път с искането на оставката на директора на ОП „Организация и контрол на транспорта“ инж. Пламен Вълков. В искането се включиха и автобусните превозвачи в Пловдив. Така доскорошните конкуренти за клиентите застанаха от една и съща страна на барикадата, след като години наред летяха обвинения в нелоялна конкуренция между двата бранша. 

Ситуацията в публичния транспорт Пловдив обаче се промени сериозно по време на пандемията. До началото на 2020 година

автобусите и такситата бяха хегемон при градското придвижване,

но екипът на новата местна администрация разби този модел. Екипът на кмета Здравко Димитров приближи Пловдив до европейските стандарти и позволи на три компании, предлагащи превозни средства за споделено ползване, да започнат да оперират под тепетата. Логично, и електромобилите "Спарк", както и скутерите "Лайм" и "Хобо" бързо се превърнаха в предпочитана алтернатива на най-младите, които често са и най-активни в придвижването си из града. 

В столицата електромобилите за споделено ползване вече имат тригодишна история, която е повече от показателна. Според различни изчисления услугата е "отхапала" между 13 и 20 процента от пазара на таксиметрови услуги в София, която многократно се е доказвала като икономически по-изгодна и най-вече по-удобна. И ако в столицата "Спарк" успя да вдигне качеството на таксиметровите услуги и да задържи цените, за да остане конкурентна услугата, то в Пловдив очевидно ще пробват друг метод, с който да се справят с конкуренцията. 

За пореден път таксиметровите фирми и водачи вадят мантрата за увеличение на цените. Всъщност това увеличение е възможно и в момента. Община Пловдив е фиксирала минимални цени, с които фирмите не са длъжни да се съобразяват. Още през март

браншът поиска поскъпване на минималната цена с близо 25%,

като дневната тарифа за километър пробег да скочи от 65 стотинки на 82 стотинки на километър, а нощната да се повиши от 75 на 92 стотинки. Подобен ход отново ще извади "сухи" таксиметровите фирми и превозвачи от морето на общественото недоволство, а те ще оправдаят скока в цените с общинската наредба и негативът от подобно решение отново ще остане на площад „Стефан Стамболов“ 1.

Скокът на минималните цени обаче не трябва да бъде самоцел, както се получава в момента, а да е обвързан с реално подобряване на качеството на услугата и по-строг контрол от страна на самите фирми. Защото в Пловдив вече е ежедневие висенето по 10-15 минути на телефони и препращането към оператори и централи. Нещо повече - редица пловдивчани през последните няколко седмици се оплакват от липса на таксита при заявка или от водачи, които отказват курсове под предлог, че са им къси. Дори и в делнични вечери след 19:30 часа операторите масово обявяват, че няма коли. Стига се до патови ситуации, в които се вика кола за адрес, оператор​ът отказва заради липса на свободен водач в района, за да може само няколко минути по-късно клиентът да види два автомобила на съответната компания на съседната стоянка. 

Дали таксиметровите шофьори си играят с търпението на пловдивчани и с подобни тактики се опитват да получат своето, или наистина вече няма кой да върти волана, остава въпрос с отворен отговор. Цифрите обаче са категорични - през 2021 година таксиметровите автомобили в Пловдив са малко под 1350 (колкото са и през 2019 година), като много от тях работят почти на 24-часов режим, което на теория значи, че недостиг в момента не би трябвало да има. 

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Биткойнър

Биткойнър

29.09.2021 | 21:15

Как лесно и бързо да печелим криптовалута биткойн, само тук и сега : http://bitcoinzavseki.blogspot.com

Отговори
0 1
Шуми Марица опиянена

Шуми Марица опиянена

29.09.2021 | 14:42

И какво предлагате от Марица!? Да не вдигат тарифите и да ви работят за без пари!? А колкото до качеството - то затова трябват пари за хубави коли и интелигентни хора, които се привличат с добри доходи!

Отговори
5 4
Таксист

Таксист

29.09.2021 | 12:53

Отново, много далече от истината, Марица

Отговори
6 4
хахаха

хахаха

29.09.2021 | 12:04

Да направят престоя 1 лв, а общината да им осигури задръствания :D

Отговори
6 1
Реалист

Реалист

29.09.2021 | 11:08

Те хубаво искат да повишават цените а като няма автобуси в късните часове след 19 бедния пловдивчанин който си плаща данъка как ще се прибере а нека някой да отговори има слепи хора които ползват градски транспорт няма го и сега като повишите такситата как ще се приберат тези хора по принцип и пловдивчани значи вие по този начин затваряте пловдивчани в къщи мислете малко реално то всеки иска превозвачите искате вие искате и какво пловдивчани плащат с данъците за качествен транспорт а накрая никаква услуга не получават инвалидите плащат местни данъци и такси и какво вие ги затваряте по този начин в къщи всеки иска пари а какво давате никаква качествена услуга относно градския транспорт и таксиметровите фирми

Отговори
6 2
Официоз

Официоз

29.09.2021 | 09:09

Екипът бил позволил...има ли такива правомощия тоя екип???каква е регламентацията, защото са безразборно навсякъде

Отговори
8 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?