Следвайте ни

Скоростни тангенти и кръстовища на две нива отпушват трафика в Пловдив

Нова пътна инфраструктура със скоростни тангенти за бързо изнасяне на трафика, кръстовища на две нива и модерен S-бан предвижда предварителният проект на новия Общ устройствен план.

Рамката за градоустройственото развитие през следващите години е представена за разглеждане в Община Пловдив от екипа на фирма „Булплан” ООД.  С Общия устройствен план се определя посоката, в която градът ще се развива във всички сфери на живот - комуникации, зеленина, екология, пътната инфраструктура, обществени и частни инвестиции.

Новият ОУП, придружен с транспортно-комуникационен план,  ще влезе в сила догодина. Преди това ще има публично обсъждане на проекта, на което могат да присъстват граждани, представители на бизнеса и неправителствени организации, обещават от новата администрация в Пловдив.  

Експертният съвет за устройство на територията, а след това и  местният  парламент ще решават дали новият план гарантира по-добър град за живеене на всички нас. "Ще работим открито и ще се вслушаме в мнението на гражданите и експертите за съдържанието на този важен документ. Ако трябва, ще преработваме определени части от него", казва новият кмет Здравко Димитров.  

Действащият ОУП е приет през 2007 г. Към него е приложена програма за развитието на съществуващата инфраструктура с  конкретни обекти, които да гарантират по-лесен  транспортен достъп до всички  квартали на Пловдив, по-бързи връзки, включително и за живеещите в съседните населени места до областния град, както и по-лек трафик.

В продължение на 12 години обаче надграждането не е осъществено. В пълна тайна от обществеността и медиите бившият вече кмет Иван Тотев държеше и заданието за новия ОУП, с което предизвика гнева на гилдиите. 

Сега ситуацията ще е различна, гарантира Здравко Димитров 

Сред мащабните обекти, набелязани като препоръка  към местната власт,  бяха посочени изграждане на южната, северна и източната тангента, разширение  на  входно-изходните артерии, включително на Голямоконарско и Пещерско шосе, автомобилен подлез под Централна гара при запазване на Бетонния мост, изграждане  на подлез „Модър - Царевец” и на два моста над Марица в западната и източната част на реката. За извеждане на трафика от широкия център на града, по-удобни връзки за хората  и  в името на по-чистия въздух проектантите бяха предложили  нов вид транспорт - S-бан, какъвто има във всички развити градове по света. 

За 13 години, изминали от влизането в сила на ОУП,  

от важните обекти  не е изпълнен нито един.

Изцяло изградените нови пътища се броят на пръстите на едната ръка. Това са продължението на бул. „Свобода”, което досега трябваше да бъде докарано до края на града,  участък от бул. „Проф. Цветан Лазаров”, построен през Лаута за връзката на „Тракия” с бул. „Санкт Петербург”, и строителство на бул. „Северен”, чийто проект тепърва ще трябва да се довършва докрай, за да има пълноценна връзка между моста на Адата с Карловско шосе, а не само до Брезовско шосе. 

През 13-те години милиони левове са отишли за асфалт, от който също има нужда. Но в нито един от трите последни мандата не се инвестира в нова пътна инфраструктура, с малки изключения.  Проектът, изготвен за моста над Марица между бул. "Копривщица" и бул. "България", не  стигна  дори до първа копка. След безброй обещания, дискусии и няколко разгледани в Експертния съвет варианта на пробив до Водната палата в Общината се отказаха  да стартират този обект и  прецениха, че  колелото с фонтана е достатъчно, за да реши проблема със задръствания около панаирния мост.

Голямоконарско шосе  си остана тясно като фуния въпреки проектираното разширение

Не е изпълнен и проектът за разширението на бул. "Васил Априлов". Изграждането на подлез "Модър - Царевец" се провали.

Бившата местна власт не опази, поне на този етап, Бетонния мост. В тръжните условия на обществената поръчка на Национална компания "Железопътна инфраструктура"  за модернизацията на ЖП възел - Пловдив е записано, че мостът се събаря като част от условията за строеж на пробива под Централна гара. Сега новият кмет Здравко Димитров и хората от екипа му ще гасят пожара, опитвайки да спасят ключовото за Пловдив съоръжение. Във връзка сме с експертите в НКЖИ и смятам, че ще намерим най-добрия вариант за града, твърди Здравко Димитров. 

Трите мандата не стигнаха, за да разширят бул. "Александър Стамболийски", където с изграждането на още десет нови кооперации ще стане война.

Затова Пловдив продължава да се задъхва, затиснат в жестокия трафик. 

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?