Следвайте ни

Системата на "Индра" хем лъже, хем краде

Не пускайте монети в автомата за билети в рейса, без да прочетете инструкциите

viber icon

Само преди ден кметът на Пловдив Иван Тотев официално обяви на пресконференция в общината, че в автобусите по 5 градски линии пловдивчани вече могат да се таксуват не само от кондуктора, а и като си купят билет от автоматите, монтирани във возилата. А билетопродавачите щели още известно време да сноват между седалките, като докато таксуват, обясняват на пътниците как да се самообслужат.  Посочените линии бяха с номера 4, 12, 25, 26 и 113. Затова екип на "Марица" реши още първия ден да изпробва как действа благината за пътниците, за да обясни на читателите си как точно става таксуването. От начинанието обаче остана само доброто ни намерение.


За експеримента избрахме да пътуваме по маршрута от Централна гара до обръщалото в квартал "Смирненски" и обратно. Точно в 12 без 10 по обяд автобусът по линия 12 на "Хеброс бус" акостира на спирката пред гарата. В ивекото с регистрационен номер РВ 2540 МВ освен шофьора и кондуктора имаше още четирима пасажери, всеки от които стискаше зелено билетче, закупено от служителката с кочан в ръка.


"Ако някой ви каже, че в градските автобуси в Пловдив може да се таксувате електронно, не му вярвайте", подшушна ни мъж от седалката до втора врата. Само на метър от него - на широката площадка по средата на автобуса, синичкият билетен автомат със светещ дисплей очакваше поредната си жертва. Кондукторката също ни предупреди тактично, че хората предпочитат тя да ги таксува, вместо да рискуват, като пускат монети в апарата.


Ние обаче решихме да пробваме. И естествено попаднахме в капана на испанската фирма "Индра", монтирала срещу 20 милиона електронната система на градския транспорт.


Оказа се, че на пръв поглед елементарният апарат за самотаксуване изглежда елементарно, но всъщност процедурата по закупуване на билет може да затрудни мнозина. Върху горния панел на апаратчето има малка табелка с инструкции за употреба. Ако успеете да видите дребния шрифт върху нея, ще разберете, че са необходими 4 стъпки, за да се снабдите с талон за пътуване. Непременно първо прочетете упътването, преди да пуснете стотинките в процепа на машинката. В противен случай рискувате да останете хем без пари, хем без билет.


Първо на сензорния панел до табелката трябва да докоснете надписа „Билет за еднократно пътуване“. После екранът се сменя и в долния му десен ъгъл се появява зелена отметка, тип "чавка", която също трябва да се натисне, за да се потвърди искането. 

Чак след това идва ред да се пуснат стотинките. На апарата е изписано, че работи с монети от 10, 20, 50 стотинки и 1 лев. 

Последната инструкция гласи: "Изчакайте да спре отпечатването, след което вземете Вашия билет".

Изпълнихме стриктно упътването стъпка по стъпка. Когато обаче на екрана се появи надпис "Изчакайте", апаратът заспа и реши, че няма да отпечата талон за пътуването, въпреки че вече беше прибрал левчето. 

До дисплея има и стоп бутон, който би трябвало да се ползва за връщане на стотинките, ако устройството запецне. Опитът да го натиснем обаче също не даде резултат - копчето изобщо не поддаде. Така се оказахме гратисчии по неволя въпреки пуснатото левче.

Кондукторката в автобуса остана изненадана, че апаратът трябвало вече да работи. "Никой не ни е предупредил, нито са ни инструктирали. Тези апарати стоят в рейса от две години. В последно време често при нас се качват хора от общината, които проверяват системата. Ако ги заварим някъде по спирките, могат да отворят автомата и да извадят глътнатата монета", обясни жената.

И екипажът на следващия рейс по същата линия, който пристигна малко по-късно на последната спирка в "Западен", обясни, че системата не работи. Действат само валидаторите на карти до вратите на автобуса, но и те често дават дефекти и светват в червено, без някой да ги е доближил. "Преди две години сложиха апаратите и казаха, че ги пускат. Уплашиха ни, половината кондуктори избягаха, а техниката не тръгна", коментира шофьорът.

За връщане по обратния маршрут избрахме един от новите рейсове "Исузу" по линия 26 на "Автобусни превози". Там поне си спестихме левчето, тъй като на дисплея на монетния апарат светеше червен надпис "Системата не работи". Затова кондукторката ни таксува по нормалния начин с билет от кочана. "Дори да тръгнат тези апарати, още дълго време ние ще бъдем необходими, защото се развалят. А и трябва да обясняваме на пътниците как действат. Колегите разправят, че по линиите 25 и 113 апаратите им са настроени и работят безотказно. Не знам кога ще тръгнат при нас", коментира билетопродавачката Мария Събева.

Тя увери, че ако трябва да се преквалифицира от кондуктор на контрольор, ще си върши добре работата, защото е видяла всичко в занаята, в който е натрупала 23 години стаж. "Не се заблуждавайте по външния ми вид, знам как да се справям с гратисчиите. Само дето никой не ме е поканил за контрольор", каза Мария и се отдалечи да таксува ръчно следващата група пасажери.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?