49
Следвайте ни

Ще остане ли Пловдив без градски транспорт? Милиони от общинския бюджет изтичат в частни сметки

viber icon

Община Пловдив организира днес  среща с превозвачите, които обслужват 29-те линии на обществения транспорт. Кметът Здравко Димитров е поканил транспортните фирми на разговор.  Поводът е изявленията на някои от тях, че ще спрат да изпълняват ангажиментите си по договор и ще оставят частично Пловдив без градски транспорт, ако натискът върху тях продължава. 

Целта на срещата е да се изясни ситуацията със субсидиите и действията на транспортните фирми, за да може да се предприемат конкретни действия от страна на Общината, обясниха от администрацията. 

Прокуратурата проспа огромните бели с европейски средства по Транспортния проект, но засече корупция в обществения транспорт на Пловдив. На собствениците на две фирми, които оперират по линии в Пловдив, са повдигнати обвинения за документални измами в особено големи размери. Обвинения за престъпления по служба са повдигнати и на трима общинския служители в Пловдив - инж. Пламен Вълков, ръководител на ОП "Организация и контрол на транспорта", неговия предшественик Борислав Кръстев и счетоводителката Лидия Пастърмаджиева, както и на един в Асеновград.  

Според прокуратурата от корупционната схема са се възползвали шефът на "Хеброс бус" Веселин Дошков и Иван Чолаков, собственик заедно с брат си Димитър Чолаков, на "Автотранс 2000".

Разследването по делото е проведено под ръководството и надзора на Окръжната прокуратура и е извършвано от разследващи и полицейски органи при отдел „Икономическа полиция“ и ДАНС - Пловдив. 

Към действие се пристъпило вчера сутринта след събирането и обработването на иззетата от офисите на превозвачите информация. Тогава в Икономическа полиция са били призовани и разпитани всички, на които са повдигнати обвинения. Проверка е имало и спрямо третия основен превозвач в Пловдив - Петко Ангелов. Собственикът е предал исканите му документи на разследващите. 

 По образуваното досъдебното производство е установено, че през последните пет години, за периода от 2016 г. до 2021 г., на двете транспортни фирми, извършващи вътрешноградски автобусни превози, при отпускането на средства за подпомагане на превозвачите от общинския и държавния бюджет са извършвани редица нарушения. От държавния бюджет превозвачите получават компенсации за преференциалното пътуване на инвалиди, ученици, пенсионери и представители на различни професии. От Общината пък те имат право на субсидии за поддържането на губещи линии, като общата подкрепа може да е до размер, който гарантира 5% рентабилност. Парите се получават на база на попълвани от превозвачите документи, в които те удостоверяват, че работят на загуба. При проверката е засечено, че има данни, които не отговаряли на изминатия пробег от автобусите, т.е. от посочените по-горе търговски дружества било декларирано по-голямо пропътувано разстояние от действителното.

Петко Ангелов, Веселин Дошков и Димитър Чолаков отиват на среща с кмета Здравко Димитров

"Според събраните доказателства, обвиняемите служители от общините Пловдив и Асеновград не изпълнили служебните си задължения. Те не са извършили необходимия контрол и проверка на представените документи и по този начин не са установили, че данните в тях не отговарят на истината и двете транспортни фирми не работят на загуба. По този начин двете общини били ощетени с милиони левове", подчертават от прокуратурата.

Във връзка с провежданото разследване, служители на ДАНС и отдел „Икономическа полиция“ са извършили претърсвания и изземвания в офиси, ползвани от дружествата. По делото са разпитани свидетели, иззет е огромен обем от документация и други веществени доказателства, предстои да бъдат назначени експертизи и да бъдат анализирани данните от събраните материали. Спрямо Дошков и Чолаков са определени мерки за неотклонение „парична гаранция“ в размер на по 20 000 лева. Спрямо останалите - мерки за неотклонение „парична гаранция“ в размер на по 5000 лева.

Действията по разследването продължават, увериха от прокуратурата в Пловдив. 

За корупция при заплащанията на транспортната услуга, която в Пловдив е поверена изцяло на частни фирми, се говори от години. Основният проблем е, че в Пловдив не е въведен Европейският регламент 1370 за обществените поръчки, свързани с превоз на пътници и не са реализирани целите на проекта за модернизация на обществения транспорт, в който са вложени над 44 млн. Според изискванията на регламента и условията на проекта Община Пловдив трябваше да въведе система за онлайн контрол и електронно таксуване, като сама събира приходите от дейността, а на изпълнителите да се плаща на изминат километър. Частните превозвачите обаче продължават да получават приходите от карти и билети, както и компенсаторни плащания и субсидии от държавния и общинския бюджет, което създава условията за корупция.

Шефът на "Хеброс бус":

Чисти сме, но ни крадат

Данъчната ревизия в „Хеброс бус“ приключи без нарушения, което означава, че сметките ни са чисти, заяви  за „Марица“ управителят на фирмата инж. Веселин Дошков.

Веселин Дошков

И преди бяхме атакувани от  Икономическа полиция пак във връзка на съмненията за далавери. Тогава казахме: Изпращайте данъчните, за да се изясни картината. При проверката не са констатирани нарушения с продажбата на билети и карти, както и с разходването на компенсации и субсидии от бюджета. Ние също можем да поискаме оставка на тези съветници, които ни обвиняват в злоупотреби. Това е част от политическата атака, която те водят срещу кмета на Пловдив, коментира  шефът на „Хеброс бус“.

Според Дошков, фирмите губят, защото  себестойността на един билет за цялата мрежа в Пловдив струва 70-80 лева и продължава да се вдига  заради инфлацията. В същото време преференциалните карти за ученици, студенти и пенсионери са замръзнали от години на 16 лева, а абонаментната карта е закована на 50 лева. При електронната система Общината трябва да покрива разликата  на превозвачите, ако се въведе електронната система, допълни управителят. Той е категоричен, че, от една страна, се ощетяват със субсидиите, от друга - кондуктори, а и шофьори крадат от билетите, като ги препродават.

Нова тактика в Общината: Който не се справя, да се откаже

Нова тактика в обслужването на 29-те автобусни линии подготвя Община Пловдив.  Превозът на пътниците е възложен на консорциуми, в които участват по няколко фирми. Обединенията са сформирани от фирмите „Автобусни превози - Пловдив“, „Хеброс бус“, „Автотранс 2000“, „КТК Златанови“ и са спечелили обществените поръчки. На търговете през последните години нямаше други кандидати.

При неизпълнение на разписанията или при други нарушения Общината  трябва да прекрати договора с целия консорциум, а не с отделните фирми, които  си делят линиите.  В такава ситуация администрацията би останала без обслужване на целите три  пакета, в които са включени по няколко линии.

Тодор Чонов

Затова се подготвя споразумение към договорите с превозвачите, в които ще се постави условие, че ако някоя от фирмите в консорциума не изпълнява маршрутите, услугата се поема от съдружниците, обясни зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.  Той даде пример с фирма „Хеброс бус“, където почти всеки ден GPS системата отчита по 5 ​- 6 неизпълнени  курса. Редовни са рейсовете на "Автобусни превози - Пловдив",  започва да спазва разписанията и  "Автотранс  2000", която също имаше неизпълнение.

Тодор Чонов потвърди, че ред в субсидирането на градския транспорт може да се въведе с електронната система и че се подготвя обществена поръчка за надграждането й. Както е известно, системата трябваше да влезе в сила още преди шест години, но претърпя тотален провал.

До края на октомври администрацията ще представи и  проекта за създаване на общинско транспортно дружество. Идеята е като начало да се разкрият две автобусни линии с 20 електробуса.

Пловдив е единственият град в страната, където целият градски транспорт е поверен на частни фирми.

По темата работиха Валентина Йеремиева и Тони Михайлов

Още от категорията

Виж всички

Коментари (7)

мафия

мафия

22.10.2021 | 14:42

Градският транспорт не е бил по-зле от години! Няма кондуктори, не се изпълняват курсове, не се спазват никакви противоепидемични мерки, пропускат се спирки, тъпчат ни в онези щъркели, разрешени от Вожда на ГЕРБ - Тотев! Електронната система, за 20 милиона лева не работи! Няма ли прокуратура, няма ли ОЛАФ? Превозвачите само искат още милиони.

Отговори
3 1
Непозната

Непозната

22.10.2021 | 13:54

Затвор за Тотев!

Отговори
5 1
Непозната

Непозната

22.10.2021 | 13:54

Затвор за Тотев!

Отговори
5 1
Справедлив

Справедлив

22.10.2021 | 11:24

Разследващите трябва да се върнат още шо - назад през 2011-2012 когато започна мандата на най-крадливия кмет на Пловдив за всички времена ИТ! От него тръгна тази практика на фалшиви справки и точене на дотации! От там започна и бруталното ьабогатяване на цялата му фамилия!

Отговори
7 1
Причината

Причината

22.10.2021 | 10:35

За всичко гореописано е в това, което е написано в последния абзац.

Отговори
0 1
Ваня

Ваня

22.10.2021 | 10:22

Пловдив не случи никога на кмет, а само на Крадци! Последните 12 години това е свързано с тиквата!!! Затова ноември мислете с Главата като гласувате!!!

Отговори
7 3
Ванче, Ванчеее

Ванче, Ванчеее

22.10.2021 | 13:37

Зико искаше само преди месец, да им подари ТРИ МИЛИОНА лева, а Тотев го спря с бламиране в Общинския съвет.

Отговори
2 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?