Само в "Марица": Пари от Европа за градска железница в Пловдив
- 19:15, 04.02.2022
- 19:32, 04.02.2022
- 6675
- 17
Пловдив може да се се сдобие с градска железница с пари от Европа. Проектът е заложен в Плана за възстановяване и устойчивост, за който България чака одобрение от Брюксел. Новината съобщи пред „Марица“ в кулоарите на парламента вицепремиерът и финансов министър Асен Василев.
„Очаква се в рамките на тази година да може да се проектира железницата и от 2023 г. да започне нейното изграждане, живот и здраве. Точните разчети са при транспортния министър Николай Събев, но това е заложено като приоритетен проект. За Пловдив това е нещо много важно, което трябва да се случи“, сподели Василев.
Железницата е сред приоритетите и за градската управа на Пловдив като важна стъпка за облекчаване на трафика и по-малко замърсяване на въздуха. Проблемът с финансирането обаче блокираше проекта. Концепцията за градската железница
е да свързва всички райони на Пловдив, както и единайсетте села около него.
Тя ще бъде заложена в изменението на общия устройствен план на града, изготвен от фирмата "Булплан", който все още не е стигнал до гласуване от местния парламент.
Наскоро, при съгласуването на ОУП с държавните ведомства, стана ясно, че и от НКЖИ настояват пред Община Пловдив за възлагане на прединвестиционни проучвания за S-ban (както в Германия наричат този тип влакове). Според авторите на План-схемата на комуникационно-транспортната система към ОУП инфраструктурата за градската железница в основната си част е налице.
За S-ban мрежата могат да се ползват съществуващите жп трасета, поради което се очаква цената за строителството й да не е висока. Водени са разговори с експерти от НКЖИ, които са готови да осигурят коридори, като освободят част от жп линията от товарния транспорт, за да може тя да се ползва от бъдещата железница. Железопътната компания разполага и с модерни мотриси, които може да предостави, тъй като в момента не ги използва.
Ако идеята за градска железница се приеме, може да бъде реализирана в съвсем кратки срокове, убедени са инженерите.
"В конкретния случай наистина става дума за градска железница, а не за трамвай, за мотриси, които да се движат по улиците на града. Малки влакчета, които използват съществуващите жп трасета, но биха осигурили връзка с летище Пловдив, с индустриалните зони, с близките населени места, които така или иначе се обслужват по линиите Асеновград, София, Бургас, Панагюрище, Карлово и Стара Загора. По тези лъчи могат да се направят и да се използва съществуващото жп трасе в града", коментира проекта главният архитект на Пловдив Димитър Ахрянов.
В анализа на проектантите е заложено, че трябва да се изградят няколко нови коловоза, които да се ползват, за да не се дублират с останалия жп трафик. Нови коловози ще се изградят между Централна гара и Филипово, Филипово - Скутаре, Тракия - Скутаре, както и директна жп връзка между гара Тракия и гара Филипово.
Предвижда се градската железница да се движи със средна скорост 25 км/ч, като към нея има и специални автобусни линии, които да обслужват спирките. Освен това системата трябва да включва и места за прекачване, за паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).
Реализацията на проекта може да се случи с помощта на съвместно дружество между общината и НКЖИ, които да изработят работен проект.
Пламен Райчев, зам.-кмет на Пловдив:
S-банът ще отпуши трафика на бул. "Копривщица"
Много добра за Пловдив е новината за градската железница, която министърът на финансите Асен Василев е съобщил на "Марица". Радвам се, че правителството подкрепя приоритетите за развитието на града, поставени като цел от местната власт в Пловдив.
Проектът за S-бан е заложен в Плана за интегрирано развитие на община Пловдив (ПИРО) за периода 2021-2027 г. В този документ сме се постарали да представим предимствата и потенциала за развитие с ясно дефинирана визия и приоритети с основната ни цел - по-висок жизнен стандарт на хората в общината и устойчиво развитие на територия.
При изпълнението на поставените задачи е от изключително важно значение да има синхрон между местната и централната власт. При подготовката на ПИРО включихме градската железница като един от приоритетните инфраструктурни проекти, който ще се реализира в интеграция с НИЖИ.
С изграждането на S-бана решаваме няколко проблема в развитието на транспорт и комуникациите в Пловдив. Освен че хората, особено от другите населени места ще имат още един алтернативен и удобен транспорт, разтоварваме трафика по бул. „Копривщица”, както и пресичащите жп линията пътни артерии – Пешерско шосе, бул. „Шести септември”, „Свобода”. Проектът предвижда повдигане на железния път над пътното ниво. По този начин веднага отпадат другите, по-трудни за изпълнение и много по-скъпи идеи, включително за изграждане на автомобилни подлези под жп линията.
Надявам се, че приоритетите ни, заложени в ПИРО, ще бъдат одобрени в Брюксел.
Василев с добра новина и за Димитровград
Министър Асен Василев съобщи добра новина и за Димитровград. „Тамошното ВиК влезе вече в асоциацията, така че специално за ВиК дружеството в Хасково и Димитровград ще се отключат евросредства, за да може да се направи подмяна на тръбите, подобрения на пречиствателните станции. Пак доколкото имам информация, много активно работи регионалното министерство с ръководството на ВиК, така че да бъдат финансово обезпечени тези планове“.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни