S-вahn в Пловдив! Супер! А кой ще държи лиценза му?
От 2024 г. влакове на чужди фирми могат да извършват пътнически превози в България, синдикатите настояват БДЖ да има приоритет в обществените поръчки
- 11:30, 29.03.2023
- 3533
- 19
Градската железница е един от най-мащабните проекти за Пловдив и като такъв той ще донесе ползи за града във всички транспортни аспекти. В момента експерти работят по разработването на цялостна интермодална стратегия на града. Това е единна транспортна схема на Пловдив и региона, интегрираща икономическите зони по ясен транспортно-логистичен модел.
Въпреки това обаче остава въпросът кой и как ще обслужва един бъдещ S-вahn в Пловдив?
„В случая има един важен детайл: някой питал ли е "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД - единственото предприятие с лиценз за жп превози, как ще обслужват S-вahn в Пловдив? И правени ли са икономически разчети за него? Защото нито НКЖИ, нито Общината могат да пуснат S-вahn. Това може да направи само жп превозвач с лиценз за обществен превоз на пътници с жп транспорт", алармира Олег Петков, бивш шеф на БДЖ. Експертът обясни, че по закон и европейски регламент нито НКЖИ, нито Общината могат да имат такъв лиценз.
„В България в момента само "БДЖ-Пътнически превози" имат такъв лиценз,
но не съм чул тяхното становище“, обръща внимание Петков.
Частни фирми влизат в пътническите превози. От 2024 г. влакове на чужди фирми ще могат да извършват пътнически превози в България. Това става възможно, след като депутатите приеха на първо четене промени на Закона за железопътния транспорт. С тях железопътните превозвачи от страните - членки на ЕС, получават достъп до железопътната инфраструктура в България и до обслужващите съоръжения при справедливи и прозрачни условия. От Синдиката на железничарите в България обаче настояват с приоритет при възлагане на обществените поръчки да се ползва държавното предприятие „БДЖ-Пътнически превози“. „Това е единственото в страната ни железопътно предприятие, което притежава опит и разполага с подготвени кадри. Това са хората, които, въпреки лошите условия на труд, въпреки постоянното изоставане в заплащането в сравнение с другите отрасли и дейности, въпреки хроничния недостиг на персонал, понесоха всичките несгоди на прехода, устояха на всички трансформации и преструктурирания, вливания и разделения, запазиха дейността и социалната й функция“ - са част от аргументите в полза на жепейците.
„От 01.01.2024 година всеки, който отговаря на условията за такъв лиценз, може да го получи, повтарям, без НКЖИ или Общината. Общинска фирма също може да поеме този ангажимент, но условията са твърде тежки - трябва да имаш собствени вагони и локомотиви или наети такива, също налична база за поддържането им, както и обучен персонал, назначен на трудов договор. Освен това всеки жп превозвач, преди да пусне S-вahn или влак ще направи съответните икономически разчети. Убеден съм, че няма да му излязат сметките, дори с държавната субсидия“, загатва няколко възможни проблема Олег Петков.
Наемането на подвижни състави не е проблем
в случая, твърди Кирил Драганов, експерт и одитор в "Транспорт и логистика". „Относно лиценза всички частни жп превозвачи първите години бяха с наети подвижни състави, така че няма да е проблем. При последната визита на транспортния министър Христо Алексиев в Пловдив той каза, че ще „бъдат изчистени всички законови пречки за издаване на лиценз. В същото време министърът на транспорта е принципал на БДЖ и няма да има пречка за това. Дори да се учреди дружество по подобие на „Метрополитен", което е по същия лиценз. Предполагам, че в Пловдив може да се ползва експертизата на ОП „Еко бус", примерно“, предлага Кирил Драганов.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни












