Следвайте ни

Рекорд: 17 600 лева за едно паркомясто

Ще ги строим с новия общински заем за 13 млн. лева

Паркоместата в Пловдив стават златни. Всяко едно, построено от Общината с новия заем за 13 млн., ще излезе на данъкоплатците над 17 600 лева. Това показват заложените средства в предложението на администрацията. Според проекта, за който ще има обществено обсъждане в сряда, с новия общински дълг от 13,2 млн. ще бъде ремонтиран подлезът до Баня "Старинна" (3,2 млн.), а всички останали пари са за изграждането на три паркинга. Два от тях - на ул. "4 януари" (131 места) и в ЖР "Тракия" близо до Скобелева майка (239 места), ще са многоетажни. Третият е стандартен и ще се намира до кръговото на бул. "Шести септември" и бул. "Източен" (130 места).

 

Оказва се, че от 560 нови паркоместа едва 191 ще бъдат в идеалния център, където проблемите с паркирането наистина са сериозни. Идеята е другите два паркинга да са буферни за хора, които влизат в града с колите си и искат да продължат с градския транспорт. Тя обаче едва ли ще сработи заради лошата транспортна схема.  

 

Най-големият казус с паркоместата, в които ще бъдат инвестирани близо 10 млн. лева без лихвите, е цената. Според експертите тя е нереално висока, което прави инвестицията с пари назаем нерентабилна. За сравнение, специалистите припомнят, че едно паркомясто в различните квартали с цялата съпътстваща инфраструктура излиза между 1200 и 2000 лева в зависимост от екстрите и първоначалното състояние на терена. Цифрите показват, че дори при горния праг в цената с 10 млн. лева могат да се изградят 5000  места за автомобили в различните райони. 

 

Поемането на нов общински дълг за подобен тип рискова инвестиция вероятно ще предизвика остри спорове по време на общественото обсъждане, както и в местния парламент. Според запознати в преговорите с Фонда за градско развитие, който е посочен като осигуряващ близо 60% от средствата, не е предвидена опция за промяна в проектното предложение на Общината и замяна на един обект, предмет на кредитирането, с друг. 

 

Не е ясно как администрацията е доказала пред финансиращите институции икономическата жизненост на инвестицията, след като до момента няма никакъв опит в управлението на многоетажни паркинги. Що се отнася до рентабилността на подлезите, там местната власт вече има печален опит със съоръженията на Централна гара, до "Тримонциум", аптека "Марица" и Баня "Старинна". 

 

Друг проблем е, че според Закона за общинския дълг действащият кмет не може да тегли нови кредити в последните 9 месеца от мандата си. Обяснението на администрацията е, че просто подготвя проекта и необходимите документи, за да може новият градоначалник да не тръгва от нулата, ако реши да се възползва от нисколихвения заем.  

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?