Следвайте ни

Язвата “Александър Стамболийски”: Новодомци без път до дома СНИМКИ

viber icon

С промените в Закона за устройство на територията се слага край на порочната практика първо да се издава разрешително за строеж, а после да се мисли за инфраструктура. Инвеститорът вече е длъжен сам за осигури достъп до сградата, ако общината не може.    

С промените в Закона за устройство на територията, които са на дневен ред, общините се освобождават от своето задължение да прилагат регулацията и да отчуждават, като прехвърлят това нещо върху плещите на собствениците и строителните предприемачи. За скандалния казус първи сигнализираха архитекти, които предупредиха че промяната ще спре бизнеса и ще усложни инвестиционния процес, като го оскъпи. Дори ще доведе до увеличаване на административната тежест, твърдят от гилдията.

Само че предприемачи и строители и в момента имат грижи и не могат да получат разрешението си за ползване, ако уличната регулация на обекта им не е реализирана.

Заради липсата  на пътна инфраструктура

 бул. „Ал. Стамболийски” се превръща в един от най-големите капани  за новодомци.

Комплексът на юг от булеварда започна да се застроява с блокове през 80-те години, а най-големият строителен бум се наблюдава от началото на 21. век.  И до днес собствениците на построените преди 10-15 години  жилища нямат тротоари, вътрешни улици, места за паркиране и зеленина, принудени да газят кал, за да стигнат до домовете си. При силни дъждове  се наводняват избите заради старата канализация, която не е в състояние да поеме отходните води.

С предстоящото въвеждане в експлоатация на двайсетина нови жилищни сгради и на още дузина, които в момента започват да се строят, в тази част на Пловдив ще настъпи истински ад.  Постройките буквално са залепени една за друга, без да е оставена площ дори за минималната пътна инфраструктура, камо ли за зеленина и паркоместа.

Капанът е заложен преди години. Още тогава

общината трябваше да приложи нова улична регулация, за да се изгради инфраструктура. 

Но всеки подробен устройствен план, както за ж.к. „Южен”, така и за съседните квартали „Беломорски” и „Остромила” бяха свързани с лавина от възражения от собствениците на имотите, заинтересувани да реализират по-голяма застроителна площ, тъй като тя носи печалба. От друга страна, и Община Пловдив не разполагаше, нито разполага сега с достатъчно средства за  инфраструктурата в новите комплекси.

„Промяната в Закона за устройство на територията е приета по предложение на общините. Доскоро почти всеки опит за отчуждаване на частни имоти за улична регулация беше свързан с обжалване и стигаше до съда. Сега инвеститорите си поемат ангажимента за инфраструктурата, въпреки че и Община Пловдив се стреми да балансира този процес”, коментира зам.-кметът Пламен Райчев.

Голям пропуск, заради който хиляди  пловдивчани ще носят последици, е направен в годините и за бул. „Александър Стамболийски”. Според  градоустройствените планове булевардът е предвиден за разширение с 10 метра от южната страна още преди повече от 40 години.  Удвояването е заложено в Общия устройствен план от 2007 г.  и в актуализирания вариант на ОУП, който скоро ще бъде приет.

За разширението трябва да бъдат отчуждени  десетки частни имоти. Но и досега няма нито една финализирана сделка. 

Всичко това изправя стотици новодомци да газят калта, търсейки път към дома.

 

Запълват кратерите след изборите

Огромни дупки зейнаха на кръстовището на бул. „Александър Стамболийски“ и „Братя Бъкстон“ - точно пред входа за Драганови гробища в район „Южен“. За това сигнализират пловдивчани, които всеки ден минават оттам. На няколко места асфалтът е на дупки с големината на еднометрови кратери. Дълбоки са до 5 сантиметра и се пълнят след всеки дъжд. 

Дупките ще бъдат оправени в момента, в който Общинският съвет гласува новите лимитни писма. Първата сесия ще е веднага след изборите и тогава те може да се гласуват.

От „Южен“ припомнят, че всеки район има бюджет, с парите от който може да запълва уличните дупки. За поправяне на кръстовище обаче то трябва да се затвори. В момента трасето е изключително натоварено, защото поема част от трафика на затвореното за ремонт околовръстно шосе. Ако сега го затворим, за да кърпим дупките, ще стане ад, коментират от районната администрация. 

„Трябва да се търси и обход и чак тогава да се пристъпи към работа, а сега това е почти невъзможно. Тези дупки сме ги гледали дори на видео и ги знаем добре. Ще ги запълним при всички случаи. Имаме гласуван бюджет, но нямаме лимитни писма, а тях ще получим едва след изборите“, обясни кметът на „Южен“ Костадин Язов. 

Автор Росен Саръмов

 

Общината с план как да разреши проблема:

Парите от таксата за строително разрешително отиват целево за инфраструктура

Общините, включително и Пловдив, не разполагат с толкова много средства, за да отговорят на големия строителен бум, въпреки усилията  да се регулира този процес. Така  зам.-кметът по строителство Пламен Райчев коментира липсата на пътната инфраструктура в  повечето от новоизградените комплекси в областния град.

Подобна ситуация се наблюдава не само в Пловдив, но и в цялата страна, затова с промяната  в закона за устройство на територията инвеститорите  вече са длъжни да поемат ангажименти по инфраструктурата.  

Зам.-кметът е категоричен, че Община Пловдив не спира  строителство,  напротив, стреми се да помага за по-бързото изграждане на пътната мрежа към новите сгради. С една от мерките,   приета  през  миналата година в Общинския съвет, се увеличи таксата за издаване на строително разрешение от  левче на един квадратен метър от разгъната застроителна площ на 5 лева.

„Целта е да се увеличат приходите  от таксата, за да се използват за изграждане на улици. Община Пловдив издава много строителни разрешения, но резултатът от това решение ще се види вероятно догодина, след като се сберат повече пари”, обясни Пламен Райчев.

Обикновено на инвеститора се предоставя одобрен план за улична регулация, който те самите да реализират със собствени средства и да го дарят на общината, за да го поддържа.  По този начин се решава проблемът с дългите процедури по отчуждаване.  Големите инвеститори предпочитат този вариант, за да не се бавят, въпреки че им излиза по-скъпо.

Такива примери в Пловдив има много. В район „Южен”, който се състезава по  темповете на строителството със „Западен”, инвеститорите на супермаркети „Лидъл” и „Кауфланд” построиха вътрешната улица към магазините от бул. „Никола Вапцаров” покрай Първо РУП.   Преди няколко години много удобна пътна връзка беше направена и на бул. „Александър Стамболийски” от инвеститора на жилищния комплекс, където доскоро имаше магазин „Триумф”.  В кв. „Остромила” пак инвеститорът си прекара път с две ленти към новите кооперации.  Със собствени средства на строителна фирма  е прокаран път от ул. „Димитър Талев” покрай глухата жп линия към „Оазис - 4”. Фирма „Арнаудов”  беше дарила изградената от нея инфраструктура на Общината в района на Пещерско шосе. 

Един от вариантите на партньорството  между Община Пловдив и инвеститори е съвместното изграждане на пътната мрежа.  Инвеститорът строи пътното легло,  Общината асфалтира. 

Инвеститорите би трябвало да имат интерес да предлагат за продажба построени имоти заедно с изградената инфраструктура, защото така се повишава цената им, а и потребителското търсене. 

 

Илко Рожевски:  Вложихме над 1 млн. за нови улици до блоковете

Промените в Закона за устройство на територията ще облекчат значително общините, но ще натоварят инвеститорите, което най-вероятно ще се отрази на цените на новите жилища.   

Според новия ЗУТ  предприемачите сами ще трябва да организират работата по регулацията и да отчуждават имоти, за да осигурят инфраструктура и достъп до обектите си.

Строители и в момента имат грижи и не могат да получат разрешението си за ползване, ако уличната регулация на обекта им не е реализирана. Такъв е примерът и с комплекс „Южен парк“, където предприемачите са вложили над 1 млн. лева, за да  се изгради чисто ново трасе, което минава покрай комплекса и свързва кв. „Беломорски“ с бул. „Ал. Стамболийски“.

„В Общината са наясно в кои райони е най-силно новото строителство, защото именно администрацията издава разрешителните. Елементарно е поне година напред да планират някакви средства и да помислят за изграждане на инфраструктурата. Вместо това обаче от администрацията говорят само за детски площадки. Факт е, че така 

Общината върви след инвеститорите, въпреки че е видно в кои части на града в момента има строителен бум“, коментира за „Марица“ един от предприемачите - инж. Илко Рожевски. Фирмата му „Маи инвест“ инвестира в „Южен парк” - комплекса, който се строи в близост до кв. „Беломорски”. До момента предприемачът е вложил над 1 млн. лева, за да изгради новия път, който прави връзката между южния квартал и бул. „Ал. Стамболийски“. „Не можем да чакаме Общината да изгради пътя“, коментира предприемачът. Оттам му издали нужните разрешителни за строежа срещу ангажимента на фирмата в бъдеще да изгради улиците с прилежащата инфраструктура и да ги дари на Общината. „Ето защо трябваше сами да свържем „Южен парк“ с инфраструктурата от бул. „Ал. Стамболийски“, уточни инж. Рожевски. На това място имало стар път. „Върху него изградихме новото трасе, част от парите отидоха и за двата тупика в съседство до имота ни. Отделно поддържаме пътя между жп линиите и обръщалото на „Беломорски“, през месеци запълваме дупките и чакълираме“, казва Рожевски. Предприемачът добави, че все пак са имали късмет и са изпълнили трасето в част, която е само общинска.

Това им спестило главоболията около отчуждаването на частни имоти. Изпълнили само един от заложените в проекта тротоари, но пък изградили 6-метрово пътно платно. 

„Общината ни поставя в тази ситуация ​- не можем да получим разрешенията за ползване на комплекса, без да сме „вързани“ към околните с изградена инфраструктура. Вече продаваме жилищата, така че мислим и за бъдещите ни обитатели ​- те няма как да плащат промишлен ток и  вода“, обясни предприемачът. И допълва: „Поне година сме чакали да ни одобрят книжата за пътните връзки. Нищо че даряваме трасетата на Общината! Радваме се, че поне си взехме разрешителните. Днес пътят се ползва редовно, понеже е най-бързата връзка от „Беломорски“ към центъра на града.“

Друг е проблемът, че новото трасе ще създаде поредната тапа по "Александър Стамболийски". Освен че е тесен, булевардът е накъсан от множество отклонения в посока юг. Това създава допълнителен хаос в трафика, защото движението е все по-натоварено и е много трудно за движещите се в северното платно в посока запад да направят ляв завой, за да стигнат до новите микроквартали и комплекси.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Пичага

Пичага

31.03.2021 | 14:43

А отолкова много нови апартаменти ще смогнат ли да съберат данък сгра?

Отговори
4 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?