46
Следвайте ни

Проверка на "Марица" показа: Смъртта дебне по ключовите пътища в Пловдивско

viber icon

Трагедията на АМ „Струма“ с 45 загинали за сетен път повдигна темата за пътната безопасност, за лошото състояние на пътните артерии, за това как действат институциите. Докато експертите развиват различни сценарии и гадаят чия е вината за подобен кошмар, мненията им се обединяват около едно ​- по пътищата в цяла България дебнат смъртоносни капани. И докато това не се промени, ние ще именуваме трагедиите с последователни номера - „Своге“ 1, „Своге“ 2 и т.н., докато стигнем знака на безкрайност. Пътищата в Пловдив и региона не правят изключение и черната хроника е неопровержимо доказателство за това.

Поведението на седналите зад волана е посочено като причина номер едно за над 90% от тежките инциденти на пътя. Зад светлината на прожекторите обаче остават ключови фактори, които водят до летален изход и заради които шофьори и пътници намират смъртта си. В това число са, разбира се, знаците и пътната маркировка. Една от първоначалните причини за катастрофата на АМ „Струма“, която експертите посочиха, бе липсата на маркировка, както и на знаци, които подсказват, че има изкачване/спускане, че има изградено място за спиране и отдих.

Екип на „Марица“ направи обход по ключови пътища в града и региона, които шофьорите сочат за проблемни. Резултатите от проверката показаха категорично, че смъртта дебне отвсякъде и че областта е на крачка разстояние от трагедии като тази в Своге или на АМ „Струма“. 

Топ 5 на смъртоносните капани в Пловдивско

1. Мостът на река Стряма на изхода на село Маноле в посока Пловдив

Ако шофьор от село Маноле пътува за Пловдив, може да се озове в коритото на реката за секунди и ако има късмет - да остане жив въпреки полета. На метри от моста има три знака - че пътят се стеснява, указана е широчината на моста, а най-отдолу е посочена скоростта, с която следва колата да се движи в този участък - 30 км/ч.  Дотук добре. Обаче два от знаците са толкова изтъркани, че на практика въобще не съществуват.

Единственият светлоотразителен знак е този за скоростта. Там няма никакво осветление. Благодарение на фаровете се вижда единственият читав знак. Има ляв завой, след който е и самият мост. Така седналият зад волана може да продължи ​направо, тъй като няма знак да му подскаже за завоя, и да се приземи във водата. При мъгла трагедията може да е още по-голяма. Пред няколко години на този подвеждащ и смъртоносен участък загина журналистка. Относно маркировката - там е почти нулева. Идентична е ситуацията и по почти цялото Рогошко шосе.

2. Голямоконарско шосе, разклонът за Околовръстното, посока от София към Пловдив

Ситуацията с маркировката и знаците на опасните разклони на Голямоконарското шосе за Смолян и Пампорово, и за Околовръстното, е пълен кошмар. Там липсва осветление, липсва и маркировка, която да води шофьорите. Рискът от страшни катастрофи е изключително голям и секунда невнимание ще доведе до поредната трагедия в черната статистика. Проверката на „Марица“ показа, че преминаването там е единствено и само въпрос на късмет и на шофьорска памет, здраво подкована с години стаж зад волана.

3. Цариградско шосе, посока Пловдив, преди надлеза

Точно в този участък има отбивки, които са лошо сигнализирани. Тук има осветление, но то няма да се окаже животоспасяващо при възникнала ситуация на пътя. Маркировката е изчезнала, а знаците, които показват лентите и накъде водят отбивките, са протрити, а през пролетта и лятото пък не се виждат от храсталаци. Когато кола се движи по "ухото" за слизане на Околовръстното, също няма добра сигнализация и е изключително рисково. Ако шофьор не познава достатъчно добре пътя, има мъгла или дъжд, трагедията е почти сигурна.

 

4. Кръговите по Асеновградско, посока Пловдив

На място липсват указателните табели и маркировка, която указва коя лента за къде е. Налице е маркировка, която е на 2 метра от самото кръгово, според която и двете ленти са за направо и за наляво.  Шофьорите, преминаващи оттам, са категорични - при двулентов път най-правилно е лявата лента да е за наляво и направо, а дясната да е за надясно и направо. Точно там често се случват инциденти, а през минути седнали зад волана се разминават на косъм от такива.

Припомням, че преди година кръговите се бяха превърнали в паркинг, тъй като нямаше и знаци, указващи съществуването им. Така шофьори, настъпили газта и непознаващи терена, изведнъж се озоваваха пред кръгово и за да не катастрофират, направо газеха върху него.

5. Околовръстното на Пловдив между кръговото на Пазарджишко до разклона за Първенец

Състоянието на участъка е изключително лошо. Само ямите и неравностите са достатъчна причина за трагедии по трасето. Освен това почти изцяло липсва видима маркировка. До "ушите", по които колите се вливат на шосето, няма знаци, които да указват на движещите се направо да очакват вклиняване на други коли. По участъка липсва осветление. Вечерно време преминаването на трасето е изключително опасно. Това е и причината там да са станали не една или две зловещи катастрофи. 

Маркировката като за Хелоуин - изчезва за часове

Пътната маркировка на територията на Пловдив и населените места наоколо е с много лошо качество. На много места е едва забележима, на други изобщо я няма. Най-критична е ситуацията във вътрешнокварталните улици, следвани от ключови улици и булеварди. Без маркировка е част от Околовръстното на "Тракия" например. С изтъркани бели линии са големи участъци от булевардите "Пещерско шосе" и "Шести септември". Примерите са много. Проблемът е както в качеството на маркировката, така и в подценяването на нейната важност. 

Нискокачествените материали водят до нуждата операцията по маркиране да се прави през 3 до 6 месеца, което в много случаи не се прави. При ремонтни дейности обаче новоположеният асфалт се сдобива с чисто нови бели осеви линии. "Това може би е единственото предимство на ремонтите и тапите покрай тях", смятат шофьори. 

Друг проблем в града е свързан със състоянието на пътните знаци. На много места са избелели до неузнаваемост, на други изцяло липсват, трети пък постоянно са обект на вандалски прояви. В Прослав например липсват знаци "Стоп" на ключови кръстовища. "Състоянието на знаците и пътната маркировка е плачевно и показва какво отношение имаме. На някои може да не е ясно, но при мъгла например маркировката е единствената, която води. Ако няма читави и правилно поставени знаци, шофьорите бъркат, стават катастрофи и т.н. Не знам защо всичко това се занемарява, а нещо едва се раздвижва, като се случи трагедия или пък се вдигне шум. Пътната маркировка и знаците трябва да са изрядни във всеки един момент. Каквото искат от нас шофьорите. А не да е като сегашната, която е направо магическа. Изчезва до дни или месеци", коментира 33-годишният Иван от Пловдив, който е зад волана от 15 години.

Бул. ”Ал. Стамболийски” като алея в траурния парк

Виртуозни трикове като при опасен слалом са принудени да предприемат шофьорите на  най-занемарения булевард в Пловдив ​- „Александър Стамболийски”.  На тесния път постоянно се отварят дупки, често - заради аварии на стария водопровод.

След отстраняване на повредата участъкът от пътя остава на чакъл  най-малко за една, а се случва и за две седмици. Това не е по-малко опасно за водачите, особено в по-тъмните часове на денонощието, защото и уличното осветление тук е слабо. На места изобщо няма лампи, а в участъка от кръстовището с ул. „Димитър Талев” към южната индустриална зона на един участък изобщо няма тротоар и пешеходците или газят в бурените и калта, или слизат на пътното платно, излагайки на риск  себе си и останалите участници в движението.

Същото кръстовище е толкова тясно, че автобусите, които идват от ул. "Димитър Талев" на бул. "Александър Стамболийски", правят рискови завои всеки път, когато в насрещното платно има коли. Куриозният булевард е с ширина седем метра и прилича по-скоро на алея в траурния парк, отколкото на важна отсечка от транспортната схема на Пловдив.

Състоянието на пътя обаче не спира джигитите и любителите на високите скорости с коли и мотори, които често използват трасето за среднощни гонки.

Тони Михайлов

Тони Михайлов

Репортер

Тони Михайлов е завършил магистратура „Журналистика, реклама, PR“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Бил е репортер и водещ на дневни блокове в Информационна агенция и радиоверига "Фокус".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

Пешо,пешо...тъпако...в Гепи герб с конкурс по тъпотия ли ви избират

Пешо,пешо...тъпако...в Гепи герб с конкурс по тъпотия ли ви избират

30.11.2021 | 16:04

Спряха строежа ,защото откриха масови нарушения в изпълнение на технологията.Ония вашите кравари ,нали искат и те олигарси ,като мамини я да стават

Отговори
2 1
Наблюдател

Наблюдател

30.11.2021 | 15:03

Поздравления за статията. В момента не повече от 10% от пътищата в България отговарят на някакви минимални стандарти за развиващите се страни. Докато не започне поетапно затваряне на пътища до отстраняване на проблемите, това няма да се промени. КАТ позволява отварянето на нови пътни участъци само след обезопасяване със знаци и маркировка, а след това няма проблем, когато липсват и двете. ЗАЩО?

Отговори
2 1
Пътища

Пътища

30.11.2021 | 12:39

Тук Марица правилно отразява състоянието на пътищата, но за искам да допълня, че навремето не фирми а имаше някакво пътно управление което се занимаваше явно със всичко, знаци, канавките се почистваха редовно, зимата чистеха снега и други работи. Само че май тях май отдавна ги няма има разни фирми и много проблеми.

Отговори
2 0
пътищар

пътищар

30.11.2021 | 12:09

На тиквата прехвалените пътища.Хвърлиха се натам ,защото най-лесно се краде.

Отговори
5 3
Ivan zavet80g albe11g.,

Ivan zavet80g albe11g.,

30.11.2021 | 10:32

Dig zav droba aree.,ಠᴥಠಠ∀ಠಠ ͜ʖ ಠ♦️☸️‍☠️‍☠️‍☠️☢️☸️☸️☸️☦️☦️⚜️☣️☢️☸️☸️☸️☠️✌️✌️✍️⛹️️☀️️⛅️⛈️️️⚡✨️️⛲⛲⛲⛲️️⚽️️️⛏️⛏️⛏️️️️️️⏸️♨️⏳️⏲️⌚⚰️⚰️️

Отговори
1 3
Hoax

Hoax

30.11.2021 | 10:14

Ако се кара със съобразена скорост спрямо пътните условия колкото и тежки да са те проблем няма да има . А специално за околовръстното имаше си наети фирми ,срокове за завършване ,финансиране но.... дойде промяната която всички т.ъпаци от Пловдив си пожелаха . Първо чалгар спечели изборите ,след това усмихнатия лъжец от Канада. Еми.... Това е г.лупаци ! Ще видим промяната ще оправи ли околовръстното и всички други проекти. Като слушам какви милиарди подготвят да харчат за други "приоритети" едва ли.

Отговори
5 13
Крадецът вика "дръжте крадеца"

Крадецът вика "дръжте крадеца"

30.11.2021 | 11:46

Тия договори, където изтеглиха 60 000 000 лв. в брой, ли имаш предвид? И тия пари къде са сега? За едни други 21 000 000 лв. знаем, че са в Дубай, ама какво правят там само можем да гадаем. Колкото сте крали, крали, сега някой по мишите дупки, други в затвора. И много поздрави на бай Ставри.

Отговори
6 2
Пешо

Пешо

30.11.2021 | 15:54

А бе Глу пак,околовръстното не се ремонтира с парите на Пловдив,а с пари от държавния бюджет,служебния кабинет спря ремонта и откраднаха парите,по точно кравата Комитова.

Отговори
2 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?