4232

Проектират нов мост и трасе от "Южен" до "Тракия"

Нов мост над Марица, свързващ директно бул. „България” и „Копривщица”, и трасе от "Южен" до "Тракия" трябва да разтоварят трафика в Пловдив

Тепърва обаче трябва да се подготвят проектите за важните артерии и след това да се търси финансиране за тях. Развитието на отеснялата градска инфраструктура е заложено в капиталовата програма от 123 млн. лева за 2024 г., която ще се обсъжда на следващата сесия в Общинския съвет като част от бюджета.

За проектиране на нови пътни участъци са предвидени близо 1,5 млн. лева. Част от тях трябва да изградят средния ринг на града, който ще разтовари трафика в центъра и ще осигури бърза връзка между районите. 

От особено значение е продължението на бул. „Александър Стамболийски” от район „Южен”, през Коматевско шосе и надлеза на Асеновградско шосе, до бул. „Цар Симеон” в "Тракия" и връзката му с Цариградско шосе. Идеята за трасето отлежава от края на миналия век и е включена в новия Общ устройствен план на Пловдив. Екипът на кмета Костадин Димитров има намерение да постави началото за реализирането на мащабните проекти в следващите години, след като те бъдат изготвени и одобрени.

Сред пътните обекти, за които започва подготовката на проектите, са продължението на бул. „Северен” , „Санкт Петербург” и „Свобода”, разширението на бул. „Санкт Петербург” и ул. „Кукуш”.  Финансиране ще се търси от държавата и Националния план за възстановяване и устойчивост.

 

Местната власт с амбициозен проект:

Нов мост над Марица, но най-рано след две петилетки

Нов мост над Марица, който ще свърже бул. „България” с „Копривщица”, ще осигури удобен и директен трафик за живеещите в северната част на Пловдив с останалите райони на града. Бъдещото съоръжение е един от важните инфраструктурни обекти, заложени за проектиране в капиталовата програма за 2024 г. на Община Пловдив.

Намерението на кмета Костадин Димитров и неговия екип е в първата година от мандата да се акцентира върху изработване на проекти, за да има готовност за реализирането им. Оказа се, че в Общината няма голям набор от проектна документация за разширение на отеснелите и крайно недостатъчни пътища, кръстовища на две нива, автомобилни подлези и надлези. Затова в бюджета са планирани близо 1,5 млн. лева за инфраструктурни проекти.

Сред тях са продължение на бул. „Северен” от Брезовско до Карловско шосе (52 800 лв.) и на бул. „Свобода” до „Шести септември” (50 000 лв.), пътен възел при ул. „Цар Симеон” и бъдещето продължение на бул. „Марица-юг” (150 000 лв.), изграждане на бул. „Санкт Петербург” от бул. „Освобождение” до кръстовището на Цариградско шосе с Ягодовско (66 951 лв.), разширение на ул. „Царевец” от Пещерско шосе до бул. „Свобода” (100 000 лв.) и на ул. „Кукуш” от надлез „Родопи” до бул. „Македония” (50 000 лв.).

Необходимостта от тези пътни артерии не се подлага на съмнение. Всички те са заложени в стария (от 2007 г.) и в новия (от 2022 г.) Общ устройствен план на Пловдив (ОУП). Предвидени са и в Плана за интегрирано развитие на община Пловдив (ПИРО), изготвен според задължителното изискване на Европейския съюз при кандидатстване за безвъзмездно финансиране в настоящия програмен период.

Липсата на средства е основната  причина, поради която строителството на моста не е започнало, 

въпреки безспорната нужда от това пътно съоръжение. През 2019 г.  прогнозната му цена беше 50 млн. лева. След инфлацията никой не се наема да изчислява колко пари са необходими за изграждането на този ключов елемент на тъй наричаната от проектантите Западна тангента на Пловдив.

Новата местна власт трябва да извърви стъпка по стъпка по трудния път, докато реализира плановете си, като започне от проектирането. По думите на зам.-кмета по строителство и инвестиции в Общината инж. Тошо Пашов, за моста между бул. „Копривщица” и „България” има идеен проект, но не и технически, без който няма как да започне строителство. За тази цел в бюджета са предвидени 250 000 лева.

Сагата с проектирането на това възлово пътно съоръжение започна преди десетина години с архитектурен пленер „По моста - част от Западна тангента на Пловдив”. В резултат бяха представени три варианта на бъдещото съоръжение с две платна и две кръгови кръстовища от двете страни на реката. В Общината крояха планове още през 2016 г. да се издаде строително разрешение и да се даде старт на мащабното строителство с оглед на намерението на държавата и Национална компания „Железопътна инфраструктура” за повдигане на жп линията на бул. „Копривщица” на естакада и нов жп мост над Марица.   

Проблемът с намиране на баснословната сума от 50 млн. лева  и споровете, възникнали около проекта,

изтласкаха амбициозните намерения на тогавашната власт в задния двор. 

И в предишния мандат, когато бяха изтеглени над 80 млн. лева дългосрочни банкови кредити, екипът на Здравко Димитров предпочете да ги вложи в няколко по-евтини инфраструктурни и спортни обекти, включително в стадионите „Христо Ботев” и „Локомотив”, но не и в един - нов мост, който след инфлацията щеше да глътне и двата заема. Факт е, че за 33 години демокрация в Пловдив е построено само едно подобно съоръжение от кмета Спас Гърневски - надлез „Родопи” (1999 г.) и е разширен мостът на Герджика в мандата на д-р Иван Чомаков (2006 г.).

Очевидно Костадин Димитров има повече кураж от предшествениците си, правейки първата стъпка с проектирането към бъдещото изграждане на моста над Марица.

Пътят ще е дълъг и ще отнеме най-малко една петилетка - а може и две - най-вече заради дългите процедури, задължителни по закон за всички публични институции. Бюджетът на Пловдив ще се обсъжда на сесията на Общинския съвет на 15 февруари и ще влезе в сила от 1 март, докато мине през контрола за законосъобразност при областния управител. Изработка на проекти се възлага с обществена поръчка, която отнема минимум 6 месеца, още толкова са необходими за проектиране, съгласуване и одобрение, с поръчка  се избира и изпълнител. Това означава, че

оптимистичният вариант за първа копка е краят на 2025-а - началото на 2026 г.,

при условие че няма обжалване на процедурите, което обикновено отнема още 1-2, че и повече години. Но преди това трябва да бъде намерено финансиране, защото Община Пловдив няма как да задели толкова много средства от собствени приходи.

Проектът за разширение на Голямоконарско шосе - от бул. „Дунав” до разклона за Царацово, беше изготвен през 2013 г., а изпълнението му започна 10 години по-късно. Според прогнозите цялостното завършване на трасето струва 56 млн. лева. С осигурените от държавата пари входно-изходната артерия на Пловдив ще стигне само до землищната граница на града, оттам до разклона са нужни още почти 30 млн. лева.

Важно е обаче да се започне или както разсъждават новите управници - с проектирането да се заложат основите на по-модерна пътна инфраструктура, която да поеме трафика за години напред. 

 

Бул. „Северен” свързва Адата с Голямоконарско шосе

Бул “Северен” между Адата и Брезовско шосе

Бул. „Северен” трябва да свърже моста на Адата и Брезовско шосе с ул. „Победа” и Голямоконарско шосе. Тази идея е заложена в Транспортно-комуникационната схема за пътната инфраструктура като част от Общия устройствен план на Пловдив.

Пътната артерия представлява част от Средния ринг на града, известен и като Северната тангента. Община Пловдив планира тази година да актуализира мащабния проект в участъка от Брезовско шосе до Карловския надлез, за да може догодина да обяви обществена поръчка за избор на изпълнител с цел пътната артерия да разтовари трафика по бул. „Цар  Борис III Обединител”  покрай Панаира и да осигури по-безконфликтно преминаване до магистралата.

Първият етап на бул. „Северен” - от моста на Адата и кръстовището с бул. „България” до Брезовско шосе с дължина 1593 м, беше завършен от фирма „Щрабаг” по договор с Община Пловдив в началото на 2020 г. За да започне строителството, тогавашният кмет Иван Тотев изтегли банков кредит. Булевардът е с габарит на магистрала - 34,50 метра, с две платна с по три ленти, разделителна ивица, кръгово кръстовище с бул. „България”, тротоари, двупосочна велоалея. Обществената поръчка беше за 10 млн. лева, но сумата надхвърли 15 милиона заради  укрепването на подпорните стени около моста и кръговото кръстовище. Много нерви имаше и с отчуждение на частни имоти.

В момента продължението на бул. „Северен” представлява една тясна квартална улица, която трябва да се разшири до габаритите на първия участък. Успоредно с актуализацията на проекта в Община Пловдив трябва да решат какво ще предприемат с Карловския надлез, за който още през октомври миналата година областният управител алармира, че е в лошо състояние и се нуждае от основен ремонт. Д-р Илия Зюмбилев беше поискал Община Пловдив, която собственик на съоръжението, да предприеме незабавни действия за обрушване на компрометирания бетон и мазилка в зоната на жп линията и за укрепване на висящите елкабели. Според него е наложителен цялостен ремонт на пътното съоръжение, какъвто не е правен от неговото построяване през 60-те години на миналия век.

Тангентата ще бъде завършена след години, когато продължението на бул. „Северен” се изгради от Карловския надлез до ул. „Победа” и оттам се свърже с Голямоконарско шосе.

 

Временен път от бул. „Македония” до „Ал. Стамболийски”

В Пловдив трудно се диша заради инфарктния трафик
Снимка от Наташа Манева

Дългогодишната мечта на шофьорите да има директна връзка от бул. „Македония” и „Никола Вапцаров” до бул. „Александър Стамболийски” е напът да се сбъдне след няколко години. Задачата си постави кметът  на район „Южен” Атанас Кунчев, защото районът буквално се задъхва от интензивния трафик, затиснат в менгемето на тесните улици. 

Според Общия устройствен план на Пловдив  трябва да се изгради продължението на бул. „Македония” до бул. ”Александър Стамболийски”,  а след това  да стигне още на юг, за да се влее в ул. „Поручик Въльо Стефов”. По този начин се улеснява движението по ул. „Димитър Талев”  към кварталите „Остромила" и „Беломорски", а също и към съседните села.

Тази перспектива  обаче е твърде далечна, защото  новата улична регулация засяга частни имоти. Собствениците искат 7 млн. лева обезщетение, колкото е целият годишен бюджет за отчуждителните процедури. Освен това трасето закача част от оградата на затвора и отчуждаването ѝ е почти невъзможно, поне на този етап.

Затова в Община Пловдив решиха да предприемат по-лек вариант, но да започнат да отпушват трафика. В капиталовата програма за 2024 г. е заложено проектиране на временна пътна връзка от ул. „Борис Шивачев”, разширена преди една година. Проектът на път с две ленти ще струва 54 728 лева.

Пак в район „Южен” ще се подготвя проект за реконструкцията на ул. „Скопие”, чийто паваж прилича на дунавски вълни. Кметът на „Западен” Тони Стойчева  е предложила да се подготви проект за ул. „Западна” в новия квартал до Гребния канал.

В бюджета за тази година е планирано проектиране на още дузина улици в районите, които са извън първостепенна пътна мрежа, но са от голямо значение за гражданите. Сред тях са ул. „Младежка”, „Цар Шишман”, ул. „Кемер”, от „Храбрец” до Цариградско шосе, и дори малка обслужваща уличка до МБАЛ „Св. Ана” в „Южен”.  

Оцени новината

Оцени новината
4.2/5 от 12 оценки
4.2/5 от 12 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
26 коментара
Хитлер

Хитлер

07.02.2024 | 22:11

Първо да избием всички комуняги и путинисти. И да си оправим държавата. Време е да се приеме пак ЗЗД - Закон за защита на държавата.

Отговори
7 11
АБЕ

АБЕ

08.02.2024 | 22:01

Овча главо, ще трябва да се изтрепи почти целия днешен "елит", че са все синове и дъщери или внучета на стари партийни комунистически кадри. Нали най-силно врещят те за изтребването на комунистите, защото така защитават себе си по старата практика "Крадецът вика дръжте крадеца".

Отговори
9 2
123

123

25.02.2024 | 17:41

пи ли си хапчетата ...

Отговори
0 0
Пламен Н

Пламен Н

07.02.2024 | 09:43

Валя, защо лъжеш така грозно за 2-рия мост на Герджика, че бил на Чомаков, при положение, че Славчо Атанасов го направи, а също България, ремонтира Адата и Асеновградския надлез, и още много други неща!

Отговори
11 5
Цонев

Цонев

06.02.2024 | 21:52

Чудесна залъгалка за шарани. Сега като затворят бетонния мост за няколко години и хаоса стане невъобразим, това ще е утехата Всичко това ще приключи до 3224 г Честито на пловдивчани!

Отговори
18 4
Вервайте ми!

Вервайте ми!

06.02.2024 | 18:52

Пък една баба на пазара ,каза че чула ,че щели да построят мост от от Бунарджика до хотел Империал за да избегнат трафика!Но мама Роза се отказала и казала ,че моста трябва да стига до Каменица Хилс и там да свършва!Да верное!Да го ду ха те бок лу ци!

Отговори
18 5
Комуниста рецидивиста

Комуниста рецидивиста

06.02.2024 | 18:40

На тракийчето за какво му е да свързва Тракия с Западен кой ще минава от там може би той .

Отговори
8 5
Гарневски

Гарневски

06.02.2024 | 18:34

Ей за такива кре.тени , като тебе , Тотю кратуньо ограби града за 100 години напред.Аман ат селяндури напълнили града ни.За да има крадци , трябва да има и тъ.панари, като тебе.

Отговори
20 5
Чунгаргова

Чунгаргова

06.02.2024 | 17:56

Я на тебе не вярвам,на маминия ще вярвам на младежа вярваш ли,ето това е важното за вас ,другото е прах в очите!

Отговори
4 8
Люлю

Люлю

06.02.2024 | 17:47

Дано стане, но. Още повече ще блокират града и този бетонен мост, какво му е не да рушат, а да правят нови неща.

Отговори
9 4
Сега да кажем за кмето

Сега да кажем за кмето

06.02.2024 | 17:15

Разбира се!

Отговори
3 3
Сега да кажем за името

Сега да кажем за името

06.02.2024 | 17:14

Ако е жив,5 мандата не му мърдат!

Отговори
9 7

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?