Следвайте ни

Наследството на Тотев: Обещаха ни 12 вида билети и карти с чип за автобусите

viber icon

Чет​ири години вече пътниците в Пловдив трябваше да се возят в градския транспорт с 12 вида превозни документи. Наредбата с поименния списък на електронните карти и билети беше приета с решение на Общинския съвет още в края на март 2016 г. Но си остана на хартия. Масово пътниците си купуват билети от кондукторите. А в рейсовете, където ги няма, шофьори продават билети, често нарушавайки правилата за движение.  

За три години и половина Община Пловдив смогна да пусне за продажба единствено абонаментни карти. Цената за целия градски транспорт е 50 лева на месец. По проект в града бяха предвидени  91 автомата за билети и карти с чип, от които 50 да  са монтирани на обществени места  - в районните кметства, социални, учебни и здравни заведения, а 41  - на автобусни спирки.  Има ги, но са като паметници на глупостта. 

От Общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" уверяваха доскоро, че автоматите на спирките вече продават билети, с които за една цена можем да сменим два автобуса в определено време. Те обаче така и не станаха популярни, защото често автоматите не работят.

Всички 285 автобуса, ангажирани в обслужването на 29-те градски линии, трябва да имат монетни автомати за продажба на хартиени билети, общо 677 валидатора за чекиране на електронни карти, електронни информационни табла отпред в салона, бордови компютри, монитори и паник-бутони, монтирани в кабините на шофьорите. Идеята е те да бъдат свързани  с Центъра за управление и да подават информация на таблата по спирките, за да могат чакащите да знаят колко време остава до пристигането на рейса. 

Монетните автомати в рейсовете също не се ползват с популярност. Те дават билетчета само срещу определен вид монети и не връщат ресто, а в много от случаите са блокирани. 

С информационни табла са оборудвани  354 спирки. На тях обаче често се изписва, че автобусът пристига след 28 минути, а той идва след 8.  Предишната градска управа се оправдаваше, че не всички автобуси са оборудвани с електроника и че някои шофьори не въвеждат данните, което е задължително при излизането от гаража. Шофьорите обаче твърдят, че системата е сбъркана и никога няма да влезе в час. 

Нарушаваме  Европейския регламент за цената на превозите

Въвеждането на електронната система в градския транспорт имаше и друга цел - Община Пловдив най-после да изпълни регламент 1370 на ЕС,  с който се въвеждат правила за заплащането на транспортната услуга.  Идеята е  цената да бъде адекватна на разходите, които правят ангажираните фирми.

Постигната ли е тази цел в действителност? Категорично не. 

Идеята беше с въвеждането на електронното таксуване Общината да събира всички приходи от дейността и след като добави към това субсидията за доказано губещи линии и компенсаторните плащания за преференциални пътувания на различни социални групи, да се разплаща с превозвачите на изминат километър. Мярката въвежда и повече ред в сектора, като намалява възможностите за укриване на приходи. 

Администрацията на бившия кмет Иван Тотев обаче замете и този проблем. В резултат промяната в методиката за разплащане на услугата и до днес не е факт, заради което след време можем да получим санкции от Брюксел.  

 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?