Поскъпва ли билетът в градския транспорт? Бащиците решават ОБЗОР
- 14:50, 26.08.2020
- 3031
- 4
Общинските съветници ще решават дали да се вдигне цената на билетите и картите в градския транспорт. Това стана ясно след срещата на кмета Здравко Димитров с превозвачите. В разговора участваха собствениците на фирмите Петко Ангелов /Автобусни превози – Пловдив/, инж. Веселин Дошков /Хеброс бус/, инж. Димитър Чолаков /Автотранс – 2000/, Татяна Златанова /КЗТ „Златанови”, а също така заместник – кметовете Илия Кирчев и Тодор Чонов, както и общински съветници от транспортната комисия.
Превозвачите твърдят, че субсидиите в размер на 6 млн. лева не стигат и са на ръба на финансова катастрофа. Те настояват общината да изпълнява договорите от 2017 и 2018 г., според които от бюджета трябва да се плащат 1,95 лв. на голям автобус и 1,78 лева на малък за един километър пробег.
Фирмите обаче получават с около 40 – 50 стотинки по-малко на километър, както „Марица” писа.
„Превозвачите наистина са претърпели загуби по време на извънредното положение, когато и възрастните, и учениците не пътуваха. Решихме да обсъдим мерките в Общинския съвет, преди да ги приемем, защото аз еднолични решения не искам да налагам. Превозвачите имат претензии към нас, ние към тях – също. Ще търсим по-голяма събираемост и ще се стремим към по-добро обслужване в градския транспорт”, коментира Здравко Димитров.
Кметът напомни, че в Пловдив от десет години не са променяни цените на билетите и картите. Билетчето струва левче, картите за ученици, студенти, пенсионери и инвалиди са по 16 лева на месец, редовните абонаментни са 50 лева.
„Във всички големи градове – София, Варна, Бургас, Стара Загора цените в градския транспорт са по-високи”, отбеляза Димитров.
Превозвачите споделиха, че в някои от транспортните фирми вече са наложени запори на сметките заради неизплатени задължения, защото са инвестирали милиони левове в обновяване на автопарка, шофьори напускат, защото няма как да им се плащат по-високи заплати, електронната система не работи и се налага да държат кондуктори.
„Докато не въведем електронната система, няма да можем да плащаме на километър пробег”, попари очакванията на превозвачите зам.-кметът Тодор Чонов. Той обаче потвърди, че след като преди месец са натоварили системата след огромните усилия да я съживят, сървърът се срина. Чонов допълни, че вече е подготвено юридическо становище по договора с испанската фирма „Индра”, която още в началото на 2016 г. трябваше да въведе електронната система, която струва 20 млн. лева. Вероятно ще се търсят неустойки за неизпълнение, които са в размер на 700 000 лева.
„Колкото и да се подобрява електронната система, тя няма да заработи. В Бургас я пуснаха и след два месеца върнаха кондукторите, във Варна е въведена само по две линии, в София в момента правят промени на електронните устройства”, изброи инж. Веселин Дошков.
Тодор Чонов обаче предупреди, че ще се прилагат мерки и срещу превозвачите, които допускат неизпълнение на договора от 2018 г. за автобуси с минимален екологичен клас евро 6. Нарушения има на осем линии. Пет от тях са на „Хеброс бус”, останалите три са на „Автотранс”. При проверките е установено, че се пускат автобуси с по-нисък клас.
В общината до дни се чака доклад от експерти на Световната банка с препоръки как трябва да се развива градският транспорт в следващите десет години. Една от препоръките е за електробуси, но за тяхната доставка ще се кандидатства по оперативни програми.
Преди няколко години общината плати близо 500 000 лева на фирма за подобно проучване, финансирано със средствата по оперативна програма „Регионално развитие”. Анализът се пази в архивите, без да е приложен.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни