Следвайте ни

Колоездачи: Пешеходците в Пловдив грубо нарушават правилата

viber icon

Пешеходците в Пловдив грубо нарушават  правилата, когато  вървят по велоалеите, предназначени само за колоездачи.  За това напомня нашият читател Румен Благоев, който живее в „Коматево” и за когото велосипедът е основен превоз през всички сезони.

„Веднага давам пример с бул. „Македония”, където има три тротоара за пешеходци, но постоянно на велоалеята  най-спокойно се разхождат майки с деца и дори  възрастни мъже и жени. Като им направиш забележка, че велоалеята е забранена за пешеходци, ти отвръщат: „Гледай си работата, изчезвай!”. 

Ако утре някой колоездач блъсне неволно дете, кой ще носи отговорност,

възмущава се Румен Благоев. Изключение правят червените алеи със специална маркировка, която обозначава споделено ползване  от колоездачите и  пешеходците. 

Запаленият велосипедист отбелязва, че по време на пандемията и особено след като времето се затопли, все повече хора карат колелета, включително и семейно - двама родители с двете си деца. Самият Румен Благоев предпочита това превозно средство дори и за работа. Доволен е, че с европейските  пари в Пловдив  бяха изградени 48 километра алеи, а след това при реконструкцията на няколко булеварда успяха да прекарат още дузина километра трасета. Но както той, така и другите любители на колоездене недоумяват защо велоалеята на Коматевско шосе е направена от източната страна на булеварда, а не от западната, където на места тротоарът стига до 6-7 метра ширина.

Недоразумението е допуснато в миналия кметски мандат 

Мотивът на тогавашната местна власт беше, че на тротоара от западната страна има шахти, въпреки че на други булеварди това не се считало за пречка. Велоалеята на Коматевско шосе е много тясна - с ширина едва 60-70 см, вместо 2-2,50 метра по норматив. Ползва се и от пешеходците, тъй като от източната страна на натоварения път няма пешеходен тротоар. Няма обаче маркировка, която да обозначава, че трасето е със споделено предназначение. Върху велоалеята често спират автомобили и колоездачите са принудени да слизат на пътното платно, предизвиквайки гнева на шофьорите, тъй като и самият булевард е тесен - само 7 метра.

Бордюрите на няколко места  не са скосени, а до сградата на „Феликон” са с височина 25-30 см. Някой се е опитвал да счупи бордюра, за да се минава с велосипед, без да го трошиш или да слизаш. В предишния мандат колоездачите многократно се обръщали с молба към Община Пловдив да се скосят високите бордюри, но апелът им остана глас в пустиня. Една вечер Румен Великов е пробвал с бял цимент да направи нещо като минирампа, но и този опит не успя да привлече вниманието на бившите управници. А не струва кой знае какви големи пари, че да не е по силите на общинския бюджет!

В Германия глобяват, щом стъпиш на трасето

В Берлин пешеходец не смее да стъпи на  велоалея и да наруши желязното правило - че тя е предназначена за велосипедисти. Ако случайно се направил дори и една крачка на непозволената зона, следва оглушително свирене на звънци. Но и самите пешеходци внимават да не газят закона. Глобите, както и за всички останали нарушения, са солени, предупреждават местните жители пришълците. 

Берлинските велоалеи изглеждат много по-семпли от пловдивските. Трасетата за колоездачи на повечето от тротоарите и на пътните платна са обозначени с по една бяла ивица, без специална червена настилка, каквато технология се практикува в Пловдив. В централните квартали част от велоалеите са направени от павета, тротоарите - от асфалт. 

За разлика от града под тепетата в столицата на Германия колелото е едно от основните превозни средства. Велосипедистите в Берлин са толкова много, че имаш чувството, че половината от жителите му карат велосипед. Безброй са и велостоянките. Мнозина пътуват до градската железница с колело, прехвърлят се на влака и на връщане отново се прибират с велосипед. По улиците въртят педали от хлапета до солидни мъже и жени с официални костюми. Към велосипед се прикачват специални колички за малки деца и багаж, а понякога и за дребни породи кучета.  

По времето на пандемия Берлин, както Будапеща и Ванкувър разчертават допълнително улици за велосипедисти, защото се счита, че предвижването с този вид превоз е здравословно, а и няма риск от заразяване.  

48 км погълнаха 13 млн., искат да свържат "Тракия" и центъра

Велоалейната мрежа в Пловдив с дължина 48 километра беше изградена с безвъзмездната финансова помощ по оперативна програма "Регионално развитие". Строителните работи бяха възложени от Община Пловдив на консорциум „Велоалеи Пловдив - 2013“, който се разпадна, преди да ги изпълни. Довършването беше поето от фирма "Драгиев и ко" - един от участниците в обединението, с подизпълнител "Пътинженеринг". 

За 48 км са платени около 13 млн. лева с ДДС. Повечето от велоалеите са двупосочни, с габарит 2 метра, с бордюри отстрани по 25 см, с хоризонтална и вертикална маркировка. Еднопосочните са с ширина 1 метър. За по-голяма безопасност бяха монтирани пътни знаци, а 32 кръстовища - оборудвани със светофари за велосипедисти. 

Част от велоалеята на бул. "Княгиня Мария Луиза" заедно с велостоянката беше разрушена при разкопките и реставрацията на Епископска базилика. Допълнително обаче са изградени трасета с реконструкцията на бул. "Руски", "Васил Априлов", Коматевско шосе, "Шести септември", "Проф. Цветан Лазаров", "Северен". 

Доста от маршрутите все още нямат връзка помежду си. През 2019 г. по поръчка на Община Пловдив беше  възложено проектиране на стойност 50 000 лева. Авторите на проекта предлагат например една от велоалеите да мине от източната страна на бул. "Цар Борис III Обединител" - от Сточна гара до Тунела, като се изгради на тротоара, който е достатъчно широк. По-трудно е да се направи връзка между "Тракия", където е най-добрата мрежа, и центъра. 

"През тази година за разширението на велоалеи няма планирани средства. Евентуално бихме могли да мислим за следващата година, ако бюджетът позволява", каза зам.-кметът по строителство Пламен Райчев.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (13)

Спасова

Спасова

24.05.2020 | 17:32

Всички граждани са пешеходци и след това шофьори, колоездачи и мотористи.При така оформените велосипедни алеи върху тротоарите, къде да се движат пешеходците, които в по-голямата си част са възрастни хора и деца? И защо от участниците в пътното движение предимство да имат различните видове водачи на някакви превозни средства, а пешеходците имат правото да оцелеят по тротоара.Допълвам изброените по-горе примери за "белите" държави, че там пешеходецът е човекът с предимство, защото той е най-уязвим при евентуален сблъсък.Като пешеходец с малко дете ми е изключително напрегнато да се движа по тротоарите озъртайки се, защото непрекъснато или някой колоездач профучава или някой шофьор е паркирал, спрял на тротоара , включително и върху скосенията им.

Отговори
3 3
Игнат

Игнат

24.05.2020 | 20:12

В развития свят хората не спорят с правилата, където е велоалея, има само велодипедисти. Все пак, идеята е да се катат по малко коли, за сметка на спорт и по малко замърсяване.

Отговори
1 1
11111

11111

26.05.2020 | 13:38

Има простаци както при пешеходците,така и при велосипедистите.Всичко е до съзнанието и възпитанието на човека.

Отговори
0 0
лимбо

лимбо

24.05.2020 | 12:37

Има доста простаци и с велосипеди, не трябвало да спират -секи иска да тръгне и привилегеровано (без да спира) да се носи напред и да му правят път.Някои фърчат безогледно . Пешеходците и те крачат същото.

Отговори
2 2
лимбо

лимбо

24.05.2020 | 12:52

Но те поне са бавни и е по-предвидимо

Отговори
2 0
Арх

Арх

24.05.2020 | 11:05

Това е, защото направиха велоалеите върху тротоарите. А мястото им е встрани от пътното платно. Тези велоалеи са опасни за пешеходците, за възрастните и особено за малките деца. Но трябваше да се усвоят едни 17 милиона и да се поделят. Така, че възмутени трябва да са и пешеходците.

Отговори
10 5
мхм

мхм

24.05.2020 | 10:48

Тея нещастници, колоездачите, взеха да карат и по тротоарите и да блъскат хората. Измет. Българина не е дорасъл за велоалеи по бившите тротоари, защото така не се прави! Във всички западни страни велоалеите са на пътното платно! Абсолютна малоумщина....

Отговори
10 5
Дии

Дии

24.05.2020 | 08:52

Колко колоездачи спират на надписа STOP в края на велоалеята? Колко велосипедисти слизат от велосипеда когато пресичат кръстовище?

Отговори
15 4
Кокосе

Кокосе

24.05.2020 | 09:20

Този знак STOP е напълно измислен и в закона не съществува такова нещо. Щом велосипедистът е на велоалея/велопътека/велолента и продължението й е обозначено върху платното за движение, както пешеходна пътека, то велосипедистите, които се движат по нея не са длъжни нито да спират, нито да слизат от велосипеда, за да пресекат кръстовището, при положение, че имат ясно такова свое продължение на велоалеята. Водачите са длъжни да им осигурят предимство равносилно на пешеходец и аз да попитам колко от Вас, шофьорите, спазват знаците "Спри!" на кръстовища или поне спират на стоп линията, така че да не пречат на преминаването на другите участници в движението?! А относно стоп линиите и STOP маркирани по велоалеите/велопътеките/велолентите - направени са, за да привлекат вниманието на велосипедистите, които се движат по нея да намалят скоростта и да се огледат, иначе няма никъде такова правило, че това е равносилно на знака "Спри" за автомобили.

Отговори
6 8
Жоро

Жоро

24.05.2020 | 12:45

Където няма велоалеи шофьорите на велосипеди трябва да се движат побутвайки колелото си. Никой не носи светлоотразителна жилетка и каска, което е задължително.

Отговори
5 3
Десен

Десен

24.05.2020 | 08:45

Викнете кмета на Бургас /четвърти мандат, избират винаги на първи тур с над 80%/, да ви покаже как се прави, като не знаете, Тотевци. Там НИКЪДЕ няма споделени алеи за пешеходци и велосипедисти. Там НЯМА велоалея под 2.5 метра широка и тесни тротоари. Там в Морската градина има по цялото протежение велоалея 2.5 метра и поне 4 метра тротоар. Там се гради с мисъл, тук се краде ударно. Там няма нова спирка, без камера /останаха за подмяна ЦЕЛИ 4 спирки/ и резултатът е само една счупена, след което последва арест и дотам. Тук не се сложиха камери умишлено, за да може после да се плаща на фирмата за ремонти на спирките, 'щото фирмата е на наши хора, нали... Изобщо като не знаете /това се отнася и до Зико/, питайте Димитър Николов.

Отговори
14 1
Игнат

Игнат

24.05.2020 | 20:25

Може лесно да се изгради повече тротоар, за сметка на зеленина, но и това не е решание.

Отговори
0 0
Анонимен

Анонимен

24.05.2020 | 08:24

Колко колоездачи спазват светофарите? Да не говорим , че въпреки налична велоалея доста от тях се движат пак по тротоара.

Отговори
9 8

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?