Пловдивските превозвачи - рекетьори или спонсори

Общинският съвет решава утре дали да се дадат допълнителни пари на фирмите

Градският транспорт отново ще бъде една от най-горещите теми  на утрешната сесия на местния парламент в Пловдив. Поводът е предложението на администрацията за изплащане от бюджета на допълнителни средства  на  фирмите, които обслужват 29 автобусни линии.

До този ход се стигна, след като превозвачите ревнаха, че фалират, и удариха по масата с ултиматум, че спират да возят, ако не им дадат още поне 2 млн. лева.

След спешна среща миналата седмица кметът Здравко Димитров обеща да компенсира техните загуби от януари до септември. И предупреди, че който от съветниците не гласува в подкрепа на предложението, не мисли за Пловдив и иска да създаде напрежение в града.

Очаква се, че за пореден път на сесията ще бъде поставен въпрос как се планират общинските средства за  масовия транспорт, как се отчита изпълнението на договорите и дали са чисти сметките, при положение че напоследък всяка година възниква спор за пари между местната власт и фирмите. Във форумите вече се вихри дискусия  за превозвачите - дали те са рекетьори, които поставят Общината на колене за собствена облага, или един вид спонсори на  транспортната услуга, принудени да покриват загуби за своя сметка.

Проверките на транспортните фирми в Пловдив досега не показаха злоупотреби

До този момент няма разкрити манипулации и от акцията на ДАНС и Икономическа полиция, извършена  през август миналата година.

Пловдивчани се возят в рейсовете на четири фирми - „Автобусни превози - Пловдив” на Петко Ангелов,”Хеброс бус” на инж. Веселин Дошков, „Автотранс 2000” на инж. Димитър Чолаков и  „КЗТ Златанови” на Татяна Златанова. Заради дългове на две от компаниите е наложен запор на сметки със съдия-изпълнител.

За 2021  г. в общинския бюджет са планирани 7 млн. лева компенсации за превоз на пътници - сума, непроменяна от години, въпреки  инфлацията и завишените изисквания към фирмите за качеството на автобусите. В договорите, сключени през последните години, е записано изискване само за екоклас евро 5 и 6.  Приблизително толкова  - 7 млн. лв., е и държавната субсидия.

Дотациите се плащат  за нерентабилни  и неефективни курсове, преференциални карти за пенсионери, ученици, студенти, инвалиди, майки с малки деца, за категории служители, които имат право на безплатно пътуване. „Критериите са определени в Наредба на Министерството на транспорта, приета с МПС № 163 от 29 септември 2015 г., и с механизма за разпределение на средствата за субсидии, изплащани за  покриване загубите на фирмите и компенсиране намалените приходи от прилагане на цени за пътуване на автомобилния транспорт", обясни директорът на ОП „Организация и контрол на транспорта” инж. Пламен Вълков.

До 7-о число всеки месец превозвачите са длъжни да представят отчети с направените разходи за предходния месец на един километър пробег и документи за приходите от продажба на билети и карти.

Пробегът на рейсовете се засича  с GPS система,

внедрена преди години.  Няма как да има грешки в пробега, защото курсовете се отчитат веднага в общинското предприятие, където са създадени две звена. GPS регистрира дори когато автобус подминава спирката. Компенсациите се дават на база автоматично изчисляване на извършения пробег на километър, въведен със специална програма.

Приходите от продажба на карти се декларират с платежни документи както в ОП „ОКТ”, така и пред ТД на НАП. В годините назад съмнения предизвикваха отчетите за билети, защото няма как на всеки пътник да се оформя фактура или да се дава касова бележка. Билетите се печатат в Монетния двор на БНБ като ценни книжа и се контролират от приходната агенция чрез единна национална система.

„Контролните органи - АДФИ и НАП, имат право да проверяват превозвачите”, обясни инж. Пламен Вълков.

Превозвачите искат доплащане за един километър пробег и изтъкват, че

само през тази година са натрупали загуби общо за над 2 млн. лв.

„При договорената цена от 1,95 лева за голям нов автобус с клас евро 6 получаваме 1,40-1,50 лева.  При реалните разходи - например от 1,80 лева и недофинансиране с 40 стотинки на километър при 500 000 км пробег, се получават сериозни загуби. Принуден съм да ги покривам за сметка на товарния транспорт, но не смятам, че това е редно”, коментира Петко Ангелов,  който обслужва 11 линии в Пловдив, без да икономисва курсове. Според GPS изпълнението  на разписанията по тези линии  е 99 на сто, за разлика от останалите превозвачи, на които съответно се налагат санкции, като се реже от дотациите.  

Проблемът е, че в договорите с превозвачите няма фиксирана цена на километър пробег. "За големите автобуси от бюджета се плащат до 1.95 лв., а не в размер на 1,95 лева. Няма фиксирана цена, тъй като средствата са на база реализирани приходи плюс определения от държавата и Общината лимит на субсидии и компенсации. Това е причината цената да е различна", обясни разминаването инж. Пламен Вълков. 

Затова в общинския бюджет се планират  толкова пари за градския транспорт, колкото е според финансовите възможности. 

Днес ще бъде уточнено каква е сумата, която общината би могла да задели от бюджета, за да компенсира загубите на превозвачите през тази година. До края на работната седмица счетоводителите и финансистите пък проверяваха още веднъж отчетите.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
далавери

далавери

13.09.2021 | 13:31

Ако превозвачите не изпълняват договорите си следва тяхното разваляне и нови конкурси! А и санкции за неизпълнение! Не може всяка година, чрез подобни схеми (корупционни) да източват все повече пари от Общината, без да си изпълняват заложените в договорите ангажименти!

Отговори
4 0
Мнение

Мнение

13.09.2021 | 10:54

Не вярвам на хора с големи шкембета и коли за по 200-300,000, че са губещи и ще фалират всеки момент.

Отговори
6 0
Логично!

Логично!

13.09.2021 | 10:14

Браво познахте те са спонсори! Те финансираха кампанията на кмета и беше въпрос на време да се разплатят! Разбира се е от тяхното натъпкано чекмедже а от нашите данъци!

Отговори
10 1
КОЙ!

КОЙ!

13.09.2021 | 09:59

Пловдивските превозвачи са божи кравички! Те са води не напити и не плащат рушвети на ни КОЙ! Унищожиха конкуренцията и сега нямат алтернатива и се подиграват с хората! А кмета се прави на ищипана госпожица и е много загрижен за транспорта! Утре ще е пълен цирк, ще се надпреварват да обещават качествен транспорт и защита на обществения интерес! И накрая хоп още два милиона в джоба на фирмите за сметка на нашите данъци! Даже и Тотев, каза че тези пари са много, заради разредените линии и малките автобуси, но нагона за кражби е по-силен от всички аргументи!

Отговори
13 0
Ренетьори!

Ренетьори!

13.09.2021 | 08:41

Тези паразити няма да спрат да реват като брактисали магарици и ако им дадат и 20милиона!Даването на повече пари при съкратен с 30%пробег,при нямаляване на обема на автобусите, при осигуряването на шофьорите им на минимални заплати и криенето на данъци и при това отвратително качество на услугите даже и два лева да им дадат ще бъде кражба!

Отговори
17 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?