Пет начина да освободим Пловдив от нашествието на колите

Кола до кола, кола върху кола, ламарина до ламарина, ламарина в ламарина. Така изглежда Пловдив днес, а местната управа се кани да строи още паркинги в центъра, да разширява синята зона и да създава зелена. Тенденциите под тепетата никак не отговарят на тези в Европа, където отдавна вече  говорят за градове без автомобили. Плановете на ЕС включват пълна забрана за дизелови и бензинови двигатели след 2035 година, коли на ток, нови пешеходни зони и велоалеи. В България пак сме 5 петилетки назад и още се чудим как да превърнем централните градски части в огромен многоетажен паркинг. 

Дискусията какъв да е Пловдив - град на хората или град на автомобила, на практика все още не е започнала. Управлявана от популисти и политици, които най-много се страхуват за рейтинга си, общината не желае да промени своите приоритети. В същото време броят на автомобилите расте с 5000 на година, а инфраструктура за тях няма. Колите превземат междублокови пространства, тротоари, квартални градинки и пешеходни зони. Войната за паркиране се води за всеки метър. Ситуацията става още по-тревожна заради социалната миграция към Пловдив и огромния брой нови жилищни и офис сгради, чиито обитатели идват като сиамски близнаци с колите си. 

Има ли решение? 

Да, но то е свързано с непопулярни мерки, от които бяга всеки кмет, и инвестиции за осигуряване на алтернативно предвижване, които Общината все така не прави. В последните месеци, когато се обсъждаше новият общински заем, почти всички дискусии се водеха за това коя пътна артерия, по която ще се движат хиляди коли и камиони, е по-важна от другата. А приоритетите на отговорно мислещата местна власт би трябвало да са съвсем други: 

1. Екологичен и качествен обществен транспорт

Макар да сме най-бедната страна в ЕС, в България се задълбочават два тревожни за качеството на въздуха и опазването на околната среда показателя - изключително висок брой автомобили на жител и нисък брой пътници в автомобил. На фона на изключително амортизиран автомобилен парк и лошата пътна инфраструктура това създава огромни рискове за качеството на въздуха. Местната власт няма как да накара хората да си купуват нови и щадящи природата автомобили, нито пък да ги задължи да пътуват по четирима в кола. Но може да създаде алтернатива, която да накара хората да слязат от колите  И това е екологичен, комфортен и качествен обществен транспорт. Вместо това в Пловдив допуснахме тролейбусният транспорт да фалира, а чиновници, синдици и алчни инвеститори да разграбят съоръженията за милиони. В нито една дискусия за заема на Пловдив не стана дума за средства, с които да се изгради нов общински превозвач с екологични транспортни средства. От Общината уверяват, че това ще стане със средства по някоя от европейските програми, като преди това се регистрира новото общинско дружество. Засега обаче не сме видели проекта черно на бяло. 

"Мисията невъзможна", карикатура от Николай Арнаудов

2. Нови велоалеи и пешеходни зони

44 км  велоалеи се построиха по злополучния Транспортен проект на Пловдив. Случи се колкото да се усвоят парите, а не за да се осигурят удобни и сигурни връзки между различните градски райони и центъра за предвижване с велосипед. Абсурдното е, че като част от проекта за модернизация на обществения транспорт бе преработена и велоалеята край Гребната база. Пак за да се усвоят парите. 

Да си пешеходец в Пловдив, също не е лесно, макар ходенето да е най-евтиното, здравословно и екологично предвижване. Тротоарите са все по-амортизирани, а много от подлези - опасни и грозни. Инвестициите за подобряването на пешеходните пространства са нищожни на фона на тези за още и още асфалт. 

3. Ограничения за трошките и N-тия семеен автомобил

Това също може да стане лесно с т.нар. наредба за паркирането до блока. При търговете предимство да имат автомобилите с по-висок екологичен клас, а за втора и трета семейна кола таксата да скача в пъти. И тази мярка обаче не се харесва на местната управа, която много се притеснява да не изгуби някой и друг глас на избори с дескриминация за социално слабите, които не са виновни, че са бедни. По същата логика не сработва и другата възможна мярка - за ограничаване на броя на автомобилите: 

4. Данъкът за колите на принципа "който цапа, плаща повече"

За засилване на екологичния критерий при определяне на данък МПС се говори от години, но в Общината се страхуват да въведат този справедлив принцип пак от страх, че управляващите ще загубят гласове. Ако този, който замърсява най-много, плаща драстично повече, броят на колите с най-много вредни газове значително ще намалее. В същото време Общината трябва да въведе редица екстри, които да карат хората да си купуват щадящи природата автомобили - нулев данък МПС, безплатно спиране със запазени места в синя зона и т.н.     

5. Буферни паркинги за влизащите в града автомобили

Ако ще се изграждат нови паркинги, те трябва да са в крайните точки на Пловдив, за да могат  влизащите в града да си оставят автомобилите и да продължат към центъра с екологичния обществен транспорт (който обаче засега още го няма). Цената за престой на тези буферни зони трябва да е символична, по-евтина в пъти в сравнение с тази за паркиращите в центъра - примерно 50 стотинки на час за периферията срещу 5 лв. на пъпа на града. 

Битката срещу автомобила може да бъде спечелена, а Пловдив наистина да стане град на хората. Но за целта кметът и общинските съветници трябва да са наистина отговорни политици. И да имат кураж! 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
37 коментара
КОРЕНЯЧКА ПЛОВДИВЧАНКА

КОРЕНЯЧКА ПЛОВДИВЧАНКА

04.08.2021 | 16:55

НЕЗАБАВНО ДА СЕ ИЗВЕДЕ ЦЕЛИЯ ТРАФИК ИЗВЪН ГРАДА - ОКОЛОВЪСТНО. АКО Е НЕОБОДИМО - УСКОРЕНО ИЗГРАЖДАНЕ НА ИЗТОЧНИ, ЗАПАДНИ И ПР. ТАНГЕНТИ . В ГРАДА ДА ВЛИЗАТ С АВТОМОБИЛИ. С А М О ПРИТЕЖАВАЩИТЕ П О С Т О Я Н Н А АДРЕСНА РЕГИСТРАЦИЯ В ПЛОВДИВ . И МОЛЯ, БЕЗ МРЪНКАНЕ ЗА ДИСКРИМИНАЦИЯ !

Отговори
3 1
Тени

Тени

22.07.2021 | 15:30

И всички товарни лекотоварни и фирмени автомобили да домуват на частни имоти.

Отговори
19 1
ГЮРО

ГЮРО

22.07.2021 | 12:56

Чудят се само как да откраднат някой лев. Канеха се да вдигнат жп линията от Централна гара до Филипово на естакдса за "некви си" 260 милиончета. В същото време околовръстното шосе чака да се построи участъкът от Асеновградско шосе до "Скобелева майка", а кръстовището на "Сточна гара" е жалка картинка, а отдсавна трябваше да е на две нива.

Отговори
17 1
Тук сме 200 години назад

Тук сме 200 години назад

21.07.2021 | 13:43

На запад и в София са го измислили - електрически, релсов транспорт.

Отговори
16 4
Зикооо бай хуйо

Зикооо бай хуйо

20.07.2021 | 17:23

Като даваш разрешение за строеж на цели комплекси колкото малък град, изисквай от ПИМК, Г. Самуилов и др. да строят под всеки блок, подземни гаражи, градинки около блоковете, спортни площадки и стига ги тъпчи тея блокове в парковете, да строят новите квартали извън града!

Отговори
51 5
Един

Един

20.07.2021 | 21:58

ТРЯБВА ДА СЕ НАМАЛЯТ ДАНЪЦИТЕ НА МОТОЦИКЛЕТИ И СКУТЕРИ!!! В момента са двойни и тройни спрямо тези на автомобилите, че и нагоре. Мотор 200+кг не мачка асфалта колкото кола 1,5 тона. Предвижва се по- бързо в градския трафик, съответно цапа по- малко. И се паркира много по- лесно, заема по- малко място. В Италия примерно масово се карат скутери в големите градове. А познайте защо?

Отговори
21 21
Два

Два

21.07.2021 | 18:38

Да бе, напротив, много са нахални, врат се вежду колите, увреждат ги и са предпоставка за ПТП. Трябва да са по-високи!

Отговори
16 8
Атанас Терзиев

Атанас Терзиев

20.07.2021 | 16:41

Пловдив е най-опасният град за пешеходци в света! Само тук десетки хиляди велоидиоти карат колелета на тротоара и застрашават сигурността на майките с деца и възрастните. Царсимеоновата градина и главната улица се превърнаха в скоростни велоалеи, а контрол над колелетата няма никакъв!

Отговори
37 7
намръщенЪ

намръщенЪ

20.07.2021 | 22:48

Тук явно има очаквана война между управляващите различни превозни средства(МПС и велосипеди), но е истина, че мнозино от колоездачите наистина препускат като луди по тротоарите. И не го правят само малчугани. ЗА ТАКИВА ГЛОБА КАКВАТО СЕ ПОЛАГА ЗА ПРЕВИШШЕНА СКОРОСТ С МПС

Отговори
21 6
Недоволен

Недоволен

21.07.2021 | 15:07

Така е, но имайте в пред вид, че на простака и тротинетка да му дадеш, пак ще прави бели, затова дамгосване с надписа,, пътен идиот", та хората като го видят, далеч да бягат

Отговори
17 1
Живко

Живко

20.07.2021 | 15:24

Кой град в света е успял да се “освободи от тиранията“ на колите? Какви глупости пишете. Ако питате “Кой иска да се откаже от колата си?“ колко вдигнати ръце мислите, че ще видите? Екипът на Марица подписал тази глупост ще даде ли пример като си изхвърли личните превозни средства пръв?

Отговори
31 8
намръщенЪ

намръщенЪ

20.07.2021 | 22:59

Живко, тук преди година-две АВТОИДИОТИ вкупом изреваха да се демонтира ЖП-линията Пловдив-Филипово, за ма може по-лесно да минават от "Централен" в "Западен"?!?! Ужас! Варна замисля вариант метро, а в 8 от 12-те месеца през годината тя е с население под 400хил. и над 600хил. става през юли и август. Хитро го е замислила като основната част е ОТКРИТА ДВОЙНА ЖЕЛЕЗНИЦА до Летището, някои от курортите и два отдалечени квартала. Малка част ще е подземна. Дори и така, обаче, тази градска железница би била на печалба макс.4-5 месеца през годината, през другото време град с под 600хил. трябва просто "да я замрази" или да спре автомобилите си. Видя се какво се получи с Пловдивската градска железница обикаляща през Скутаре и после през ЖР Тракия до Централна гара, въведена по времето на Спас Гърневски. Ниска натовареност(освен в участъка Тракия-Централна гара), неефективност и бързо закриване. НО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ И ОБРАТНОТО - ЗАРАДИ КЕФА НА АВТОИДИОТИ ДА ДЕМОНТИРАМЕ Г О Д Н А ЖП-ИНФРАСТРУКТУРА и хората от Средногорския и Старопланинския райони да слизат на Филипово и да чакат нашите автобуси, за да се тънтурят джипки с по един вътре. Айде, без такива - като искат джипки, ад си ги карат извън града

Отговори
17 2
Транспорт

Транспорт

20.07.2021 | 12:36

Хубаво ще бъде да се провери защо има толкова много автомобили, които не са заплатили ГО и не са преминали ТП, но все още са на улицата, кротко спряни някъде и заемащи място. За едно синьо ремаркенце без регистрация до м-н Гранд питам например и къде са КАТ и паркиране и репатриране, пък и журналистите?

Отговори
37 4
намръщенЪ

намръщенЪ

20.07.2021 | 23:03

журналисти не останаха, повече са сега чурналистите(за разликата между тях - в книгата "Подменената журналистика" с автори Андреева,М и Ф.миздрашка-Михова. Разликата е не само в двете начални букви Ж и Ч, много по-стойностна е

Отговори
11 0
gerb-red-v-haosa

gerb-red-v-haosa

20.07.2021 | 10:29

Управата доста бяга от тази тема, градът е ПЪЛЕН с автомобили, буквално в кварталите трябва да се разхождаме в/у тях. Нали щеше да има ред в хаоса, който вие създадохте?!

Отговори
34 4
Филибелия

Филибелия

20.07.2021 | 12:13

След 2035г. Без автомобили на бензин и дизел!!?? Само ЕЛЕКТРО мобилни,ЕЛЕКТРО самолети,ЕЛЕКТРО кораби,ЕЛЕКТРО тирове, и ЕЛЕКТРО строителни и пътни машини!! Ха ха ха ха Хи хи хи хи!!

Отговори
30 6
Филибелия

Филибелия

20.07.2021 | 12:14

След 2035г. - Я камилата,я камиларя!! Ха ха ха ха!!

Отговори
25 3
Георги

Георги

20.07.2021 | 09:36

Попитайте Батаклиев къде са му инвестициите в приватизирания тролейбусен транспорт.

Отговори
33 2
Случайно минавам!

Случайно минавам!

20.07.2021 | 11:32

В специализираната прокуратура и КПКОНПИ знаят, кой е виновника в Пловдив да няма тролеи! А в документите пише, че това не е Батаклиев а Тотев, който за да угоди на сегашните превозвачи прекрати договорите на Гр. Транспорт и по този начин успяха умишлено да го фалират! И всичко това за да нямат конкуренцията на тролеите!

Отговори
44 4
намръщенЪ

намръщенЪ

20.07.2021 | 23:04

Отадвна трябваше да е на топло ТОЧНО заради тролейбусния транспорт

Отговори
20 3
Филибелия

Филибелия

30.07.2021 | 08:52

Герб действа точно по комунистически-всеки некадърен кадър да бъде повишен!

Отговори
4 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?