Пътниците в Пловдив се таксуват като в селски рейс

Шофьорите в градския транспорт масово продават билети вместо кондукторите, подобно на междуселските рейсове. Повече от половината автобуси тръгнаха през лятото по „новата” система, въпреки че от 2016 г. пловдивчани чакат електронно таксуване, за което общината е платила 20 млн. лв.

Проблемът е, че някои водачи оставят само предна врата за качване и слизане, за да късат билети и да проверяват картите. На опашка се трупат десетина изнервени пътници и докато тя се изниже, зад рейса се натрупва колона от коли. Други шофьори пък продават билетчета в движение като в маршрутките или карат пътниците, успели да се настанят, да притичват до кабината с картата или левчето.

Превозвачите  икономисват заплатите на кондукторките,

но за пътниците това определено създава неудобство.

Безкондукторното таксуване от този тип е въведено най-вече по линиите, които се обслужват от фирма „Автотранс 2000”. В малките рейсове, кръстени от народа „щъркели”, липсата на кондукторите е добре дошла, тъй като по тесните коридори почти е невъзможно да се разминат двама души.

„Няма кондуктори. Това е непривлекателна работа и все по-малко желаещи има да обикалят с автобуса по цял ден”, обясни шефът на „Автотранс 2000” инж. Димитър Чолаков.  А на въпрос защо не предлагат по-високо заплащане, отговори: „Откъде да вземем пари за по-високи заплати?

Билетчето от години си стои на един лев,

а горивото само за един месец отиде на два лева и нагоре”.

Превозвачите  питат кога ще влезе в сила надграждането на електронната система, за да може само в изключителни случаи шофьор да продава билети. Зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов увери, че в момента се подготвя обществена поръчка за избор на изпълнител. Идеята е освен със сегашните карти пътниците да се таксуват с помощта на мобилно приложение чрез дебитна карта.

Шофьорите също имат идея - да отпадне задължението да спират на спирките, когато няма пътници за качване и слизане. Костадин Тотков, "ветеран" в градския транспорт, дава за пример автобусния транспорт в Англия. Там, ако не натиснеш бутона в рейса, водачът не е длъжен да спре. А който е на спирката, вдига ръка. По същия начин е и в германската столица.

Ние толкова ли сме богати,

пита риторично Тотков и обяснява, че при спирането се губи гориво и време, а освен това се изхвърлят повече газове. Тотков допълва, че всички нови автобуси на фирмата са оборудвани с работеща сигнализация. 

Наредбата за превоз на пътниците, приета от Общинския съвет, задължава шофьорите да не подминават спирките. Налагат им глоби до 300 лева, ако пътниците се оплачат, че това правило не се спазва. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Моето

Моето

13.08.2021 | 11:22

Направете всичко възможно за да върнете тролейбусите, така само ще се диша по чист въздух в града.

Отговори
0 0
Италия

Италия

10.08.2021 | 22:22

Трябва да се ползват бутоните, няма спор и е лесно и е логично. Трябва и електронно и безкондукторно таксуване, нека го направят, ама надали

Отговори
1 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?