Следвайте ни

Общият устройствен план на Пловдив зацикли в АПИ

От Агенцията се бавят със съгласуването заради спорове около разклона за Първенец и Коматево на Околовръстното и предвидените зони за застрояване край шосето

viber icon

Агенция „Пътна инфраструктура“ е единствената институция, която до този момент все още не е одобрила предварителния проект на актуализацията на Общ устройствен план (ОУП) на Пловдив. Планът е възложен от Общината в края на 2018 г., а предварителният вариант е изготвен преди година и половина. По изричното  настояване на кмета Здравко Димитров и главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов беше проведено обществено обсъждане във всеки от шестте района отделно,  на което бяха дадени препоръки от експерти, браншови организации и  граждани. Проблемът е, че съгласуването  на плана с държавните ведомства, което се изисква от закона, се бави по независещи от Община Пловдив причини. 

За повече яснота 

арх. Димитър Ахрянов проведе 3 лични срещи в Министерството на културата

и  два пъти в НКЖИ. И от двете институции  вече е получено съгласуване на ОУП.  От НКЖИ бяха поискали Община Пловдив да представи проект за S-бан, заложен като евентуална перспектива за разтоварване на трафика в града и за по-удобни връзки със съседните населени места.  „На представителите на компанията обяснихме, че правим Общ устройствен план, който не включва задължение за проектиране, и че този принцип важи и за другите обекти. В НКЖИ ни разбраха, увериха ни, че нямат възражения по ОУП, и дадоха становището си“, разказа арх. Ахрянов.

Арх. Димитър Ахрянов

От АПИ и до днес няма писмено съгласие за плана на Пловдив. Преди парламентарните избори, след две срещи и  допълнителни разяснения, дадени от екипа на Общината,

от Агенцията увериха, че ще одобрят ОУП-а,

но официално становище не последва. 

Един от споровете, който възникна, е за новия околовръстен път.  От АПИ, чието ръководство беше сменено вчера (виж стр. 22), настояваха предвиденият в плана пътен възел  до Коматево да се измести, което щеше да доведе до необходимост от нови процедури по отчуждаване на имоти. Възражение имаха и във връзка с планираното жилищно застрояване на земите на околовръстното шосе, които попадат в територията на Прослав, Коматево и Тракия. От АПИ протестираха, че бъдещите сгради са прекалено близко до пътя, като по този начин щели да се нарушат европейските норми за атмосферния въздух.

Всички терени са частни и техните собственици няма да са доволни, че не могат да ги ползват, ако се приеме по-голямо отстояние при бъдещото строителство.  „След обсъждане в АПИ бяха решили, че ще направят компромис и ще съгласуват плана, тъй като съществуващото околовръстно трасе не се променя. Изчистихме  разногласията, но така и не получихме съгласуване. Сега  вероятно отново трябва да търся възможност за среща, вече с новото  ръководство, обясни арх. Димитър  Ахрянов.

Сегашният ОУП действа до 2025 г. 

Срокът на действащия ОУП изтича през 2025 г. и е добре навреме да се приеме актуализацията, напомни инж. Димитър Попов, един от авторите на комуникационно-транспортната схема. Планът на Пловдив беше проектиран през 2005 г. и след две години, през 2007-а, приет от Общинския съвет с перспективата да важи за 20-годишен период. Преди три години Общината и местният парламент решиха да се направи актуализация на ОУП-а, тъй като Пловдив много бързо се развива, населението се увеличава, трафикът става все по-натоварен, което поставя нови изисквания пред градоустроителите.

Инж. Атанас Ташков, шеф на Областно пътно управление:

Спорът за изместване на кръстовището до Коматево не е от вчера

Процедурите за проектиране на околовръстното шосе на Пловдив са изцяло в правомощията на Агенция "Пътна инфраструктура" и аз не съм в течение на какъв етап са в момента. Това обясни директорът на Областно пътно управление инж. Атанас Ташков по повод на забавеното съгласуване на предварителния проект на ОУП и препоръките на АПИ  за изместване на пътния възел при Коматево. Той е бивш депутат от ГЕРБ и личен приятел на бившия кмет на Пловдив Иван Тотев, в чийто мандат бе изготвено заданието за новия Общ устройствен план на града.  

Решението за разширение на околовръстния път беше взето още преди 10 години, припомни инж. Ташков. Тогава премиерът Бойко Борисов беше осигурил средства за проектиране, след което се изготви идеен проект.  По-късно обаче тази разработка не стигна до одобрение и започна ново проектиране. Не ми е известно какви са причините. Ако бяха продължили вече започнатата процедура, сега може би вече щеше да има четирилентов околовръстен път, коментира инж. Ташков.

Шефът на Областно пътно управление, който, преди да стане депутат, пак беше на този пост, разказа, че навремето също са водени спорове за близостта на кръстовището на околовръстното шосе с жилищните сгради на квартал Коматево.  

Един от вариантите беше изместване на трасето. Бъдещото разширение е предвидено от южната страна (откъм Първенец) и засяга повече частни имоти, включително голям бетоновъзел.

Представителите на Община Пловдив и проектантите трябва да се разберат с Агенция "Пътна инфраструктура", която е в правото си да одобри или да отправи препоръки по ОУП, каза инж. Атанас Ташков. 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Бай Ставри

Бай Ставри

28.05.2021 | 07:53

Тия крадци как са се ухилили

Отговори
2 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?