71
Следвайте ни

Общината бори транспортния хаос с ново общинско предприятие

С 5 милиона от бюджета за начало и надежда за европейско финансиране

viber icon

Ако проектът сработи, 20 електробуса ще тръгнат по две нови линии, за да конкурират частниците, разследвани от Икономическа полиция за злоупотреби 

 

Пловдив пропусна шанса да спечели европейско финансиране в първия програмен период за подобряване на обществения транспорт. Докато другите общини купуваха модерни и екологични тролейбуси и автобуси, по Транспортния проект в Пловдив оборудвахме с неработещи системи старите и строихме велоалеи.  Причината за това е приватизацията на общинското транспортно дружество. След 2006 г., когато с решение на тогавашния Общински съвет затъналата в дългове фирма беше продадена, а автобусните линии - разпределени между частните превозвачи. Тролейбусният транспорт спря, защото Общината прекрати приватизационния договор със собственика на мрежата с мотив, че купувачът на "Градски транспорт" не е изпълнил инвестиционната програма. 

В резултат на това Община Пловдив отпадна по оперативната програма на ЕС за доставка на нови екологични превозни средства, за разлика от всички останали големи градове в България, където и досега градският транспорт е общински.  В момента 29-те автобусни линии се обслужват от частни превозвачи, някои от които в момента се разследват от прокуратурата и Икономическа полиция за злоупотреби. По маршрутите се движат автобуси  с категория евро 5 и 6, а в Пловдив няма нито един електробус. 

Тодор Чонов и консултантите представят проекта 

Екипът на кмета Здравко Димитров има твърдото намерение

да създаде общинско транспортно дружество като мярка за подобряване на атмосферния въздух. 

Новата  транспортна фирма се нарича "Екобус - Пловдив" и  ще започне с  две линии за ученици и студенти  с 20 електробуса, от които 18 ще се движат в пиковите часове, а два остават като резервни. Дружеството ще се обслужва от 54 души персонал.   

Проектът беше представен вчера  във Фейсбук от  зам.-кмета  по транспорт Тодор Чонов.  Анализът е подготвен от консултантите на "Реноватика",  който е участвал в екипа на Световната банка в проучването за състоянието на масовия транспорт в Пловдив.  Розалина Козлева от екипа обясни, че имат богат опит, подпомагали са с проекти общините в  Бургас и София, включително  са направили разработка за Пловдив през 2014 г. Този проект обаче не е бил реализиран, защото  Общината към онзи момент нямаше  собствено транспортно дружество. 

Според финансовия разчет, за създаването на общинската фирма  са необходими 21,6 млн. лева без ДДС.  В тази сума са включени доставка на 20 електрически автобуса,  изграждане на 16 зарядни станции и на материално- техническата база, която ще се разположи  върху общински терен в "Тракия". 

В проекта е включено и въвеждането на електронна билетна система в градския транспорт 

Община Пловдив  трябва да измине няколко етапа, докато се създаде дружеството - най-напред да внесе доклад в Общинския съвет за учредяването му, да го регистрира по Търговския закон, да назначи управител, да получи лиценз за извършване на обществен превоз, да кандидатства по европейските програми и да спечели проекта за закупуване на електробуси и изграждане на автобусно депо и съпътстваща инфраструктура към него.

Двете линии ще се разкрият, след като се осигури финансирането на проекта, с който Община Пловдив ще кандидатства по оперативни програми "Региони в растеж" и "Околна среда". 

Проучвани са възможностите по програмите "Лайф" и "Хоризонт",

но все още не са отворени, за да се кандидатства.   

Тодор Чонов предупреди, че проектът ще се изпълнява минимум два кметски мандата  7-8 години. И увери, че договорите с трите частни консорциума, които обслужват 29 линии до 2028 г., остават в сила.

В общинското предприятие  "Организация и контрол на транспорта"  са разработени приблизителните маршрути, които тепърва трябва да бъдат одобрени от местния парламент, както и самият проект на  новото дружество.  Едната линия е с крайни спирки от "Тракия" и бул. "България" до ПУ "Паисий Хилендарски", втората - от "Коматево" през "Остромила" и пак до новата сграда на университета. 

"С тези маршрути се покриват най-много училища и висши учебни заведения. Началните и крайните точки са съобразени с новите квартали. Стремежът е двете линии да не съвпадат с останалите 29, макар че изцяло това е невъзможно.  Но предстои да актуализираме транспортната схема", обясни Тодор Чонов. 

 

Ще избираме между четири  нови  маршрута

Двете линии на „Екобус“ са 103 и 104. По време на обсъждането бяха представени и варианти на техните маршрути.

Вариант 1 на линия 103:

 А13 (обръщало) направо по ул. "Георги Цариградски", надясно по ул. "Ягодовско шосе", направо по ул. "Цар Симеон", надясно по ул. "Княз Борис I", наляво по ул. "Съединение", надясно по ул. "Недялка Шилева", надясно по бул. "Освобождение", наляво по бул. "Цариградско шосе", надясно по бул. "Източен", надясно по бул. "Шести септември", наляво по бул. "Северен", наляво по бул. "България", надясно по "Цар Борис III Обединител", наляво по бул. "Дунав", наляво по бул. "Васил Априлов", надясно по бул. "България" до ПУ Нова сграда (обръщало).

Вариант 2 на линия 103:

А13 (обръщало) направо по ул. "Георги Цариградски",  надясно по ул. "Ягодовско шосе", направо по ул. "Цар Симеон", надясно по ул. "Княз Борис I", наляво по ул. "Съединение", надясно по ул. "Пеньо Пенев", наляво по ул. "Поручик Боян Ботев", надясно по ул. "Проф. Цветан Лазаров", наляво по бул. "Санкт Петербург", надясно по бул. "Източен", наляво по бул. "Шести септември", надясно по бул. "Цар Борис III Обединител", наляво по бул. "Дунав", наляво по бул. "Васил Априлов", надясно по бул. "България" до ПУ Нова сграда (обръщало).

Вариант 1 на линия 104:

- Кв. Коматево (обръщало), направо по ул. "Коматевско шосе", надясно по ул. "Остромила", наляво по ул. "Димитър Талев", наляво по бул. "Александър Стамболийски", направо по ул. "Модър", през новия пробив "Модър-Царевец", направо по ул. "Царевец", надясно по бул. "Пещерско шосе", направо по ул. "Гладстон", наляво по бул. "Руски", наляво по бул. "Шести септември", надясно по бул. "Васил Априлов", наляво по бул. "България", направо по бул. "България" до ПУ - нова сграда.

Вариант 2 на линия 104:

- Бул. "Александър Стамболийски", наляво по ул. "Димитър Талев", наляво по ул. "Никола Вапцаров", наляво по ул. "Коматевско шосе", надясно по ул. "Модър", през новия пробив "Модър-Царевец", направо по ул. "Царевец", надясно по бул. "Пещерско шосе", направо по ул. "Гладстон", наляво по бул. "Руски", наляво по бул. "Шести септември", надясно по бул. "Васил Априлов", наляво по бул. "България", направо по бул. "България" до ПУ - нова сграда.

 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (13)

Смях не ами смях

Смях не ами смях

03.11.2021 | 12:10

Да уточня. Въпросната селянка Росица Боризанова е любовницата на директора на ОКТ. Там образованието не е от значение, важни са други умения. С такива специалисти Пловдив ще има не само ЕКО но и въздушен транспорт.

Отговори
5 2
Корадов

Корадов

03.11.2021 | 11:52

общинското предприятие за 21 милиона след оглозгане до кокал ще стане частно. филма сме го гледали но тука номера върви и ще повторят пак щото далаверата голяма. Зико нека каже как с 20 елекро автобуси ще подобри чистотата на въздуха след като целия град мирише на кюмюр от кюмбетите. Разумно е частниците да бъдат задължени да въведат елекроавтобусите като условие в конкурса а не от нашите данъци пак да правят експерименти с предизвестен край

Отговори
1 3
Минаващ

Минаващ

03.11.2021 | 11:45

И накрая ще им плащаме и на тези загубите. Как в Германия не тръгнаха да правят държавни предприятия?!? Идиотщината на крадливите милиционери няма край. На бас, че Чонов е измислил схемата? Не се ояде този гнусен паразит!!!

Отговори
2 2
К.И

К.И

03.11.2021 | 11:21

Като начало бива 2 линии, 2026 още 8 станаха 10 и така до 2030 за останлите, това се визира под 2 мандата. Ама нека да стане де, но маршрута на 104 е ужасен, твърде много дублаж и нищо ново да обслужва. Дано направят обсъждане с гражданите, а не само с който трябва като вчера. До тогава със сигурност ще поевтинеят електробусите и довородните такива. Дори и хибрид да са, най-важното е да е на общината, а не при тия маймуни които ни возят в 7 метров съркофаг.

Отговори
3 0
Ани

Ани

03.11.2021 | 10:13

И като пътуват почти 100% ученици как ще се подържат и изплатят тези автобуси? Това ли измислиха да крадати почистването на реката? То кранчетат взеха да спират и да са на гола заплата горките.

Отговори
4 5
Реалист

Реалист

03.11.2021 | 09:22

Абе хора разберете тролейбусни транспорт си остава най-евтин а не да го крадете окрадаха мрежата хората София накупиха тролейбуси хибридни с батерии които в един момент се превръщат в електробус това нещо може тука да се случи направете го не бързайте да унищожават и тролейбусната мрежа която може да се реновира с пари от проекти хората дават пари в София вече има бракувани 8 електробуса вие залагате на електробуси разберете тролейбус е много по-качествен като изпълнение от екобус електробус тролейбусите са вече на хибридно ползване там където няма мрежа се свалят пантографите и продължава като електробус а когато се закачат пантографите батерията се зарежда и точно тези тролейбуси батериите са много по-качествени от електробусите разберете го тролейбус е по-евтино електробуса защо 1 инженер на глава и седни да помисля реално на нещата а тези тримата глупаци трябва да бъдат отстранени от Пловдив аз не знам защо не се взе парцела от градски транспорт щяха да ви го дадат безвъзмездно а купувате нов парцел или правите ново депо

Отговори
8 4
Тролейбуси

Тролейбуси

03.11.2021 | 09:53

Хайде малко да оправим фактите ти, защото определено доста неща не са така: Първо - в София няма хибридни тролейбуси. Ако визираш новите 30 шкоди дето ги доставиха февруари - април 2021, те са електрически и имат Батерия само за аварийно придвижване по няколко километра. Нищо общо с хибридната система. Новите-стари шкоди от 2014 година пък нямат батерия, а един малък дизелов агрегат за тази цел. Второ - София също така купи 33 ултракондензаторни автобуси, които се зареждат с бърз заряд и пантографи, но не на тролейбусната мрежа, а на изцяло нова зарядна станция. Но тези автобуси не са хибриди. Трето - София също така купи 20 изцяло електрически автобуса, които се зареждат с кабел. Но не са хибриди. Оправи си фактите, преди да говориш. В Пловдив нищо не става от остатъците на тролейбусна мрежа. Ако общината поиска, трябва изцяло да опъва нови жици и затова това е отпаднало отдавна като опция.

Отговори
5 2
Да, така е

Да, така е

03.11.2021 | 09:58

По света. В разумния свят. Ама, това е Пловдив и Бг, бе, и ние сме номер едно в галактиката. Кметът с двете молекули мозък или шофьорчето Чонов могат да вдянат нещо от проблема та да го решат по най правилния начин.

Отговори
6 3
Иво

Иво

03.11.2021 | 08:56

Не се накрадоха гербавите орки. Мутромилиционерът Чонов потрива доволно ръчички сигурно.

Отговори
7 3
Шехеризада

Шехеризада

03.11.2021 | 08:27

Да, за две линии 20мил,за 20 линии 400мил....та въпроса е от къде ще дойде тази повече от полувин милиард лв. сума за да се превърна транспорта от частен в общински? Или пак предизборни лакърдии и празни приказки от 1001 нощ!

Отговори
12 3
Еко Транс Портер!

Еко Транс Портер!

03.11.2021 | 08:17

А бе, нали транспорта и трафика не замърсяваха въздуха а печките с твърдо гориво? Нали започнахте да раздавате климатици и да слагате някакви филтри на комините, пък сега вече с екобуси ще се борите с мръсния въздух? Кога говорите истината? А тя е че, хауса и лошото качество с обшественния транспорт, липсата на разумна транспортна схема, създадоха безумния трафик и замърсяват фатално въздуха!

Отговори
10 1
Пак далавера

Пак далавера

03.11.2021 | 08:15

Пак далавера за превозвачите. Ще им махнат учениците, които пътуват с карти, а не с билетчета. Няма да има претъпкани автобуси и сигнали за оставени по спирките деца. Тези ядове ще са за Екобус. За превозвачите остава шпоренето по маршрута и едни и същи билетчета по два и три пъти. Дали ще им намалят компенцациите като возят по-малко с карти презумция?

Отговори
7 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?