1553

Общината с втори опит да учреди "Екобус"

Община Пловдив предприема втори опит за учредяването на транспортна фирма „Екобус”, за да кандидатства за финансиране по оперативна програма на ЕС за доставка на първите 20 електробуса. Предложението се внася за одобрение в Общинския съвет от зам.-кмета по транспорт Тодор Чонов, след като на предишната сесия на местния парламент не можа да събере необходимите три четвърти гласове, или минимум 34 съветници. Постоянните комисии ще обсъждат днес механизма за регистрацията на общинското дружество и се очаква на 26 май Общинският съвет да даде зелена улица за модернизацията на градския транспорт.

 

Администрацията предлага „Екобус” ЕООД да се учреди с 2,8 млн. лева капитал, който представлява 18 дка общински терен до жп гара „Тракия”, който се внася като апорт, и 100 000 лева за издръжка на дружеството. На предишната сесия съветниците от "Демократична България" се обявиха против апорта с мотив, че фирмата може да се регистрира и само с паричен капитал.

„Това е евтин PR. Законът за автомобилни превози гласи, че няма как да се създаде транспортно дружество без лиценз и депо. Апортът е задължителен за изграждането на депо”, обясни за „Марица” Тодор Чонов.

Наредба № 33 на Министерството на транспорта за обществен превоз на пътници и товари в България гласи, че „дейността се извършва от превозвач, който притежава лиценз". Изпълнителната агенция Автомобилна администрация води регистър на моторните превозни средства към всеки лиценз и издава удостоверение.

В наредбата се посочва още, че дружеството трябва да докаже финансова стабилност за нормален старт, да няма публични задължения, да разполага най-малко с едно превозно средство с българска регистрация - собствено, взето под наем или на лизинг, а също така да има помещения за документацията и почивка на персонала и собствен или нает експлоатационен център с техническо оборудване и съоръжения (чл. 4 от наредбата).

„Ако искам да получим лиценз, трябва да спазим изискванията. Без собствен терен няма как да изпълним условието за депо, затова го внасяме като апорт, за който е направена пазарна оценка”, каза зам.-кметът.

Той ще участва в заседанието на транспортната комисия в местния парламент днес, за да разясни закона пред съветниците.

„Надявам се, че ще подкрепят предложението на предстоящата сесия. В противен случай се връщаме в 2007 г., когато Общинският съвет продаде своето дружество „Градски транспорт” заедно с тролейбусния.

Приватизацията на общинския превозвач след няколко години стана причина Общината да се лиши от възможността да кандидатства с транспортен проект за доставка на екологични превозни средства, както направиха другите големи градове. Ако съветниците и този път не подкрепят предложението, ще изгубим отново шанса за екологичен градски транспорт”, коментира Тодор Чонов.

 

Администрацията:

Няма достатъчно пътници за повече рейсове

Разписанията на градските автобуси, разредени по времето на пандемията, се запазват и в Община Пловдив поне засега нямат намерение да ги променят. Основните причини са скъпите горива и липсата  на ръст на пътникопотока, обясни ресорният зам.-кмет Тодор Чонов по повод на недоволството на пловдивчани, на които се случва да висят на спирката по половин час, докато дойде рейсът. Особено дълго се чака обществен превоз през почивните и празничните дни, когато автобусите са намалени.

Според последното решение на Общинския съвет, прието по предложение на администрацията, разписанията бяха редуцирани, след като учениците и студентите минаха на дистанционно обучение. В пиковите часове автобусите трябва да вървят максимум през 15 минути, извън натовареното време най-големият интервал е 20 минути.

„Считаме, че разписанията устройват всички, но имаме готовност при необходимост да пуснем допълнителни автобуси. След отпадането на противопандемичните мерки не сме констатирали увеличение на пътниците в градския транспорт. Учениците скоро ще излязат във ваканция и в тази тежка криза считаме, че няма основание за повече превозни средства”, каза зам.-кметът.

Той увери, че инспекторите на ОП „Организация и контрол на транспорта” редовно броят пътници в пиковите часове. Засега това става по допотопен начин - качват се на последна спирка и до следващата последна преброяват ръчно всеки, който влиза в автобуса.

Прословутата електронна система, която щеше да отчита пътникопотока, не сработи.

Превозвачите твърдят, че дори и при по-голям бюджет, приет за градския транспорт тази година, трудно издържат на галопиращите цени на горивата.

 

Читателите питат:

Защо пътници висят по половин час на спирките, а рейсовете се движат в пакет

През ден пловдивчани звънят на редакционния телефон на „Марица“, за да се оплачат, че висят по спирките. Възмущават се, че линиите са нередовни, че не се изпълняват разписания, че шофьорите се изявяват като състезатели и гледат да изпреварят колегата си, за да вземат 2-3 лева повече от продажба на билетчета.

Последния сигнал до медията ни подаде ученик. Емил посочи, че от няколко години ежедневно ползва линия №10, за да ходи на училище. Ситуацията обаче се влошава всеки месец, твърди той. „Преди месец чаках да дойде автобуса около 40 минути. В сряда - 50 минути. Това беше много редовна линия. Удобна ми е също, че тя е с най-къс маршрут. Сега броят на колите е драстично намален, въобще никой не спазва разписание. Мисля, че преди бяха 10 коли, сега уж били 5, а изглежда сякаш сам шофьор върти с един рейс цял ден. Трябва да се промени ситуацията, защото това е безумие“, смята ученикът.

Често дългото чакане не е свързано с малкия брой автобуси и дългия интервал между колите, а с неизпълнение на разписанието - избързване или забавяне. Затова в определени ситуации става така, че в индианска нишка идват и заминават 5-6 рейса, а след тях - вакуум от близо час. Понякога два автобуса от една линия вървят един зад друг и после пътниците висят по спирките - особено ако им върши работа само един конкретен номер.

Плачевна е ситуацията в събота и неделя. Тогава рейсовете са много разредени, а ако се случи и преминаването на индианска нишка, чакането се превръща в пълен кошмар за пътниците.

На второ място по брой са сигналите, свързани с поведението на кондуктори и шофьори. Пътници твърдят, че кондукторите най-редовно си окупират седалки, а когато рейсът е препълнен, те стоят празни. Не точно празни, а с багаж на кондуктора. Опъват се въжета, слагат се табелки и това вбесява пловдивчани. Отделно от това пътниците се жалват и от грубото държане на служителите в градския транспорт.

Всеки автобус - с видеокамера, пътниците - с  електронни карти

 

Всички градски автобуси в Пловдив ще бъдат оборудвани в видеокамери за сигурността на пътниците и шофьорите, но не е ясно кога. В момента се подготвя техническа спецификация, необходима за обявяване на обществена поръчка за надграждане и модернизация на електронната система. Заданието е сложно, но чакаме да имаме готовност в края на май, каза зам.-кметът по транспорт в Община Пловдив Тодор Чонов. Камерите ще подават сигнал в Центъра за управление на градски транспорт и в случай на инцидент веднага ще се уведомяват службите на МВР и "Общинска охрана".

Тодор Чонов разказа, че заданието включва паникбутони, устройства за мониторинг на разходи, датчици, които ще отчитат броя на пътниците, нови валидатори, на които хората ще могат да се таксуват с помощта на мобилно приложение и дебитни карти.

Засега не се знае колко ще струва новата електронна система, след като с гръм и трясък се провали предишната. При галопиращата инфлация много трудно може да се каже каква ще е стойността на оборудването, каза зам.-кметът.

Преди една година в Пловдив бяха поканили няколко фирми, които демонстрираха съвременните начини на таксуване в градския транспорт.

Шофьорите трябва да имат директна връзка с полицията

В момента няма начин да се гарантира сигурност за шофьори и кондуктори в Пловдив, твърдят превозвачи. Паникбутони беше една от екстрите, заложена в проекта за електронното таксуване, което трябваше да бъде въведено през февруари 2016 г., но се оказа неуспешно, въпреки платените на испанската фирма „Индра” близо 20 млн. лева.

Идеята беше на сигнал, подаден от автобуса в случай на инцидент, веднага да пристига полиция. Така щеше да има възможност за бърза реакция и предотвратяване на неприятни последици. За паникбутоните дори не се говори, при положение че по-голямата част от електрониката не действа. Билетните устройства, които се оказаха непригодни, не се използват, автоматите на спирките стоят като паметници на глупостта - мръсни, надраскани, облепени с обяви.

Кондуктори, а често и самите шофьори продават билетчета. В много от рейсовете не работят и електронните информационни табла. Добросъвестни кондуктори все още се стараят да чекират електронните абонаментни карти, ако пътникът е забравил да го направи. С каква цел - не е ясно. Идеята на проекта беше с помощта на чекирането да се знае колко пътници се возят по един или друг маршрут, а също така по този начин да се плаща за превоз, при условие че картата е заредена с пари. И досега това е мисия невъзможна.

„Почти всеки ден  в градския транспорт стават скандали, често за билети и плащането. Всеки от пътниците е със свой манталитет, на единия му е студено, на другия - топло. Няма как да ползваме паникбутони и е добре, че напоследък в автобусите по линия № 26 няма счупени стъкла. Чакаме Общината да въведе електронната система, каквито системи успешно действат от години в другите европейски страни”, коментира Петко Ангелов, който обслужва 11 от общо 29 автобусни линии.

„Постоянно се случват конфликти. Преди няколко дни учениците, които се возеха в автобуса, счупиха стъклото. Искали да го отворят, натиснали повече и го счупили. Цялата рамка е изкъртена. Слязоха на една от спирките и си тръгнаха, а ние трябва да правим ремонт със средствата на фирмата”, потвърди ръководителят на движението Костадин Тотков.

Той допълни, че вече има няколко случая, когато се чупят стъкла, включително в „Столипиново” и около Бунарджика. Вандалите се скриват моментално и в такива случаи и паникбутони няма да помогнат, казва Тотков.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
За махането на щъркелите

За махането на щъркелите

21.05.2022 | 09:43

Искам да попитам общината защо по линия 93, която по договор трябва да се обслужва с автобуси над 70 места(т.е най-малко 9 метров рейс), се движат само щъркели и то от една година след подписването на договора? Не може един превозвач да получава санкции, а друг не.

Отговори
1 0
крадене

крадене

20.05.2022 | 13:29

Това ще бъде поредната черна дупка в бюджета на Пловдив! Целта е да се "усвоят" много милиони! Община Пловдив беше първата в страната, която продаде изцяло Градския си транспорт. Тогава мотивите бяха, че частните превозвачи ще предложат много по-качествена и евтина услуга. Сега, пак ще правим Общинска фирма, която пак ще трупа огромни загуби!

Отговори
4 0
Когато не можеш да създадеш нeщо, създаваш заглавия

Когато не можеш да създадеш нeщо, създаваш заглавия

20.05.2022 | 09:57

Тази седмица новината за възраждането на ЕКОБУС буквално превзе „ефира”, в което няма нищо случайно. Общината следва стриктно максимата: ако не можеш да направиш нищо, създай гръмко заглавие. Няма никаква реална ползва от неродени 20 автобуса обслужващи ученици, пък били те и еко. Идеята е земята........

Отговори
7 0
Неадекватна община

Неадекватна община

20.05.2022 | 09:32

Има едно нещо тук, което е изключителна заслуга само на общината: ОБЩИНАТА НЕ СЛЕДИ ЗА СПАЗВАНЕТО НА ДОГОВОРИТЕ, ПОДПИСАНИ С ЧАСТНИТЕ ПРЕВОЗВАЧИ! Всеки ден има открити коли по доста от линиите. Какво значи това - автобус, който е заложен в разписанието, но не идва, защото е повреден или поради друга причина не излиза. Линия 10 е най-яркият пример за това, но цялата минала седмица имаше същата ситуация и по линия 113 и то точно пикова кола в 7 часа сутринта! И по линия 20 и 27 също има такива случаи, въобще освен 1-цата почти няма други линии, които да имат нормално разписание и спазването му. Общината е длъжна да глобява превозвачите за такива своеволия. Да не говорим, че половината автобуси в Пловдив са щъркели - от най-малките, които от 20 човека са пълни догоре и прескачат спирки даже и да си спазват разписанията. Редно е общината да си върне контролът върху автобусния транспорт и да кандидатства за съчленени автобуси, както едно време поне за няколко от линиите. Тролейбусния транспорт няма как вече да бъде възстановен, защото трябва от нулата да се започне. Просто транспорта е смешен и жалък в Пловдив, вижте Стара Загора, Варна, Бургас, Плевен даже Хасково и София разбира се - във всичките тези градове, транспорта е по-добре от Пловдив и хората имат нормални автобуси, каквито в Пловдив няма.

Отговори
10 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?