Следвайте ни

Обречени на задръствания! Трафикът в Пловдив скочи двойно, нови пътища няма

viber icon

Най-малко половин милиард лева са нужни, за да се отпуши движението в града, твърдят авторите на новия Общ устройствен план

Развитието на пътната мрежа в Пловдив драстично изостава от засиленото нарастване на трафика в града. Този извод е направен при проучването на екип от проектанти, възложено от общината като задължителен елемент от новия Общ устройствен план на Пловдив. Проектът на ОУП е изготвен преди месеци и предстои обсъждане в Експертния съвет за устройство на територията.

Според официалните данни за 13 години, откакто  е правено изследването за действащия ОУП, само броят на личните коли  под тепетата се е увеличил с 57,3 процента, а за последните две десетилетия - двойно. За сравнение, през 2003  г. моторизацията в Пловдив е между 300 и 320 коли на хиляда обитатели при 260 автомобила средно за страната и 370 за София. През 2016 г. броят на моторните превозни средства под тепетата вече е 593 на хиляда обитатели, като

всяка година в КАТ се регистрират най-малко 8000 превозни средства.

Двойно повече са пострадалите при пътнотранспортни произшествия през 2003-2004 г. и 2012-2017 г., твърдят анализаторите.

Пловдив буквално се задъхва от нарастващия трафик, казва един от авторите на комуникационно-транспортния анализ инж. Димитър Попов. И посочва, че в най-интензивното време от 7 до 19 часа в Пловдив се движат над 200 000 автомобила. Най-натоварените са Голямоконарско, Карловско и Асеновградско шосе. 

Драстично са нараснали „гастрольорите” с автомобили, които кръстосват града.  Според данните от 2017 г. входящите, изходящите и транзитните потоци са увеличили през последните години с 61,9 процента. За сравнение - за 12 часа това са  134 409 превозни средства през 2017 г. спрямо 83 098 „външни” автомобила през 2005 г.

Нарастването на т. нар. външни движения е следствие от интензивното строителство извън териториалните граници на Пловдив.

Приходящите и изходящите коли са на хора, които живеят и работят в близките села.

Тенденцията е потвърдена наскоро и от зам.-кмета по транспорт на община Пловдив Тодор Чонов, който цитира данните от видеонаблюдението на входно-изходните артерии, регистрирани в КАТ. Входящият трафик от Родопската яка по Кукленско, Асеновградско, Коматевско шосе и ул. „Димитър Талев” покрай Овощарския институт става все по-натоварен.

Към ОУП, който влезе в сила  през 2007 г., също беше приложен анализ за състоянието на трафика към онзи момент с ясно очертани тенденции за нарастване и с конкретни препоръки за развитието на пътната мрежа. За 13 години изпълнението на този план в частта ”ново строителство” на пътища клони към нула, въпреки че оттогава са минали три пълни кметски мандата. В Пловдив са построени само три нови обекта - второто платно на моста на Герджика, продължението на бул. „Свобода” и на бул. „Проф. Цветан Лазаров” през Лаута. От тангентите, заложени още през 2007 г. в ОУП, не е изпълнена нито една. Частично е изграден само бул. „Северен” от моста на Адата до Брезовско шосе.

Според новия ОУП на Община Пловдив са нужни минимум 528,2 милиона лева за реализирането на транспортната инфраструктура до 2040 г. - период, в който по закон действа планът. Стойността е изчислена на базата официални пазарни цени към 2018 г. В сметката не влизат отчуждителните процедури. За ново строителство  са необходими 384,8 млн. лева, за реконструкция на улици - 68,3 млн. лева, за изграждане на мостове и съоръжения - 75,1 милиона.

Ставаме 640 000 през 2040 г.

Няма как да се даде точен брой на жителите в следващите 25 години, какъвто е срокът на действието на ОУП. Затова прогнозите са няколко. Според застроителните планове, общината ще наброява до 640 000 жители през 2040 година, без да се брои евентуалното застрояване в земеделските имоти, които ще получат статут на урбанизирани територии”, коментира инж. Димитър Попов.

Според днешната статистика, която непрекъснато се променя, в Пловдив в момента живеят 468 000 души.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

Арх

Арх

10.09.2020 | 13:09

Държавата е абдикирала от регулирането на развитието на регионите. Така много области в страната изпаднаха в дълбока криза, а процъфтяващия Пловдив, сериозен съм, привлече десетки хиляди нови граждани. Строителството на жилищни комплекси е бясно, а уличната мрежа си остава старата, тук там дори стеснена от ремонтите на Тотев и велоалеите му. А автомобилите се увеличават. С празни приказки за велосипеди, връщане на село и др.п. проблемите с подценената комуникационна система няма да се решат, дори паркоместата в центъра намаляха, пример - Отец Паисий и Христо Г. Данов. Масово се разрешава и ново строителство с недостатъчно паркоместа, в интерес на предприемачите, а територията се преуплътнява.

Отговори
3 1
Математик

Математик

10.09.2020 | 14:50

6++ за коментара, Арх! Но нали се сещате - печалбата от строеж на кооперация с 10 апартамента и 10 паркоместа към тях, е доста по-различна (по-малка) от кооперация с 20 апартамента и 5 паркоместа. Поздрави!

Отговори
3 0
Реалист

Реалист

10.09.2020 | 12:52

едно време Тотев говореше че тролейбусите пречили и правили големи задръствания а сега кой ги прави тези задръствания като няма тролейбуси и затова спря тролейбусите защото задръствали а сега защо пак има тапи защо има задръстване ти по кръстовищата някой може ли да отговори

Отговори
2 1
Петя

Петя

10.09.2020 | 08:31

Това са видимите резултати на ГЕРБ

Отговори
5 3
Юлия

Юлия

10.09.2020 | 08:27

Това е относно трафика. А паркирането? На бул. Менделеев някой алчен умник строи едни небостъргачи. Не мога да си представя къде ще паркират, като в "Съдийски квартал" отсреща две коли не могат да се разминат. На другия сфетофар посока Асеновград- друг строителен мастодонт. Не е ли време малко да се ограничи строителството- така и колите ще намалеят.

Отговори
10 0
Селото

Селото

10.09.2020 | 07:59

Фирма ПИМК с тези самосвали разказа играта на бул,,Дунав,".Необходими са нови улуци за тези фирми за да не пречар и рушат.

Отговори
8 1
Батко

Батко

10.09.2020 | 07:38

Без градски транспорт, абсурд!

Отговори
8 1
Батко

Батко

10.09.2020 | 07:37

Крайно време селяните да си плащат за привилегията да карат кола в града ни! Аман от СМ, К, PA и други.

Отговори
10 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?