Следвайте ни

Наследството на Тотев: Махат монетните автомати за билети в градските рейсове

Парите от Европа - на боклука

viber icon

Преди време "Марица" прогнозира, че след Иван Тотев Пловдив ще си търси доброволец за кмет, а не кандидат. Причините - провалени проекти, скъпи и некачествени ремонти, неизпълнени обещания и откровени лъжи, управление на тъмно без дебат с гражданите и експертите, демотивирана администрация. Резултатите се виждат днес, когато новият екип влезе в общината и започна да се сблъсква с проблемите. На кмета Здравко Димитров се пада тежката задача да вади кестените от огъня с непопулярни мерки от първите дни на мандата си - спиране на вече обявени обществени поръчки, търсене на пожар на средства за реализация на вече стартирали обекти, наваксване с подготовката на изостаналите, които са изключително важни за града. 

 

Автомати, монтирани от фирма „Индра” в градските рейсове по Транспортния проект на Пловдив, се оказаха непотребни и вероятно ще бъдат демонтирани догодина.

 

Монетните автомати в градските рейсове не се използват и вероятно ще бъдат демонтирани догодина. Те са част от инвестицията за модернизация на обществения транспорт в Пловдив с европейски пари. Много от компонентите, за които на испанската фирма "Индра" са изплатени близо 20 млн. лева, не действат, макар че по документи са въведени в експлоатация още през 2016 година. Така на практика парите от Европа са хвърлени на вятъра.     

В момента се извършва поредната проверка и на електронната система. В екипа участват четирима специалисти от „Индра” и местни експерти.

Всички 285 автобуса са оборудвани с монетни автомати, но те не се използват, защото купуването на хартиен билет отнема доста време.

Техниката, включена в проекта още при разписването му в периода 2008-2009 г., е морално остаряла.

Автоматите приемат само определени монети и не връщат ресто, което е неудобство за пътниците.

Според договора за получаването на европейските средства за Транспортния проект обаче монетните автомати не могат да бъдат демонтирани, докато не изтече 5-годишният срок от въвеждането на електронната система в експлоатация.

Надявам се, че след 1 януари 2021 г. ще подменим автоматите с много по-модерни или ще се откажем от този вид таксуване, преминавайки към плащане чрез мобилни приложения и карти, обясни вчера каза зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.

Той увери, че екипът от специалисти работи денонощно и доста технически проблеми вече са идентифицирани. Чонов допълни, че се надява следващата седмица да има положителни резултати. Да отидем на спирката и да видим, че електронните табла работят точно, предложи зам.-кметът.

Испанците проверяват всички компоненти на електронната система, за която преди четири години щедро е изплатена цялата договорена сума от 20 млн. лева, без да е изпълнен договорът.

В сряда вечерта обаче проверка на "Марица" показа, че проблемите продължават.

На електронната табела на спирката срещу Централна гара информацията за половината от автобусите беше невярна. В 19,23 часа таблото известяваше, че до пристигането на рейс № 20 остават 33 минути, на № 116 - 30 мин., на № 29 и 26 съответно 29 и 25 минути.

В разписанията, утвърдени с решение на Общинския съвет, няма такива големи интервали за делничен ден, и то в сравнително натоварено време. Оказа се, че табелата откровено заблуждава, защото № 26 пристигна точно след две минути - в 19,25 часа.

Информация за автобус № 7 липсваше, все едно такъв не съществува, но и той дойде след шест-седем минути. Следващото време на пристигане на „седмицата” беше обявено за след 34 минути. За рейсовете по линия № 113, които вървят като совалки през 5-10 минути, електронната система пази гробно мълчание.

 

Пълен хаос с изплащането на парите за преференциалното пътуване

Общинският съвет спаси в последната минута вчера близо половин милион лева държавна субсидия, която се полага на превозвачите в Пловдив.  

По предложение на кмета Здравко Димитров съветниците гласуваха парите да бъдат изплатени на транспортните фирми.  Средствата бяха задържани с мотив, че на превозвачите са налагани санкции за различни нарушения на договорите, включително и за неизпълнени курсове или пропуснати спирки.

„Това са държавни средства, предназначени за покриване на разходи за преференциални пътувания. Не можем от тях да удържим санкциите. Ако днес /б.а .- вчера/ не вземем решение, ще трябва да  върнем обратно в републиканския бюджет близо 500 000 лева.

Ако допуснем това, ощетяваме превозвачите, защото на тази база, тоест с половин милион лева по-малко, ще се изчисли държавната субсидия за Пловдив догодина”, обясни на сесията председателят на Общински съвет Александър Държиков (ГЕРБ).

Държавната субсидия е в размер на 7 млн. лева годишно. Толкова се дават на фирмите и от градския бюджет. С тези пари на превозвачите се покриват загуби за полупразните рейсове, когато нямат пътници, и за карти с намаление, които ползват ученици, студенти пенсионери, инвалиди, придружители, майки с деца до тригодишна възраст, сираци, военноинвалиди  и определени категории от специалните служби. 

Капанът с парите е заложен още при реализирането на Транспортния проект за 44 млн. лева. Методиката, по която се разплаща услугата в градския транспорт, отдавна трябваше да бъде променена и приведени в съответствие с европейските регламенти.

Новият начин на заплащане, според който Общината трябваше да събира всички приходи от дейността и да плаща на превозвачите на изминат километър, бе обвързан и с реализирането на злополучния Транспортен проект.

4 години по-късно обаче системите за електронна продажба на карти и билети не действат, а превозвачите продължават да продават билетчета и карти и получават субсидията, без да доказват нерентабилност на линиите.  

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Пацо маджар

01.02.2020 | 12:04

защо общината не си вземе транспорта в свои ръце Сега е момента като приключва договорите за тези осем линии аз мисля че общината може да направите че търси ги вземе и да оперирате а не да позволява да се извиват ръцете защото качеството на транспортен и какво искат пари искат пари а качество никакво

Отговори
1 1

proekt

31.01.2020 | 18:01

Сега следват и всички пътища :) Напред с новата калинка в ОПУ Пловдив - инджинрина Калев !

Отговори
2 0

Вълк

31.01.2020 | 11:58

Всичко е ясно от началото фирмите с общината винаги ще са в синхром ами петко ангелов да взима целия а другите остават като подизпълнители с шофьори и кондуктори навсякъде

Отговори
1 0

Тинкин

31.01.2020 | 09:24

Вероятно проблемът е в хората, че нямат култура за ползване на електронна билетна система или поне такова е становището на организаторите на проекта, доколкото се разбира от всички техни изявления.

Отговори
2 4

Пеев

31.01.2020 | 08:48

"Техниката, включена в проекта още при разписването му в периода 2008-2009 г., е морално остаряла." - Това твърдение е невярно! Тази техника, дори да беше монтирана през 2008 година или през която и да е друга година, тя пак нямаше да може да се използва по предназначение! Този израз се използва за да се оправдаят престъпления за милиони!

Отговори
8 0

Не се наядохте

31.01.2020 | 08:00

Градският транспорт в Пловдив е пълен провал, резултат от лъжи и много ама много лапане

Отговори
15 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?