Следвайте ни

На 12 април 2020 г.: Изтичат договорите за 8 линии в градския транспорт

viber icon

Новото общинско ръководство има още една важна задача, неизпълнена от предишния кмет - да подготви конкурса за обслужването на 8 линии в градския транспорт, за които договорите на сегашните превозвачи изтичат на 12 април 2020 г. Те са подписани на същата дата през 2010 г. и осигуряват обслужването на пътници по линии с номера 4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93. 

Услугата е възложена на „Хеброс бус“ ООД с подизпълнителите „Пълдин бус“ ЕООД и „Автотранс - 2000“ ООД. „Хеброс бус“ обслужва шест линии  - №4, 12, 22, 24, 27 и 93, „Пълдин бус“ - №20, а „Автотранс - 2000“ - №10.

Търг за  избор на превозвач не е проведен. Едва през септември по предложение на бившия кмет Общинският съвет му възложи да подготви обществената поръчка. До този момент не е ясно дали документацията е изготвена.

Почти е невъзможно за четири месеца, до изтичането на договорения срок, да бъде избран превозвач. Процедурата е дълга, защото тръжните условия минават за одобрение през Общинския съвет, а обществената поръчка се обявява два месеца, преди да се отворят офертите. Практиката в последните години сочи, че всеки път подобни търгове се бавят заради обжалване - както на критериите, така и на класирането на конкурса.

Не е проблем старият договор да бъде удължен. Законът позволява това да става със съгласието на областен управител и до провеждането на търга. Такива компромиси са правени в Пловдив неведнъж.

Проблемът е, че в договора от 2010 г. не e заложено изискване за качествени автобуси, а съответно и за по-добро обслужване на пътниците. Преди 10 години пред превозвача беше поставено изискване да има автобуси с двигател евро 2, като до края на 2012 г.  да ги подмени с рейсове евро-3 или с по-висока категория.

Съответно превозвачите, които ни возят по линиите №4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93, нямат задължение да разполагат с работещи климатици, платформи за инвалиди и оборудването за електронна система. Фирмите доброволно, макар и не изцяло, са обновили автопарка, но не подлежат на санкции, ако рейсът видимо замърсява въздуха и няма климатик. Така без климатици през цялото лято в жегите хората пътуваха в автобусите с № 24.

„На търга за 8-те линии задължително трябва да залегне условието за автобуси евро 6, при това налични, а не с обещанието за доставка след време”, категоричен е собственикът на фирма „Автобусни превози Пловдив” Петко Ангелов.

За останалите 21 линии са подписани нови договори след две проведени обществени поръчки. Те също са с 10-годишен срок. През март 2016 г. с консорциум „Пътнически превози Пловдив” е сключен договор за №9, 11, 17, 21, 25, 26, 36 и 113, обслужвани преди от приватизираната общинска фирма „Градски транспорт”. В консорциума участват „Автобусни превози Пловдив“ ЕООД, „Автотранс - 2000“ ООД и „К3Т -Златанови“ ООД. Изискването е за автобуси с евро 5.

През миналата година, но вече за екологичен клас евро 6 за линиите № 1, 6, 7, 15, 16, 18, 29, 37, 44, 66, 99, 116 и 222 е избран консорциум „Пловдив 2017”. Най-голямата поръчка с прогнозна стойност близо 45  млн. лева с ДДС за срок от десет години се изпълнява от фирмите „Хеброс бус”, „Автотранс 2000” и „Мери транс”. Една от клаузите на договора е пътниците да се возят с автобуси евро-6, оборудвани с климатици, платформи и електроника.

„Автобусни превози” и „Мери транс” се управляват от Петко Ангелов, „Хеброс бус” - от инж. Веселин Дошков, „Автотранс 2000” - от инж. Димитър Чолаков.

"Пълдин бус" е на д-р Валери Лозанов, който навремето държеше всички маршрутни таксита в Пловдив. Сега фирмата се управлява от сина му Павлин Лозанов. "КЗТ - Златанови" е на Татяна Златанова, дъщеря на Мария Златанова, която беше собственик на "Мери транс", преди да я продаде.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?