2374

"Марица-юг" става първият бърз булевард в посока изток-запад

Кръстовищата на две нива са най-доброто решение за най-натоварените пътни възли в града, категорични са експертите 

Трафикът в половинмилионния Пловдив става все по-мъчителен и по престоя в задръстванията почти на всеки светофар вече задминава София с четири пъти повече население. Две са основните причини - главоломен ръст на преминаващи из града автомобили (над 6 милиона на месец) и липсата на добре развита пътна инфраструктура.

През 30-те години на демокрацията

новоизградените пътни връзки в Пловдив се броят на пръстите на едната ръка.

Това са надлез „Родопи”, построен  при кмета Спас Гърневски, второто платно на моста на Герджика, пуснато в експлоатация от Славчо Атанасов, продължението на бул. „Свобода”, направено по настояване на Здравко Димитров, тогава кмет на район „Западен”, бул. „Проф. Цветан Лазаров”, прекаран през „Лаута”, и 1,5 км от бул. „Северен”, изградени в мандата на Иван Тотев.

В годините назад на пловдивчани са давани безброй обещания за разширение на отеснялата пътна инфраструктура, за нови мостове над Марица и кръстовища на две нива, но нито едно не се увенча с успех. Според Транспортно-комуникационната схема към Общ устройствен план на Пловдив градът има нужда от нови пътища за над 1 млрд. лв., за да се нормализира движението. Едва преди една-две години започнаха да строят подлез "Модър-Царевец" и връзката между бул. "Васил Априлов" и "Македония" под Централна гара.

Пробивът  на бул. „Марица-юг” под „Цар Борис III Обединител”

до Водната палата е един от възловите обекти, включен както в ОУП, приет през 2007 г., така и в новия вариант на плана, който определя развитието на градоустройството в Пловдив за години напред. В час пик на бул. "Цар Борис III Обединител" колоните се редят от кръстовището с бул. "България" до Чифте баня, а Панаирният мост се превръща в паркинг.

„Изграждането на подлеза с две локални платна на бул. „Марица-юг” и премахването на кръговото кръстовище и левите завои дава възможност за по-голяма пропускателна способност до Водната палата във всички посоки и по-лесно преминаване на коли”, категоричен е експертът по транспорт инж. Димитър Попов, един от авторите на транспортно-комуникационната схема към ОУП и на проучването на трафика, възложено от Община Пловдив.

Панаирният мост е като паркинг, въпреки че Законът за движение по пътищата забранява
престой на мостове

Изследването, придружено със симулацията,

ще се обсъжда  днес с проектантите и представителите на Общината, за да се преценят добре всички детайли при строителството. Проучването показва, че в момента средно на час по бул. „Цар Борис III Обединител” в посока от Панаира към Чифте баня преминават 1256 автомобила, а в обратно направление - 1223. По бул. „Марица-юг” от изток на запад се движат 384 коли на час, а от запад на изток - 352. В момента целият този поток се трупа на колелото.

В бъдеще - след въвеждането на подлеза в експлоатация - съоръжението ще има капацитет за преминаване на 6640 превозни средства, или с 50% повече, твърдят експертите. С изграждането на пробива "Марица-юг" ще стане единственият бърз булевард, по който пловдивчани ще могат да се предвижват в посока изток-запад, без да пресичат нито едно кръстовище. 

Фирма „ИСА 2000”, на която Община Пловдив е възложила обществената поръчка за обекта на стойност 9 млн. лв., вече е внесла работен проект, който напълно съвпада със становището на експертите.

„Подлезът до Водната палата ще е широк 7 метра - едно платно с две ленти с ширина по 3,50 м, какъвто е и габаритът на бул. „Марица-юг”, а също така с две локални платна.

Кръговото кръстовище се премахва и ще има само десни завои

Колите, които идват по бул. „Марица-юг” от Герджика, ще вървят направо в подлеза по булеварда или ще се качват с десен завой на бул. „Цар Борис III Обединител" към Тунела. От Чифте баня движението ще се извършва направо към Панаира и надясно към бул. „Марица-юг” покрай Водната палата. Автомобили, които се движат от Панаира по моста към центъра минават направо и могат с десен завой да завият на бул. „Марица-юг” в посока Герджика. Двете локални платна ще се изграждат от източната и от западната страна на бул. „Марица-юг. Пешеходци и велосипедисти няма да преминават през подлеза, а отгоре по пешеходна пътека”, обясни инж. Паун Иванов, представител на фирма „ИСА 2000”, изградила пътя Пловдив-Асеновград.

Той също е категоричен, че такива адски задръствания, на каквито сме свидетели сега, няма да има, след като се построи пробивът. 

Добрата новина е, че трафикът по Панаирния мост няма да се спира по време на строителството. Инж. Иванов увери, че ще се работи на етапи, като движението ще бъде двупосочно и ще се извършва в едно платно. Уверява, че ще положат всички усилия, за да приключат всички дейности по-рано от договорения срок - края на 2023 г.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
11 коментара
Строител

Строител

13.07.2022 | 11:50

Продължението на бул. Свобода беше направено заради комплекса на Сиенит, който нямаше къде да върже канализацията си. Здравко Дмитиров няма нищо общо с него. Решението за тази отсечка беше взето в кабинета на Славчо Атанасов, като основен двигател беше зам. кмета Петко Атанасов. Пламен Панчев също много настояваше, защото не можеха да приемат Акт 16 и да продават апартаментите си. Здравко Димитров хал хабер си нямаше до последно.

Отговори
3 0
Славчо

Славчо

13.07.2022 | 12:58

Зико беше най слабия районен кмет по моето време. От управител на заведение в Стария град ( Улпия) до районен кмет има много път. Да не говорим, че от спортист не трябва да се иска много.

Отговори
1 0
Бърз, бърз

Бърз, бърз

13.07.2022 | 11:15

Ама, от толкова време не е мръднал от там. И тая кукувица афторката пак в защита на кмета, пак кинти в жоба.

Отговори
2 1
Бавен

Бавен

13.07.2022 | 11:53

Авторката и вестника отдавна са официоз на общината. Само хвалебствия и повишаване рейтинга на кмета.

Отговори
1 1
велосипедист

велосипедист

13.07.2022 | 11:11

И как ще преминават пешеходците и велосипедистите в посока изток-запад, минаващи покрай реката? Разбрахме, че колите ще хвърчат буквално в двете посоки, а хората без автомобили?

Отговори
1 1
Опс

Опс

13.07.2022 | 09:22

Йеремиева, знаеш ли въобще какво е кръстовище като си плеснала тая тъпотия? На Шел и Бриколаж не са ли кръстовища и останалите пррсечки

Отговори
0 0
И аз да дам малко акъл

И аз да дам малко акъл

13.07.2022 | 09:12

Пловдивските велики архитекти и инженери да отскочат до Стамболийски и да видят какъв чудесен надлез има над жп-линиите. И да спрат да плещят глупости за пробиви и подлези, които само ще се наводняват. Да почнат да мислят в посока надлези!!!!!!!

Отговори
3 0
Давам предложение

Давам предложение

13.07.2022 | 08:31

Колелото да остане като вместо подлез се построят два моста успоредно на съществуващия,които са еднопосочни и са със стъпки отдясно в реката,а от ляво на съществуващия мост.Колите които се движат в посока север-юг ,щеминават транзитно през колелото,а който завива или кара по бул. Марица ще минава през колелото,което няма да бъде така натоварено.При строежа на двата моста движението няма да се спира.

Отговори
3 0
Нено Сенегалеца

Нено Сенегалеца

13.07.2022 | 07:55

Ако правилно разбирам, излиза че се губи опцията за леви завои, нещо за което толкова се борихме и заради което се направи сегашното колело. Ашколсун бе маскари!

Отговори
7 4
Мечков

Мечков

13.07.2022 | 09:36

Наистина това което мислят, ще е пълен абсурд. Щом няма да са възможни левите завой - няма за какво да говорим повече. Няма да има смисъл от всичките пари, които ще се хвърлят. Кръговото трябва да остане

Отговори
2 2
bam

bam

13.07.2022 | 07:28

Нищо няма да се подобри. Пълна каша е града.

Отговори
10 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?