"Марица-юг" става първият бърз булевард в посока изток-запад
- 07:15, 13.07.2022
- 07:33, 13.07.2022
- 2966
- 11
Кръстовищата на две нива са най-доброто решение за най-натоварените пътни възли в града, категорични са експертите
Трафикът в половинмилионния Пловдив става все по-мъчителен и по престоя в задръстванията почти на всеки светофар вече задминава София с четири пъти повече население. Две са основните причини - главоломен ръст на преминаващи из града автомобили (над 6 милиона на месец) и липсата на добре развита пътна инфраструктура.
През 30-те години на демокрацията
новоизградените пътни връзки в Пловдив се броят на пръстите на едната ръка.
Това са надлез „Родопи”, построен при кмета Спас Гърневски, второто платно на моста на Герджика, пуснато в експлоатация от Славчо Атанасов, продължението на бул. „Свобода”, направено по настояване на Здравко Димитров, тогава кмет на район „Западен”, бул. „Проф. Цветан Лазаров”, прекаран през „Лаута”, и 1,5 км от бул. „Северен”, изградени в мандата на Иван Тотев.
В годините назад на пловдивчани са давани безброй обещания за разширение на отеснялата пътна инфраструктура, за нови мостове над Марица и кръстовища на две нива, но нито едно не се увенча с успех. Според Транспортно-комуникационната схема към Общ устройствен план на Пловдив градът има нужда от нови пътища за над 1 млрд. лв., за да се нормализира движението. Едва преди една-две години започнаха да строят подлез "Модър-Царевец" и връзката между бул. "Васил Априлов" и "Македония" под Централна гара.
Пробивът на бул. „Марица-юг” под „Цар Борис III Обединител”
до Водната палата е един от възловите обекти, включен както в ОУП, приет през 2007 г., така и в новия вариант на плана, който определя развитието на градоустройството в Пловдив за години напред. В час пик на бул. "Цар Борис III Обединител" колоните се редят от кръстовището с бул. "България" до Чифте баня, а Панаирният мост се превръща в паркинг.
„Изграждането на подлеза с две локални платна на бул. „Марица-юг” и премахването на кръговото кръстовище и левите завои дава възможност за по-голяма пропускателна способност до Водната палата във всички посоки и по-лесно преминаване на коли”, категоричен е експертът по транспорт инж. Димитър Попов, един от авторите на транспортно-комуникационната схема към ОУП и на проучването на трафика, възложено от Община Пловдив.
Панаирният мост е като паркинг, въпреки че Законът за движение по пътищата забранява
престой на мостове
Изследването, придружено със симулацията,
ще се обсъжда днес с проектантите и представителите на Общината, за да се преценят добре всички детайли при строителството. Проучването показва, че в момента средно на час по бул. „Цар Борис III Обединител” в посока от Панаира към Чифте баня преминават 1256 автомобила, а в обратно направление - 1223. По бул. „Марица-юг” от изток на запад се движат 384 коли на час, а от запад на изток - 352. В момента целият този поток се трупа на колелото.
В бъдеще - след въвеждането на подлеза в експлоатация - съоръжението ще има капацитет за преминаване на 6640 превозни средства, или с 50% повече, твърдят експертите. С изграждането на пробива "Марица-юг" ще стане единственият бърз булевард, по който пловдивчани ще могат да се предвижват в посока изток-запад, без да пресичат нито едно кръстовище.
Фирма „ИСА 2000”, на която Община Пловдив е възложила обществената поръчка за обекта на стойност 9 млн. лв., вече е внесла работен проект, който напълно съвпада със становището на експертите.
„Подлезът до Водната палата ще е широк 7 метра - едно платно с две ленти с ширина по 3,50 м, какъвто е и габаритът на бул. „Марица-юг”, а също така с две локални платна.
Кръговото кръстовище се премахва и ще има само десни завои
Колите, които идват по бул. „Марица-юг” от Герджика, ще вървят направо в подлеза по булеварда или ще се качват с десен завой на бул. „Цар Борис III Обединител" към Тунела. От Чифте баня движението ще се извършва направо към Панаира и надясно към бул. „Марица-юг” покрай Водната палата. Автомобили, които се движат от Панаира по моста към центъра минават направо и могат с десен завой да завият на бул. „Марица-юг” в посока Герджика. Двете локални платна ще се изграждат от източната и от западната страна на бул. „Марица-юг. Пешеходци и велосипедисти няма да преминават през подлеза, а отгоре по пешеходна пътека”, обясни инж. Паун Иванов, представител на фирма „ИСА 2000”, изградила пътя Пловдив-Асеновград.
Той също е категоричен, че такива адски задръствания, на каквито сме свидетели сега, няма да има, след като се построи пробивът.
Добрата новина е, че трафикът по Панаирния мост няма да се спира по време на строителството. Инж. Иванов увери, че ще се работи на етапи, като движението ще бъде двупосочно и ще се извършва в едно платно. Уверява, че ще положат всички усилия, за да приключат всички дейности по-рано от договорения срок - края на 2023 г.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни










