Следвайте ни

Made in Plovdiv: Централна гара стана автогара

От фоайето изчезна голямото разписание на влаковете, но пък мощно се рекламират рейсовете на концесионера Миролюб Столарски

Централна жп гара наподобява по-скоро автогара, откакто е дадена на концесия. Освен че все повече пътници предпочитат автомобилния транспорт пред железопътния, предимството на автобусите е дадено и от самия концесионер Миролюб Столарски, чийто бизнес от години дълбоко е свързан с тази дейност. Така от фоайето на гарата изчезна голямото разписание за движението на влаковете, а клиентите на БДЖ са принудени да търсят информация на гишетата и по листчета А4, разлепени по колоните. Актуална информация има само за заминаващите и пристигащите композиции в предстоящите часове, оплакват се пътуващите. За сметка на това на много места се срещат реклами за услугите, които предлага превозваческата фирма на Столарски. Така от БДЖ се чувстват гости в собствения си дом. За подобен сблъсък на интереси се заговори още в момента, в който Министерството на транспорта реши да даде гарата на концесия. Споровете пък започнаха при първите ремонтни работи около сградата и пероните. 

Конструкцията на т. нар. автогара, разположена между старата сграда и бул. "Христо Ботев", предизвика остра реакция от страна на защитниците на паметниците на културата. Металното скеле, вдигнато отпред, закрива голяма част от старинната фасада на основната сграда на гарата, която концесионерът реставрира. Тя е проектирана от италианския архитект Мариано Пернигони и построена  през 1908-а само за три години.  

Преди да започне  реставрацията на 100-годишния  архитектурен паметник, монтираха навеса. В това тясно пространство между спирката на градския транспорт и входа в централното здание са направени шест сектора за автобуси. Перончетата са  оборудвани с електронни табели, на които се изписват пристигащи и заминаващи рейсове. Преди обяд през работната седмица има един автобус за София на фирма „Карат С" на Столарски. За да се измъкне от „автогарата", рейсът прави сложни маневри - връща се назад и на изхода чака да се включи в трафика по бул. „Христо Ботев", който и бездруго е ад.

В самата сграда на жп гарата са открити гишета за автобусни превози - международни и в страната. От Пловдив до София билетите са по 9,50 лева. Транспарант с реклама за автобусните каси е окачен дори на оградата на пететажния хотел, който е пред завършване и почти е залепен за централното здание.  В полупразната чакалня, оборудвана след ремонта с климатици, има неколцина пътници.  Едно срещу друго са електронните табла с разписанията на конкуриращите превози - влакове и автобуси.

На пероните и досега се мъдрят очуканите ръждиви пейки от времето на соца. Концесионерът не е успял да ги подмени. Нова покривна конструкция има само на челния коловоз и частично - на отсрещния.

Пътниците взимат закуски и кафе от малкото кафене с няколко маси на открито. Още една будка има от другия край на перона. От март 2013 г., когато Миролюб Столарски взе концесията, гарата е строителна площадка. Договорът му за стопанисването на съоръжението е за 30 години и през това време той ще диктува условията, при които БДЖ ще предоставя услугите си на своите клиенти. 

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (12)

Mech Damokliev

08.08.2019 | 21:29
3 1

Така е като красивия Пловдив се променя от селяндури и пишман политици и бизнесмени.Жалко!

пиши ги бегали

07.08.2019 | 13:42
6 1

Пълен кенеф е наоколо, дори новия паркинг е осран вече яко, мирише на пикня от колелото още, още докато правеха хотела беше ясно, че гарата е проформа , как беше реставрирана е още загадка, но щом положиха 1000 тона вин кели пред лицето и , беше ясно че гарата не е фактор вече, бай читак помаков е налазил с рейсовата мафия и влаковете са история вече...

нуждата

07.08.2019 | 12:48
6 0

Г-жо Йеремиева какво ще кажете за необходимата тоалетна след 20ч. вечер.

помнещ

06.08.2019 | 17:35
13 0

Учудващо е, че се дава на някакъв автохитрец...ЖП Гара...която като част от железопътната структура е включена в сигурността на държавата...явно вече не е необходима сигурност...а пък държавата май изчезва.........

дъ въ и в бунаците

06.08.2019 | 01:00
6 5

Пространството около ЖП гарата което дадено на концесия е държавно, а не Общинско и го дава министерството на транспорта, а не кмета. Участието на Тотев е в това да натиска държавата да разреши и да даде пари за проекта за прекарване на пряк път под гарата от бул. Руски и бул. Васил Априлов към Кичука, тъй като Бетонния мост е в ужасно състояние и няма да изкара дълго. За сега нещата вървят добре и скоро могат да почнат, освен, ако "Патриотите" около Славчо не почнат и при тоя проект безкрайните ожалвания по всевъзможни поводи и начини, ще вкарат, съд ,прокуратура, еколози, граждански сдружения. Помните че така беше с "Големия Бунарджик", със Зоологическата градина, с Втория гребен канал, с Централния площад, а които естествено веднага се намериха притеснени организации да жалят до дупка, дори след решението на съда. Най-вече щото мислят за майните.

Някой

05.08.2019 | 14:16
18 4

Жалко за Пловдив, хубав град, хубави хора, но имат грешните управници. Слижаш от влак на гарата, тя продадена, градски транспорт под всякаква критика, различни превозвачи, няма едно табло човек да се ориентира накъде и кое пътува.

????

05.08.2019 | 12:42
18 3

Един приятел пита, кметът участва ли в сделката.

До Веселина

05.08.2019 | 09:36
33 2

Точно това е целта де . Нали 30 години се съсипва БДЖ-то , за да почнат пътниците да пътуват с автобусите . Навсякъде по света влака е предпочитан транспорт пред автобуса , не само защото е по-бърз , ами и по-комфортен . В БГ ако интереса не беше в полза на автобусните превозвачи не мислиш ли , че нашите влакове щяха да са по-добри ?

Веселина

05.08.2019 | 08:45
7 30

Имах възможност да пътувам Пловдив София с влак.Беше пълен кошмар.Влака мръсен и заплатих билет 13.50.На връщане пътувах с рейса на Столарски.Страхотно пътуване.Чисто ,удобно,добро обслужване и по евтино.За час и половина си бях в Пловдив.

да се знае

05.08.2019 | 08:03
21 3

Шефът на транспортна фирма „Автотранс 2000“ Димитър Чолаков събирал пари за подкупи на общинари от останалите превозвачи. Това скандално разкритие направи управителят на „Хебросбус“ Веселин Дошков. По думите му парите са събирани за общинския съветник Николай Радев. Според Дошков пари са събирани за решаване на проблеми със субсидии, за преразпределяне на средства останали от карти и различни проверяващи. Сумите са варирали между 2 и 5 хиляди лева.

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?