Кръстовища на две нива в Пловдив вместо утопичен S-бан
- 15:15, 03.08.2021
- 15:47, 03.08.2021
- 5944
- 3
Олег Петков, бивш директор на БДЖ:
От вестник „Марица” разбирам, че в проекта за изменение на Общ устройствен план на Пловдив (ОУП) отново се прокарва идеята за S-бан (градска железница). Явно на авторите на тази идея нещо не им е ясно или нарочно заблуждават хората. За да внеса повече яснота, искам да опиша какво е необходимо за истински S-бан като инвестиция.
Да предположим, че градската железница ще минава по ринга Централна гара - гара "Филипово" - гара "Тракия" - Централна гара.
Това значи:
Първо, трябва да се построи двойна електрифицирана жп линия по цялото трасе, като участъкът между гарите "Филипово" и "Тракия" е изцяло нов, тъй като сега връзката е през гара Скутаре. Дори да се минава през гара Скутаре, то този участък следва да се удвои и електрифицира. За това са нужни терени, съответно - и процедури за отчуждение. Ако пък решат да правя естакада в участъка Централна гара - "Филипово", става още по-сложно. Представете си бул. "Копривщица" без едно платно.
Второто изискване е изграждане на два нови жп моста над река Марица за вторите коловози в участъците между Централна гара - гара "Филипово" - гара "Тракия".
Трето, целият ринг трябва да бъде оборудван със системи за сигурност за движението на влаковете и автоблокировка.
Четвърто, необходимо е да се закупи нов подходящ жп подвижен състав - композиции - на първо време поне 7-8 мотриси, в зависимост от честотата на движение на влаковете.
Пето, трябва да се построи ново жп депо, електрифицирано за този жп състав. Необходим е терен и поне 15 жп коловоза. Това е терен и коловозно развитие на половин гара Пловдив Разпределителна.
Шесто, следва да се оборудва централен диспечерски пункт за ръководство на влаковото движение. И десетки, може и стотина други неща.
Това е инвестиция за три-четири милиарда лева, а може и много повече. И всичко това надали ще се ползва пряко сили от 500-1500 души на ден. Не смятам, че има разумен ръководител или инвеститор, който ще си позволи това. И всичко това за град от има-няма 500 000 души, който скоро няма шанс да стигне поне милион.
Предлагам на градската управа, съвместно със заинтересованите други съседни общини, да поискат от БДЖ да разработи и пусне в движение влакове на тактов график, примерно на половин час в участъците: Асеновград - Пловдив - "Филипово" - Труд и Стамболийски - Пловдив - "Тракия" - Скутаре. Да ги движат поне една година и тогава след анализ да се реши как може да се използва жп транспортът за обслужване на този регион, в това число и град Пловдив.
Предлагам на разработващите и приемащите новия ОУП да предвидят широки булеварди за основните направления на града и максимален брой пресичания на две нива. Това е много по-реалистично и ще реши много транспорти проблеми сега и поне 50 години напред.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни


