Следвайте ни

Как Зелена зона ще въведе ред в паркирането

viber icon

Мерки за решаване на драстичния проблем с паркирането усилено се обсъждат от екипа на новия кмет на Пловдив Здравко Димитров.  Една от тях е въвеждането на зелена зона по примера на София, съобщи за „Марица” зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов. 

Със зелена зона ще има много по-добър ред в паркирането, счита Чонов.  Автомобилите продължават с невиждано бързи темпове да превземат града и се налага да се взимат решения. В момента  специалистите  уточняват  бъдещата организация ,  която ще влезе в сила едва, след като се изяснят правилата. Промените в Наредбата за престой и паркиране на територията на Пловдив  задължително ще бъдат  подложени на обществено обсъждане, преди да се приемат в Общинския съвет. 

Идеята е да се оформи зелена зона около синята, в която в последните 10  години са включени близо 100 улици в центъра. Постепенно ще вървим към периферията на града, обясни зам.-кметът. Според новия Генерален план за организацията и безопасността  на движението на улиците, чиято ширина позволява, ще бъде разрешен  еднопосочен трафик с право да се спира от двете страни. 

Цената ще е двойно по-ниска в сравнение със синята зона 

– например,  един лев на час спрямо два лева. Работното време ще е същото – от 8,30 до 17,30 часа. 

Това ще даде възможност за повече места и рязко ще ограничи безразборното спиране, категорично подкрепя идеята  Ненко Калакунов, директор на общинското предприятие „Паркиране и репатриране”. Според него тя  има още едно предимство  - хората, които живеят в зелена зона, ще могат да спират на улицата пред дома си срещу годишен абонамент, което е често непостижим лукс в момента.  В синята  зона картата за цяла година струва 60 лева, а  тарифата за зелената ще е по-малка. 

В Община Пловдив се обсъжда и вариантът за абонамент за втора кола на едно семейство. Според действащата Наредба в момента на едно жилище се полага само едно място в синя зона. А има доста семейства с по два автомобила, отбеляза Ненко Калакунов. 

Многоетажните паркинги като този в район "Западен" може да са част от решението на проблема

 

Буферните паркинги за приходящите автомобили 

е другата важна мярка, върху която работи екипът на градската администрация.  Един от такива паркинги до Колодрума на Асеновградско шосе  е пред завършване. Той ще бъде оборудван с нова система за таксуване, посттерминал и видеонаблюдение. Скоро там ще могат да спират  още над 200 автомобила. Шофьорите ще имат възможност да оставят колите си да се  предвижват с градския  транспорт до всички други квартали на Пловдив, без да се чудят къде да оставят автомобила.    

За подобен буферен паркинг е отредено терен до кръстовището на бул. „Шести септември” и „Източен”, даде пример кметът на „Централен” Георги Стаменов. Според негови наблюдения все повече приходящи в Пловдив шофьори спират извън суперцентъра и продължават пеша  или с автобус. По същия начин може да се ползва и първия общински гараж на три нива до блок „Корона” на Пещерско шосе, чийто строеж е на финала.   

 Платеното паркиране в жилищните комплекси, 

прието с  промените в Наредбата в началото на 2016 г. , не даде очакван ефект.  Малцина от живеещите в кооперации и блокове успяха да  си получат право на място под слънцето  срещу месечната такса от  20 лева. 

Оспорвана в съда от  депутата  и бившия кмет Славчо Атанасов, наредбата беше прегласувана в миналия мандат и действа до момента, но без желан резултат.  Проблемът е, че през последните 30 години много от незастроените терени бяха реституирани, а още повече  - продадени за строеж. Тази практика продължи и в последните два мандата, когато бяха ликвидирани  почти всички общински имоти по 400 – 500 кв. метра, които биха могли да служат за паркиране.  Но вече са застроени.

Другият проблем е, че платеното паркиране се разрешава само на специално отредените  за тази цел пространства, а  не  на уличните платна. Строителството на паркоместа  изисква инвестиции и цената на едно място беше стигнала до 2000 лева. Но нито в годините назад, нито сега в  общинския бюджет има достатъчно средства, за да направи паркинги  във всички жилищни комплекси.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Пацо маджар

23.01.2020 | 21:11

Мисля че от тази зелена зона няма да има никакъв ефект няма да се решават проблеми може да се забатачат повече

Отговори
1 0

Вожда

20.01.2020 | 08:34

Презастрояването не е проблем, паркирането обаче е голям проблем!

Отговори
4 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?