4232

Инж. Кирил Драганов: По-скоро бяла лястовица, отколкото редовен градски транспорт

Д-р д.н. инж. Кирил Драганов е експерт в транспорта и логистиката. Той коментира пред "Марица" проблемите на градския транспорт и свързаността на областния град с икономическите зони и Летище Пловдив. 

Градският транспорт на хилядолетния и обичан от мнозина Филипопол ​-  по-известен сред новодошлите жители на града ни като Пловдив - от години се задъхва в морето от автомобили, инфраструктурни ремонти и разбира се, от  познатия на всички ни нелогичен, нередовен и маломерен (автобусите „щъркели”) градски транспорт.

„Очарованието на безотговорността” е утопията, в която са повярвали управниците на града ни, че Пловдив ще има сигурен, модерен и редовен градски транспорт, в момента, в който са подписали продажбата му. Разбира се, има превозвачи, които съвестно спазват договорите си и са се доказали като сигурен партньор на Община Пловдив с предоставянето на качествена услуга, но това далеч не е достатъчно.

Космополитен и бързо развиващ се град като Пловдив, с добре уредени индустриални зони в околностите на града, ведно и с летището, доказа нуждата от внедряването на  съвременни, модерни и въглеродно неутрални технологии в градския транспорт. В това отношение Пловдив бе основоположник на идеята за крайградски влак, свързващ тези зони заедно с летището, правейки града ни пионер в сферата на мобилността на Балканите. Аз лично участвах активно в създаването и разработването на проектите “Крайградска железница” и “Екобус”, но за съжаление, те са далеч от стартиране в активна фаза.

С тъга на сърцето, виждам “Очарованието на безотговорността” на властимащите за стартирането им. Причините не са една и две и винаги необясними с една дума. Явно всички проекти, придвижени по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), разбира се, не поставям на съмнение нуждата им, а времето и приоритета им, са явно доста по-належащи от това пловдивчани да разчитаме на нещо толкова тривиално в ХХI век, каквото е градският транспорт на втория по големина град в България. До ден днешен ми е трудно да обясня на гостите ми от чужбина как говорим за инвестиции и развитие на каквото и да е в сферата, като няма никакъв транспорт от и до международното летище на Пловдив.

На фона на всичко това разбираме за проект, който е предложен за обсъждане, проект, премахващ ранните и късните разписания на „​белия ни градския транспорт" (от бялата лястовица), давайки възможност да се наслаждаваме на изгревите над града ни в очакване на „чудото” градски транспорт. Разбира се, осъзнавам „завещаното” през годините назад, и не смятам, че трябва да се сочи с пръст новото управление на града ни, което дори не е възложител на така важния за градския транспорт пробив "Модър-Царевец”. Как би могъл да въздейства и търси отговорност от когото и да е било. 

Неотдавна стана ясно, че Бургас стартира проект за изграждане на крайградска железница, който бе представен пред обществеността. Без съмнение, негов основоположник е именно проектът на Пловдив! Само че бургазлии имат в добавка и своя отличен градски транспорт, разчитащ на нови, модерни и въглеродно неутрални автобуси. Освен това те се славят с изключително точното изпълнение на графиците си. 

В заключение мога да обобщя, че не е достатъчно да сме първи, за да сме пример за подражание, а е необходимо да работим стъпка по стъпка с приемственост и упорит труд, базиран (донякъде) и на технологичните клъстери на града ни, за да отведем мобилността на града на челното място на Балканите. При положение че работата по крайградска железница, свързваща летището и индустриалните зони със съществуващата инфраструктура, като част от I етап, можеше отдавна да е стартирана. Уви, далеч не е близо. 

„Очарованието на безотговорността” е страданието/алегорията на пловдивчани, чакащи своята пушеща, несигурна и далеч от редовна „​бяла лястовица”, наречена градски транспорт на Пловдив.  

Оцени новината

Оцени новината
3.7/5 от 3 оценки
3.7/5 от 3 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
3 коментара
Пешо

Пешо

17.04.2024 | 10:30

Само герб, а пловдивчани да правят като вятъра, и на изборите да не забравите пак за нас да гласувате

Отговори
4 0
Запознат!

Запознат!

17.04.2024 | 09:55

Драганов хубаво правиш тези констатации,но разрови се малко в годините на зад и кажете на хората истината!А тя е при Гърневски държавната фирма става градска!Назначава се за директор Петър …братовмед на Г!Започва голямото крадене!Купуват са на двайно по голяма цена 45Волва!Оставя се на изживяване тролейбусния транспорт!Идва Чомаков,стачки и не изпълнение на линии,борчове за над 6милиона лв.,няма пари за части и заплати,нови стачки!Прави се конкурс за продажба на фирмата вместо да изберат израелците от Егед те я харизват на Дошков?Той отказва да се подпише!Прави се търг и печели Батаклие и се купуват 60нови автобуса и 65 тролейбуса,разсписанита се обслужват фирмата запомва да работи!Идва Славчо фирмата се развива и работи!Идва Тотев и идват Дошков,Молако ииии Петко и започва взимане на линиите на Градски!След което за да нямат конкуренцията на тролеите прекратяват договорите ..!Така и защото фирмата от 2006 година е в несъстоятелност ,тоест година преди да я продадат я фалираха умишлено,като я оставиха без дейност!Така тези хора и фирми лишиха умишленно града от тролеите като най-евтин и екологичен транспорт!

Отговори
16 1
Коко

Коко

17.04.2024 | 09:14

Как не те сложиха теб да отговаряш за транспорта, ане това недоразумение некомпетентно Савина-политическа калинка.

Отговори
8 4

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?