2374

Губим милиони за S-ban на Пловдив, ако не задействаме проекта веднага

Опитите за градска железница датират от 27 години, едва ли ще успеят за една. Нито една институция все още не е стартирала прединвестиционно проучване и съставяне на задание за техническо проектиране.

Над  373 млн. лева за изграждане на S-ban в София и Пловдив са предвидени в Плана за възстановяване и развитие. Средствата за Пловдив обаче може и да не бъдат усвоени заради кратките срокове за реализация на проекта, смятат инженерите. Преди три месеца финансовият министър Асен Василев препоръча железницата да се проектира в рамките на тази година, а през 2023-та да започне нейното изграждане. За да се спази срокът обаче, трябва да се направи  прединвестиционно проучване и задание за изработване на технически проект. След като те бъдат изготвени, трябва да се избере вариант, а накрая да се изготви самият технически проект. Всички тези стъпки няма как да се осъществят в рамките на година, категорични са инженерите.

До момента е

в ход единствено инициатива на НКЖИ за сформиране на работна група

с представители на ДП НКЖИ, БДЖ-Пътнически превози, Областна администрация и общините Пловдив, "Родопи" и "Марица" за съставяне на план за местоположение на спирките. В същото време бизнесът в индустриалните зони настоява проектът да се реализира час по-скоро заради облекченията, които ще им осигури по отношение на превоза на работници и товари.

Според авторите на План-схемата на комуникационно-транспортната система към ОУП

инфраструктурата за градската железница в основната си част е налице.

За S-ban мрежата могат да се ползват съществуващите жп трасета, поради което се очаква цената за строителството ѝ да не е висока. Водени са разговори с експерти от НКЖИ, които са готови да осигурят коридори, като освободят част от жп линията от товарния транспорт, за да може тя да се ползва от S-ban. Железопътната компания разполага и с модерни мотриси, които може да предостави, тъй като в момента не използва.

Транспортната система на Пловдив не бива да се разглежда само в границите на общината

Тя трябва да се проучва и мотивира  в регионален аспект. Така хората ще могат да пътуват от Асеновград до „Либхер“ например или до което и да е предприятие в индустриалните зони на Пловдив комфортно, бързо и евтино, като се опазва и природната среда. Трябва да отбележим обаче, че е необходимо да се изследват и построят пунктове за прекачване между S-ban (градската железница) и другите видове нерелсов транспорт, като за отделните пътувания (след прекачването) да се ползва един и същ билет, мотивира се инж. Кривошапкова.

Тя припомня, че идеята за S-ban датира още от времето на Спас Гърневски (кмет на ​община Пловдив в периода 1995-1999 г.) „Пунктовете за прикачване трябва да се обмислят много сериозно, защото точно те сринаха ​градската железница на Гърневски. По онова време пуснаха влаковете да обикалят, без да има къде да се прекачват. Затова трябва да се направи североизточната връзка, с която ще отпадне товарното движение от центъра на града“, коментират специалистите. 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
комунист

комунист

11.05.2022 | 16:03

Идеята за ес бан в Пловдив е от седемдесетте години на миналия век и е на Иван Панев първи секретар на ОК на БКП в Пловдив -бог да го прости. За сведение.

Отговори
0 0
Петков

Петков

11.05.2022 | 15:57

Ес бан в Пловдив е химера.Мотивирал съм се десетки пъти със статии във в. Марица. Описвал съм и как да се използува наличния ж.п. транспорт за обслужване на провдивския ареал с крайградски пътнически влакове от гарите Асеновград ,Скутаре,Стамболийски ,Филипово, Труд или Калояново и т.н. Въпрос основно на организация.Трябва само нов подвижен състав и строителство на няколко спирки.Ако някой от управляващите има кураж да ме пита и не само мен ще му обесня как да стане и парите да се използуват ефективно.

Отговори
0 0
Alfa

Alfa

11.05.2022 | 09:03

Инвестирайте в Транспорта на бъдещето Юницкий Скайуей RSW . Спрете безумното застрояване и задръставане !

Отговори
2 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?