Губим милиони за S-ban на Пловдив, ако не задействаме проекта веднага
- 07:30, 11.05.2022
- 07:50, 11.05.2022
- 2803
- 3
Опитите за градска железница датират от 27 години, едва ли ще успеят за една. Нито една институция все още не е стартирала прединвестиционно проучване и съставяне на задание за техническо проектиране.
Над 373 млн. лева за изграждане на S-ban в София и Пловдив са предвидени в Плана за възстановяване и развитие. Средствата за Пловдив обаче може и да не бъдат усвоени заради кратките срокове за реализация на проекта, смятат инженерите. Преди три месеца финансовият министър Асен Василев препоръча железницата да се проектира в рамките на тази година, а през 2023-та да започне нейното изграждане. За да се спази срокът обаче, трябва да се направи прединвестиционно проучване и задание за изработване на технически проект. След като те бъдат изготвени, трябва да се избере вариант, а накрая да се изготви самият технически проект. Всички тези стъпки няма как да се осъществят в рамките на година, категорични са инженерите.
До момента е
в ход единствено инициатива на НКЖИ за сформиране на работна група
с представители на ДП НКЖИ, БДЖ-Пътнически превози, Областна администрация и общините Пловдив, "Родопи" и "Марица" за съставяне на план за местоположение на спирките. В същото време бизнесът в индустриалните зони настоява проектът да се реализира час по-скоро заради облекченията, които ще им осигури по отношение на превоза на работници и товари.
Според авторите на План-схемата на комуникационно-транспортната система към ОУП
инфраструктурата за градската железница в основната си част е налице.
За S-ban мрежата могат да се ползват съществуващите жп трасета, поради което се очаква цената за строителството ѝ да не е висока. Водени са разговори с експерти от НКЖИ, които са готови да осигурят коридори, като освободят част от жп линията от товарния транспорт, за да може тя да се ползва от S-ban. Железопътната компания разполага и с модерни мотриси, които може да предостави, тъй като в момента не използва.
Транспортната система на Пловдив не бива да се разглежда само в границите на общината
Тя трябва да се проучва и мотивира в регионален аспект. Така хората ще могат да пътуват от Асеновград до „Либхер“ например или до което и да е предприятие в индустриалните зони на Пловдив комфортно, бързо и евтино, като се опазва и природната среда. Трябва да отбележим обаче, че е необходимо да се изследват и построят пунктове за прекачване между S-ban (градската железница) и другите видове нерелсов транспорт, като за отделните пътувания (след прекачването) да се ползва един и същ билет, мотивира се инж. Кривошапкова.
Тя припомня, че идеята за S-ban датира още от времето на Спас Гърневски (кмет на община Пловдив в периода 1995-1999 г.) „Пунктовете за прикачване трябва да се обмислят много сериозно, защото точно те сринаха градската железница на Гърневски. По онова време пуснаха влаковете да обикалят, без да има къде да се прекачват. Затова трябва да се направи североизточната връзка, с която ще отпадне товарното движение от центъра на града“, коментират специалистите.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.