Следвайте ни

Греда с трасето за пробива под Централна гара

Веселин Дошков и Общината си мерят оценките

viber icon

Собственикът на "Хеброс бус" държи на каишка администрацията в преговорите за цената на два имота до автогара "Родопи". Транспортният бос поиска като разменна монета и общински терен до автогара "Юг"  

Тежки преговори ще се водят днес между представители на "Хеброс бус" и общинската администрация. Темата е отчуждаване на част от автогара "Родопи", която е собственост на транспортната фирма. Общината трябва да го придобие, за да осигури трасе за връзка с пробива под Централна гара. 

Тунелът в момента се проектира, но преди да започне строежът, общината трябва да приключи с отчуждителните процедури на няколко имота, обясни кметът Здравко Димитров. Два от тях са на "Хеброс бус" и са с обща площ един декар. Това са вътрешната улица между хипермаркет "Билла" и южната част от паркинга на автогарата, където подлезът ще прави връзка с ул. "Димитър Талев".  От фирмата са поискали два пъти по-висока цена, отколкото са й предложили от общината. 

„Надявам се да се разберем. Искаме оценката да бъде справедлива",

коментира пред "Марица" шефът на "Хеброс бус" инж. Веселин Дошков. Той твърди, че оценката, изготвена от лицензиран оценител по поръчка на фирмата, е коректна, а тази на общината е занижена. На срещата днес експертите ще представят оценките и ще ги защитят. От Общината се надяват да се постигне консенсус, за да не се стига до съдебни спорове, които могат да забавят строителството на важния обект.

По данните на "Хеброс бус" за вътрешната улица, чиято площ е 747 кв. м, общината предлага да плати по 93 лева на квадратен метър, или общо 70 400 лева. Оценката на фирмата е 91 900 лева. Част от паркинга с площ 262 кв. метра, в която попада и сграда, общината е оценила за 166 000 лева, а "Хеброс бус" - за 199 000 лева. Тоест 

цялата сума, която предлага общината, е 236 400 лева.

Оценката на фирмата е 290 900 лева.

От "Хеброс бус" извадиха на масата на преговорите и друг казус. Частната фирма поставя условие заедно с  отчуждаването общината да й продаде имот на автогара "Юг", актуван преди време като общински. Теренът е с площ 1,1 дка и е оценен от администрацията за 566 000 лева. "Продажната  цена е завишена от общината, реалната оценка е наша -  336 000 лева. Държим цените да се изчисляват по еднакви пазарни критерии", твърди инж. Веселин Дошков, който навремето участва като експерт в разработването на представената от ГЕРБ нова Транспортна схема на Пловдив.

В момента

Общината е притисната в ъгъла,

защото няма възможност да печели време с отчуждителните процедури, както правеше в предишния мандат администрацията на бившия кмет Иван Тотев. През лятото на миналата година, когато се разбра, че пробивът е на дневен ред и от НКЖИ вече избират изпълнител, от екипа на Тотев твърдяха, че основните процедури по осигуряването на трасето са завършени и остават съвсем малко имоти за отчуждаване. Проблемът с двата терена на "Хеброс бус" обаче бе прехвърлен като горещ картоф в ръцете на новата администрация. 

Пробивът под Централна гара се финансира с европейски средства от НКЖИ и е на етап изготвяне на проект, който трябва да бъде представен от избрания изпълнител "Трейс груп".  

 

Кучето е заровено още в приватизацията на автогарата

Проблемът с двата имота е заложен още при приватизация на автогара "Родопи". За терена има спорове, които в крайна сметка завършват в полза на "Хеброс бус".

Случаят има дълга предистория. През 1948 г. имотът е отчужден от Екатерина Кудоглу /една от наследничките на Димитър Кудоглу/ в полза на държавата. Това става съгласно Закона за отчуждаване на едрата градска собственост. В началото на 1979 г. теренът е бил предоставен от ГНС - Пловдив на Автокомбинат - Пловдив. Това става с договор за временно ползване, тъй като според действащия тогава Общ устройствен план от 1968 г. през имота някога ще преминава Южната тангента, която и до днес не е построена. 

През 1995 г. автогарата влиза в активите на държавната тогава "Хеброс бус", създадена при преобразуването на някогашното обединение "Тракия автотранспорт". През 1998 г. със заповед на транспортния министър Вилхелм Краус се открива процедура за приватизация на 80% от капитала на Хеброс бус ЕООД, в който е включен и спорният терен. След като фирмата става частна, следват съдебни спорове за имота. През 2002 г. със заповед на вече покойния арх. Румен Русев, по онова време зам.-кмет, а по-късно главен архитект в екипа на Иван Тотев, някогашният имот на Кудоглу от 35 дка е разделен на две - сегашната автогара и терена, в който е построен магазинът на "Билла". Оформянето на документите за двата нови имота противоречи с действащия и към онзи момент ОУП от 1968 година. Има и оспорване за начина на разделяне.  

Впоследствие тогавашният кмет Иван Чомаков и новият собственик на "Хеброс бус" Веселин Дошков заравят томахавките, като преценяват, че ако сключат споразумение и поделят терена, и вълкът ще е сит, и агнето ще е цяло. В крайна сметка "Хеброс бус" получава нотариален акт за 12 декара, а сега се оказва, че част от имота трябва отново да бъде откупен от Община Пловдив, за да се осигури трасето за връзките с пробива под гарата, макар още при приватизацията да е било ясно, че там ще се строи пътна инфраструктура. 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Хаха

Хаха

30.09.2020 | 06:39

Хайде сега някой да каже, че ГЕРБ са виновни за всичко. Това блато явно датира още от синьоцарската мъгла, само малко да го разбуташ- и вони на леш.

Отговори
0 0
someone

someone

29.09.2020 | 13:09

това е наследството на криминалната демонкрация и приватизация, вони на корупция, подкупи , както и на унищожена държава, систематично разлагаща се под лакомите погледи на новите барони с крадените пари, докато народа блее и спи вместо да ги налага с тоягата от сутрин до вечер и пак малко ще им е.

Отговори
4 0
Абе

Абе

29.09.2020 | 09:30

Я по познатия начин. Дошков проверки, актове, арест. След 6 месеца ще иска да подарява всичко.

Отговори
8 1
Ами  къде  е

Ами къде е

29.09.2020 | 09:02

Д-р Иван Чомаков да възкликне-"Врътките продължават".Де пусто възкръсване на Бай Тошо с дрянова тояга в ръка!

Отговори
9 1
Паметлив

Паметлив

29.09.2020 | 07:43

Това с каишката много ми хареса! Дошков, който е част от корумпираната мафия обсебила транспорта, ако се разприказва в общината ще има земетресение по 9степен по Рихтер! Той обеща да го направи но замълча, защото в НПК пише, че който дава и който взима подкупи носят еднаква наказателна отговорност!

Отговори
20 0
Мильо

Мильо

29.09.2020 | 07:35

Терена на автогара Родопи бе подарен на лицето Дошков въпреки, че и сега по проект там трябва да мине южната, успоредна на бул. ХР.Ботев тангента! На въпрос, как ше се направи в последствие връзката тогава Чомаков и Дошков казват , че ше направят тунел под автогарата! А от Билла, намазаха яко филиите!Така че смело да отчуждават за да не се събори тази автогара, която е построена на ръба на закона и в ущърб на пловдивчани!

Отговори
26 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?