2374

Градската железница в Пловдив - гръбнакът на модерния градски транспорт

Бърз транспорт от града до индустриалните зони и околните населени места

Осигурено е финансиране - няма да е за сметка на Общината

Интегриран с електрически довеждащ транспорт и нова транспортна схема 

Пловдив е силно индустриален град. От Пловдив до производствените зони около него всеки ден отиват на работа 40 000 души. Поради липса на подходящ и редовен градски транспорт много от тях използват личните си автомобили. Това води до проблеми с трафика, огромни задръствания и рискове за качеството на въздуха. 

В европейските държави е обичайно за град с мащабите на Пловдив да използва т.нар. S-bahn, или иначе казано - градска железница. Тя функционира като основата на транспортните потоци със своя голям капацитет за пренос на пътници, комбиниран с бързина и изключителна екологичност. 

От години в публичното пространство усилено се говори за този проект. Той обаче стана приоритетен в последните 18 месеца, като реално по него заработиха народните представители от Пловдив и областта на "Продължаваме ​промяната" в 47-ото и 48-ото Народно събрание. Ок​аза се, че последните няколко години по темата са работили независимо един от друг и народният представи​тел Росен Костурков, и съпредседателят на партията Асен Василев.

Това важно за Пловдив решение е застъпено и ​в програмата на коалиция ПП-ДБ за парламентарните, но и за местните избори тази есен. Техни експерти, заедно с такива от гражданската организация Пловдив - град за хората, са разработили и цялостна концепция за развитие на S-bahn-a под тепетата.

В нея изрично е посочено, че железницата ще е основният гръбнак, като на ключови места спирките ще функционират като транспортни хъбове, където ще може да се сменя транспорт - от буферни паркинги по входните булеварди, до връзки с други видове градски транспорт в самия град. Успоредно с това е адресирана и нуждата от коренна промяна в транспортната схема чрез изграждане на експресни линии за електрически довеждащ градски транспорт, както и актуализиране и учестяване на разписанията на автобусите и управлението им от общинска структура, която да съблюдава качеството.

От коалицията ПП-ДБ посочват, че основен плюс на града е, че голяма част от линиите в първия етап на проекта вече съществуват или минават през стари трасета, собственост на НКЖИ. Така че в повечето случаи няма да има нужда от тежки отчуждителни процедури.

Росен Костурков от "Продължаваме промяната" подчертава, че в този проект са обхванати 6 общини и той може да се свърши само в синхрон между държавата и местните власти. Но усилието си струва - не само че ще създаде удобни условия за стотици хиляди пловдивчани да се придвижват по-бързо без коли, което ще намали трафика и замърсяването (както и сметките за транспорт), но и ще подобри свързаността с малките населени места около града, като така ще им даде бърз достъп до образователни и културни институции, както и до социален живот.

Проектът на екипа специалисти е структуриран на три етапа (посочени в графиките), като за първия и най-важен средстват​а вече са осигурени. По време на последното редовно правителство на Кирил Петков България защити 150 милиона от Плана за възстановяване да бъдат насочени целево за закупуване на цялостен подвижен състав на градската железница конкретно за Пловдив.

Отделно от това, национално финансиране за физическата инфраструктура вече е отделено по време на същия период в бюджета на НКЖИ, а оперативните програми за новия програмен период тепърва се отварят и в тях железопътната инфраструктура е огромен приоритет.

Затова и Добромира Костова от Зелено движение акцентира на важността на свързаността на проекта за градска железница с довеждащите линии с електрически транспорт, които да създават условията хора от всички квартали да имат близо до тях редовна връзка с някоя от спирките или хъбовете на пловдивския S-bahn.

Има нужда само от визия и цялостен подход за решаване на проблемите на града с трафика и за осигуряване на бързи, точни и комфортни варианти за придвижване като във всеки друг нормален европейски град. 

Пловдив може да се справи с проблема с транспортния хаос. Решенията са тук - те са прагматични, те са изпитани в стотици европейски градове, финансирането също е налично и няма да е за сметка на общинския бюджет - единственото, което липсва, е интегрално мислене от общинските и държавните власти.

Но с правителството и Общината с нормално европейски мислене - има как!

Оцени новината

Оцени новината
3.4/5 от 8 оценки
3.4/5 от 8 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
25 коментара
Чичо

Чичо

18.05.2023 | 19:03

Ще падне голямото папане . Те ПП са майстори с посредниците , колкото са по големи обектите , толкова са по големи комисионите . За това е борбата за правитрлство с втотия мандат . Забравихте колко инфлация ни докара ПП , колко беше бензина , нафтата , олиото и т. н . 35%.Откакто ги няма падна 11% . Правете си сметката .

Отговори
1 1
ГЮРО

ГЮРО

31.03.2023 | 01:21

Градската железница в Пловдив - гръбнакът на модерния градски транспорт === Тая лъжа ако беше истина, щеше да бъде голяма лъжа! Бре дьобили, това никога нямаше да е вярно, и сега, и преди 100 години. Ако беше трамвай, горе долу се ядва. Ама да тътрузиш цели ж.п. вагони за 5 души в тях, аре нема нужда.

Отговори
4 4
трам'вай - МОЖЕ / желез'ница =БД'Ж= ВЪН от Града!

трам'вай - МОЖЕ / желез'ница =БД'Ж= ВЪН от Града!

31.03.2023 | 16:48

БД'Ж да действа МЕЖДУ селищата! БД'Ж няма работа в горкия ни Град! БД'Ж доказа враж'дебно, пако'стно отношение към пловдивското Градо(РАЗ)'стройство като разсича с жел'еза и СКОР'ОСТИ живия Град и тор'мози със старомодните си "инфра" "структури" и тъ'пи "АКЪ'ЛИ', "проекти" и огромни РАЗН'ОСКИ пловдивчаните. Щом не става дума за ТРАМ'ВАЙ, а за "желез'ница" - вън, да вървят към ...цареви'ците! ПП/ДБ правят огромна грешка с идиоЦки полити'чески обещания които пловдивчани ненави'ждат!

Отговори
2 2
Д-р Тазобедрев-хирург!

Д-р Тазобедрев-хирург!

30.03.2023 | 18:27

Алоо ,а къде са Ви Екобусите ,къде е директора на Общинската фирма Търпов ли беше Мъртвов ли беше,нали му гласуваха бюджет и му дадоха пати за заплати и издръжка!Защо,защо още ги няма в Пловдив електробусите за които ни баламосват вече повече от 4 години!На лъжата краката са къси!

Отговори
9 0
МАХНЕТЕ  ЖЕЛЕЗАРИЯТА ОТ  ГРАДА!

МАХНЕТЕ ЖЕЛЕЗАРИЯТА ОТ ГРАДА!

30.03.2023 | 19:12

д-ре, ЕКОбусите си ги натикай във ТазоБедрените си отверстия, ЩОМ НЕ СА НА ЖИЦА ДА НЕ КРЪШКАТ, ДА ПРЕСКАЧАТ СПИРКИ И ДА СЕ БАВЯТ. Което тролейбусите нямаха начин да правят = жицата диктува! Само тролейбуси искаме (разстрел за Мамин ИМПЕРИАЛист!) или ...трамвай, ама надали с тия будали

Отговори
7 2
Лудите да дойдат!

Лудите да дойдат!

30.03.2023 | 18:19

Така наречената от тези несъстоятелни и некадърни управленци Градска Железница е само една дъвка и мантра за наивници!Това е един несъстоятелен ,утопичен и популиски проек,който нито ще промени качеството на транспорта нито ще подобри мобилността на хората!Припомням на верващите в тази мантра ,че в Пловдив имаше най-дългата и модерна Тролейбусна инфраструктура в България!Тези ,сегашния кмет Димитров и предишния Тотев умишленно за да дадат възможност на Петко Ангелов,Веселин Дошков и Димитър Чолаков да нямат конкуренция в превозите и да крадат и делят с тях десетки милиони пари от субсидии и компенсации от бюджета унищожиха умишленно Тролейбусния транспорт и фирма Градски транспорт в която и Общината имаше дял!Тролеите нямат алтернатива за Пливдив по 260км мрежа можеха да се движат над 120тролейбуса,2пъти по евтини,най- екологични и сигурни ,но тези бандити опропостиха всичко!Затова не им вярвайте !Те са само едни,маши на други хора които взимат решения а тези само изпълняват техните прищявки и си делят с тях откраднатите парите!

Отговори
14 0
Тролейбус

Тролейбус

30.03.2023 | 20:04

Тока не е толкова евтин след 4години ще е дефицитен

Отговори
2 4
МАХНЕТЕ  ЖЕЛЕЗАРИЯТА ОТ  ГРАДА!

МАХНЕТЕ ЖЕЛЕЗАРИЯТА ОТ ГРАДА!

30.03.2023 | 18:02

ГРАДСКИ ТРАМВАЙ / ТРОЛЕЙБУСИ СА ЕДИНСТВЕНИТЕ РАЗУМНИ НАЧИНИ ЗА "ОБЩЕСТВЕН" =ГРАДСКИ= ТРАНСПОРТ ЗА ПЛОВДИВ ПОНЕЖЕ СА ЕЛЕКТРИЧЕСКИ, ХИГИЕНИЧНИ. МАРШРУТКИТЕ ПРЕСТРУВАЩИ СЕ НА АВТОБУСНИ ЛИНИИ СА ЧАСТНИ КАКТО ТАКСИТА, ВЕЛОСИПЕДИ, МОТОРЕТКИ, КАРУЦИ, РИКШИ И МАГАРЕНЦА ЗА БЕЗКОНЕЧНИ "ПЕШЕХОДНИ" ЗОНИ И НЕ МОГАТ ДА СЕ БРОЯТ ЗА ОЩЕСТВЕН ТРАНСПОРТ. НИКАКВИ РЕЛСИ ДРУГИ ОСВЕН ТРАМВАЙНИ, НИКАКВА ЖЕЛЕЗАРИЯ НА НКЖИ НЯМА МЯСТО ДА СЕ ПРЕЧКА НА ГРАЖДАНСТВОТО В ЖИВ СГЪЧКАН ГРАД. АКО НАИСТИНА СА "НАЦИОНАЛНА" КОМПАНИЯ НКЖИ СЛЕДВА ДА СИ ИЗНЕСАТ ЛИНИИТЕ И СКОРОСТИТЕ ИЗВЪН ГРАДСКАТА ТЕРИТОРИЯ – – – ЩОМ ДОКАЗАХА ТОТАЛНА ЛИПСА НА ГРАДОУСТРОЙСТВЕНО МИСЛЕНЕ С БУТАНЕТО НА БЕТОННИЯ И ПЪЛНО НЕЗАЧИТАНЕ НА ИНТЕРЕСА НА ГРАЖДАНИТЕ ЗА СМЕТКА НА ЖЕЛЕЗНИЧАРСКИ КЕЛЕПИРИ (НА ЕДНИ ХОРА, СЕГАШНИ БОЛЯРИ, А НЕ НА БДЖ)

Отговори
5 0
Диди

Диди

30.03.2023 | 17:00

Само двадесет и няколко години са минали от времето на Гърневски когото беше пробвано подобно нещо. БДЖ да се съсредоточи върхо това за което е създадено, за хиляди декари собственост в рамките на града никакви данъци не внася в общината, с по двадесет пътника във влак как им излиза сметката за ток и заплати? Стотици хиляди автомобили всеки ден висят в задръствания или обикалят по околовръстното да отидат или да се приберат от работа и харчат поне по два литра бензин повече благодарение на релсите. Нека си изчистят релсите от рамките на града да се отпуши Пловдив, а за около градска железница щом мислят, че ще имат пътници да опитат, като няма хора да се возят има хора като Батаклиев ще ги нареже на скраб, като тролейбусни те жици.

Отговори
5 0
С. Т.

С. Т.

30.03.2023 | 15:59

Ако бях кмет - срещу 3 карти за транспорт за месец, щях да издавам карта за безплатна синя зона - за месец!

Отговори
2 0
Съни Бой

Съни Бой

30.03.2023 | 15:55

Вижте как в маса европейси столици хората ползват велосипеди! Дори в студения град Хелзинки!!!

Отговори
7 1
ЧИЧО КЪДИ

ЧИЧО КЪДИ

30.03.2023 | 15:50

АМА НАПРАВЕТЕ ТАКА, ЧЕ ХОРАТА ДА СЕ ''ВЪРНАТ'' КЪМ ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ!

Отговори
6 0
ЧИЧО КЪДИ

ЧИЧО КЪДИ

30.03.2023 | 15:52

КАК МОЖЕ В ГДАНСК САМО 8% ДА СЕ ДВИЖАТ СЪС СОБСТВЕН ТРАНСПОРТ - ???

Отговори
7 0
биби

биби

30.03.2023 | 15:47

И това как облекчава придвижването в самия град?

Отговори
9 0
ГЮРО

ГЮРО

31.03.2023 | 01:25

Че кой говори за облекчаване на придвижването? Те ти говорят за "гръбнак". Някой да се придвижва по твоя гръбнак?

Отговори
1 0

Анкета

Кой е най-големият проблем на българското училище?