Градската железница в Пловдив - гръбнакът на модерния градски транспорт
- 11:13, 30.03.2023
- 14:35, 30.03.2023
- 6217
- 25
Бърз транспорт от града до индустриалните зони и околните населени места
Осигурено е финансиране - няма да е за сметка на Общината
Интегриран с електрически довеждащ транспорт и нова транспортна схема
Пловдив е силно индустриален град. От Пловдив до производствените зони около него всеки ден отиват на работа 40 000 души. Поради липса на подходящ и редовен градски транспорт много от тях използват личните си автомобили. Това води до проблеми с трафика, огромни задръствания и рискове за качеството на въздуха.
В европейските държави е обичайно за град с мащабите на Пловдив да използва т.нар. S-bahn, или иначе казано - градска железница. Тя функционира като основата на транспортните потоци със своя голям капацитет за пренос на пътници, комбиниран с бързина и изключителна екологичност.
От години в публичното пространство усилено се говори за този проект. Той обаче стана приоритетен в последните 18 месеца, като реално по него заработиха народните представители от Пловдив и областта на "Продължаваме промяната" в 47-ото и 48-ото Народно събрание. Оказа се, че последните няколко години по темата са работили независимо един от друг и народният представител Росен Костурков, и съпредседателят на партията Асен Василев.
Това важно за Пловдив решение е застъпено и в програмата на коалиция ПП-ДБ за парламентарните, но и за местните избори тази есен. Техни експерти, заедно с такива от гражданската организация Пловдив - град за хората, са разработили и цялостна концепция за развитие на S-bahn-a под тепетата.
В нея изрично е посочено, че железницата ще е основният гръбнак, като на ключови места спирките ще функционират като транспортни хъбове, където ще може да се сменя транспорт - от буферни паркинги по входните булеварди, до връзки с други видове градски транспорт в самия град. Успоредно с това е адресирана и нуждата от коренна промяна в транспортната схема чрез изграждане на експресни линии за електрически довеждащ градски транспорт, както и актуализиране и учестяване на разписанията на автобусите и управлението им от общинска структура, която да съблюдава качеството.
От коалицията ПП-ДБ посочват, че основен плюс на града е, че голяма част от линиите в първия етап на проекта вече съществуват или минават през стари трасета, собственост на НКЖИ. Така че в повечето случаи няма да има нужда от тежки отчуждителни процедури.
Росен Костурков от "Продължаваме промяната" подчертава, че в този проект са обхванати 6 общини и той може да се свърши само в синхрон между държавата и местните власти. Но усилието си струва - не само че ще създаде удобни условия за стотици хиляди пловдивчани да се придвижват по-бързо без коли, което ще намали трафика и замърсяването (както и сметките за транспорт), но и ще подобри свързаността с малките населени места около града, като така ще им даде бърз достъп до образователни и културни институции, както и до социален живот.
Проектът на екипа специалисти е структуриран на три етапа (посочени в графиките), като за първия и най-важен средствата вече са осигурени. По време на последното редовно правителство на Кирил Петков България защити 150 милиона от Плана за възстановяване да бъдат насочени целево за закупуване на цялостен подвижен състав на градската железница конкретно за Пловдив.
Отделно от това, национално финансиране за физическата инфраструктура вече е отделено по време на същия период в бюджета на НКЖИ, а оперативните програми за новия програмен период тепърва се отварят и в тях железопътната инфраструктура е огромен приоритет.
Затова и Добромира Костова от Зелено движение акцентира на важността на свързаността на проекта за градска железница с довеждащите линии с електрически транспорт, които да създават условията хора от всички квартали да имат близо до тях редовна връзка с някоя от спирките или хъбовете на пловдивския S-bahn.
Има нужда само от визия и цялостен подход за решаване на проблемите на града с трафика и за осигуряване на бързи, точни и комфортни варианти за придвижване като във всеки друг нормален европейски град.
Пловдив може да се справи с проблема с транспортния хаос. Решенията са тук - те са прагматични, те са изпитани в стотици европейски градове, финансирането също е налично и няма да е за сметка на общинския бюджет - единственото, което липсва, е интегрално мислене от общинските и държавните власти.
Но с правителството и Общината с нормално европейски мислене - има как!
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.