Следвайте ни

Голямото задръстване - кой ще разплете конците

Задръствания, нерви, бесни шофьори, закъснения - блокиран град. Нямаше предизборен дебат за Пловдив или среща на кандидат-кмет с избиратели, на които ужасяващият трафик да не бе основна тема на разговора. 

Има ли обаче полезни ходове за бързи и ефективни действия на кмета и неговия екип извън предизборното говорене, които да доведат до реални ползи за намаляване на хаоса по улиците? Всички кандидати да поемат нещата в свои ръце в хода на кампанията се обединиха около едно - проблемът трябва да се решава на два етапа - спешни мерки, свързани с оптимизацията на работата на светофарните уредби и нова организация на движението в някои ключови кръстовища, и дългосрочни. Вторите са по-важни, но за да се реализират, трябват две неща - експертиза и пари. Вече е ясно, че решения за тях в следващите 4 години ще очакват от Здравко Димитров или от Славчо Атанасов - опонентите, които ще се явят на кметския балотаж в неделя. 

"Марица" опита да обобщи всичко, което двамата казаха по проблема с трафика в хода на кампанията. 

Според Славчо Атанасов най-важното е да се довърши Транспортният проект.

Той е разписан в неговия мандат, но е реализиран от наследника му Иван Тотев. Според Атанасов проектът е бил добър, но зле реализиран. Кандидатът на НФСБ-ВМРО се закле, че ако стане кмет, ще изиска от изпълнителите да си довършат работата. Почти със същите думи трафика тръгнаха да борят и други кандидати за кметския стол. Явно всички вкупом не са разбрали, че визираната испанска фирма има отношение единствено към системата за електронно таксуване в автобусите и информационната система, която показва по спирките кога ще мине рейсът, а в рейса - коя е следващата спирка. Испанците отговарят още за валидаторите на абонаментни карти и електронни билети и устройствата за издаване на билетчета в рейса и по спирките. И толкова. 

Пак със средства по въпросния Транспортен проект, който самият Славчо Атанасов е разписвал, но явно е пропуснал някои важни точки в него, е изграден Център на управление на трафика и системата за управление на светофарите. Те обаче са част от работата на съвсем друга фирма, а не на испанската. Иначе г-н Атанасов е прав, че

умните светофари не се оказаха много умни

и трябват нови решения в тази посока. От него обаче не чухме какви са те. 

Другият приоритет в програмата на г-н Атанасов е изграждането на транспортния възел "Модър - Царевец" и нова транспортна връзка между районите "Южен" и "Тракия". За него кандидатът на НФСБ-ВМРО отново уточнява, че в своя мандат е осигурил пари, но наследникът му Иван Тотев ги е пренасочил за други дейности. Следващите предложения на г-н Атанасов са свързани с оптимизиране на пътната инфраструктура. И в тази посока не научихме много от идеите на кандидата за кмет освен напомнянето му, че в неговия мандат е свършено много - построен е на практика нов мост на Марица /разширението на моста на Герджика с източното платно/, изцяло са ремонтирани бул. "България" и "Източен", мостът на Адата и много други важни обекти. Факт. Но все неща от миналото и такива, които всеки кмет така или иначе прави през мандата си /Спас Гърневски със завършването на надлез "Родопи", Иван Чомаков със завършването на Коматевския пътен възел, Иван Тотев с изграждането на новите булеварди "Проф. Цветан Лазаров" и "Северен" и ремонтите на няколко ключови пътни артерии с 30-милионния заем/.     

Какво ни каза Здравко Димитров? 

Той първо предупреди честно, че всеки град, който се развива, има проблеми с трафика. Уточни, че в същинската си част /широкия център/ Пловдив е застроен преди много години и пътната инфраструктура е предвидена за много по-малко автомобили от движещите се в момента. Сега те са над 220 000 и всяка година растат с още 5000. 

Според Здравко Димитров формулата е ясна: по-добра пътна инфраструктура + по-добра организация на движението + по-добър публичен транспорт = по-лек трафик. Предупреди, че конкретните решения ще дойдат от експертите. А в неговия екип те вече действат. 

Според него по-добрата организацията на движението може да се постигне лесно  -като направи така, че да заработи ефективно Центърът за управление на трафика.

Преди да вземем конкретни решения, ще направим пълен анализ на транспортните потоци и тяхната интензивност в различните часови пояси. След което можем да предприемем необходимите промени за гъвкаво регулиране на трафика чрез умните светофари и въвеждането на зелена вълна, където е възможно.

Конкретната ми цел в следващите две години е

да постигнем намаляване на времето за пътуване от точка А до точка B с 15%,

казва кандидатът на ГЕРБ за кмет на Пловдив. 

Ще направим преглед на работата на центъра, ще видим с какви проблеми се сблъскват хората там, каква е подготовката им. Ще предвидим обучения от специалисти с опит в управление на трафика и ще вземем всичко най-добро, така че да постигнем чувствителна промяна в движението.

Това ще върви успоредно с подобряване на градската инфраструктура и изграждане на основните рингове - вътрешен и външен. За Околовръстното проектът, към които Здравко Димитров има личен принос, вече е готов. Обектът става приоритетен за правителството и финансирането ще дойде от държавата. В него освен разширение с изграждане на две платна с по две ленти и нови пътни връзки на Пазарджишко шосе и кръговото на Асеновградско е предвидено и затваряне на ринга с връзката на югоизток от караулката на Асеновградско до Скобелева майка. По отношение на движението в града трябва да се търсят основно решения в посока север-юг, защото именно там са най-големите тапи. За това много ще помогне и новият пробив под гарата, ако изпълним качествено транспортните връзки с него, казва Здравко Димитров. 

И нещо много важно в посока изток-запад. "От разговорите ми с експертите в Националната компания "Железопътна инфраструктура" съм наясно, че

естакада, на която да се повдигнат релсите на бул. "Копривщица", няма как да бъде изградена.

Да, идеята бе много добра, защото така можехме да използваме трасето за изграждането на първия високоскоростен булевард в Пловдив с бързи връзки към район "Западен" и центъра. Това щеше да разтовари движението по "Васил Априлов" и "Руски" и да реши въпросите с трафика в центъра за десетилетия напред. За съжаление такова съоръжение ще струва над 250 млн., а такива пари в момента няма откъде да вземем", коментира Димитров. Затова според него в следващите 4 години е много важно разработването на два ключови проекта - за автомобилни подлези на Пещерско шосе и бул. "Шести септември". Те ще са достатъчни, за да се постигне двоен ефект - да се отпуши трафикът както в посока район "Западен", така и да се намали преплитането на трафика по бул. "Копривщица" с потоците, които идват от центъра на запад и обратно.   

Третата задача е да се подобри значително услугата в обществения транспорт, маршрутите и графиците за движение на автобусите. Само така повече хора ще бъдат мотивирани да слязат от колите си. 

Така се оформя и формулата за успеха в битката със задръстванията според Здравко Димитров: по-добра пътна инфраструктура + по-добра организация на движението + по-добър публичен транспорт = по-лек трафик. 

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?