Голямата дилема: Тунелът под гарата ще сложи ли кръст на Бетонния мост
100-годишният надлез не пасва на високоскоростните железници, с пробива Пловдив ще има свое метро
- 27.01.2021 | 10:00
- Даниела Арнаудова
- 2094 прегледа
- 4 коментара
Свързани новини
Урбанистите: Районът на Централна гара има голям потенциал
Експертите предупреждават: Подводните камъни по трасето Южен-център са много повече от ползите
Инж. Димитър Балчев: Пробивът под релсите е метрото на Пловдив
След сигнал: Община Пловдив проверява Бетонния мост
Бързото разрастване на Пловдив вече създава проблеми. Строителството кипи на пълни обороти, а статистиката често поставя града начело на класациите по издадени нови разрешения за строеж. През центъра на Пловдив минава и железопътното трасе от Европа към Турция и Близкия изток. То се среща с автомобилния трафик на града точно в района на Централна гара. И така градът буквално се задъхва - всеки ден около 100 хил. автомобила влизат и излизат от него, като основните потоци идват или са към Асеновград и Карлово.
Проблемът с тази натовареност съвсем не е от днес
Едно от решенията, поне до момента, се нарича Бетонен мост. Построен преди близо 100 години - през 1930-а, той минава над железопътните линии и свързва бул. „Македония” и „Христо Ботев”. Ето защо новината, че той ще бъде съборен, хвърли в смут експерти и граждани. Проблемът е, че той не отговаря на новите изисквания към високоскоростните железници. Вековният мост над жп линиите ще остане, докато не се изгради тунелът под гарата, уверяват от железопътната компания. Експертите обаче са скептични.
Те предупреждават за задаващ се хаос в трафика
Ареалът на Централната жп гара е един от ключовите за Пловдив - той обхваща две от трите най-големи автогари, които осигуряват повече от 70% от превозите в страната. Също така теренът на Сточна гара, който се очаква да бъде застроен, понеже е частен. Оттук минават 6 мощни транспортни артерии: бул. „Хр. Ботев”, „Коматевско шосе”, ул. „Н. Цанов”, бул. „Руски”, бул. "В. Априлов”, бул. „Македония”. Ето как този транспортен ареал, осигуряващ пътуващите извън града, влиза в конфликт с градския транспорт и ще го затрудни в бъдеще. Този парадокс изисква много внимателен подход и ясни решения, твърдят инженери под тепетата.
С финансиране от Европа
Всички тези промени се налагат заради мащабния проект на НК „Железопътна инфраструктура“ - „Развитие на железопътен възел Пловдив”. За модернизацията компанията влага 250 млн. лева, като средствата идват по линия на Механизма за свързана Европа. Обновяването на инфраструктурата ще позволи да се довърши към 2024 г. жп магистралата до Бургас, по която влаковете до морето ще се движат със 160 км/ч.
Самата жп гара в Пловдив пък е дадена на концесия за 35 години през 2013 г. Процедурата се проведе по време на първия кабинет на Бойко Борисов. Като единствен кандидат тогава се появи обединението "Железопътна гара Пловдив", в което 95% участие има автобусната компания "Карат-С" на Миролюб Столарски.
Коментари (4)
О-да
27.01.2021 | 16:09Най после до халите на кичкпариж ще разбутат тези стари къщи останали преди комунистите да дойдат на власт
напушен
30.01.2021 | 12:24Друго си е да живееш в блок!
ха-ха
27.01.2021 | 11:11Какво метро, какви пет лева :-) :-) :-)
Ами то се подразбира!
27.01.2021 | 12:14Подлез плуващ под МЕТЪР вода. Нейсе ще дойде и този сеир.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни