Следвайте ни

Голямата дилема: Тунелът под гарата ще сложи ли кръст на Бетонния мост

100-годишният надлез не пасва на високоскоростните железници, с пробива Пловдив ще има свое метро

viber icon

Бързото разрастване на Пловдив вече създава проблеми. Строителството кипи на пълни обороти, а статистиката често поставя града начело на класациите по издадени нови разрешения за строеж. През центъра на Пловдив минава и железопътното трасе от Европа към Турция и Близкия изток. То се среща с автомобилния трафик на града точно в района на Централна гара. И така градът буквално се задъхва - всеки ден около 100 хил. автомобила влизат и излизат от него, като основните потоци идват или са към Асеновград и Карлово. 

Проблемът с тази натовареност съвсем не е от днес

Едно от решенията, поне до момента, се нарича Бетонен мост. Построен преди близо 100 години - през 1930-а, той минава над железопътните линии и свързва бул. „Македония” и „Христо Ботев”. Ето защо новината, че той ще бъде съборен, хвърли в смут експерти и граждани. Проблемът е, че той не отговаря на новите изисквания към високоскоростните железници. Вековният мост над жп линиите ще остане, докато не се изгради тунелът под гарата, уверяват от железопътната компания. Експертите обаче са скептични.

Те предупреждават за задаващ се хаос в трафика

Ареалът на Централната жп гара е един от ключовите за Пловдив - той обхваща две от трите най-големи автогари, които осигуряват повече от 70% от превозите в страната. Също така теренът на Сточна гара, който се очаква да бъде застроен, понеже е частен. Оттук минават 6 мощни транспортни артерии: бул. „Хр. Ботев”, „Коматевско шосе”, ул. „Н. Цанов”, бул. „Руски”, бул. "В. Априлов”, бул. „Македония”. Ето как този транспортен ареал, осигуряващ пътуващите извън града, влиза в конфликт с градския транспорт и ще го затрудни в бъдеще. Този парадокс изисква много внимателен подход и ясни решения, твърдят инженери под тепетата.

 

С финансиране от Европа

Всички тези промени се налагат заради мащабния проект на НК „Железопътна инфраструктура“ - „Развитие на железопътен възел Пловдив”. За модернизацията компанията влага 250 млн. лева, като средствата идват по линия на Механизма за свързана Европа. Обновяването на инфраструктурата ще позволи да се довърши към 2024 г. жп магистралата до Бургас, по която влаковете до морето ще се движат със 160 км/ч. 

Самата жп гара в Пловдив пък е дадена на концесия за 35 години през 2013 г. Процедурата се проведе по време на първия кабинет на Бойко Борисов. Като единствен кандидат тогава се  появи обединението "Железопътна гара Пловдив", в което 95% участие има автобусната компания "Карат-С" на Миролюб Столарски.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

О-да

О-да

27.01.2021 | 16:09

Най после до халите на кичкпариж ще разбутат тези стари къщи останали преди комунистите да дойдат на власт

Отговори
2 0
напушен

напушен

30.01.2021 | 12:24

Друго си е да живееш в блок!

Отговори
0 0
ха-ха

ха-ха

27.01.2021 | 11:11

Какво метро, какви пет лева :-) :-) :-)

Отговори
2 3
Ами  то  се  подразбира!

Ами то се подразбира!

27.01.2021 | 12:14

Подлез плуващ под МЕТЪР вода. Нейсе ще дойде и този сеир.

Отговори
2 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?