2374

Европейски проект по пловдивски: Всичко в 12 без 5 и обикновено с нулев ефект

Южният обходен колектор е в риск заради чиновническо безхаберие

Ако изпълнителите, избрани от ВиК-Пловдив, не се справят със сложното съоръжение в срок, ще изпуснем финансирането от Брюксел. Обратните води на половината град ще се събират в старите тръби, чийто капацитет отдавна е надвишен в пъти. В следващите години ще се чудим откъде да намерим други 100 млн. лв., за да не се превръща район "Южен" в езеро при всеки дъжд.     

Пловдив има печален опит с европейските проекти. Натрупахме го по най-болезнения начин с Транспортния проект, Водния цикъл, ремонтите със средства по ОП "Региони в растеж" и пробива под гарата, част от модернизацията на жп възел Пловдив. Независимо коя институция администрира съответния проект, чиновническото безхаберие по правило го вкарва в риск. Тупкаме топката до последния момент със задания, предпроектни проучвания, отчуждителни процедури и строителни разрешителни. В резултат работата започва в 12 без 5 и се претупва само и само да се усвоят европейските средства. И обикновено от усвояването им няма никакъв ефект, както се случи с електронната система за таксуване в градския транспорт. 

Поредният голям проект в риск този път не е в полето на Общината. Става дума за Южния обходен колектор на стойност над 100 млн. лв., спечелен по ОП "Околна среда" от ВиК-Пловдив. Идеята е той да отвежда обратни и дъждовни води от районите "Западен", "Южен" и част от "Централен" до Пречиствателната станция, която пък се модернизира по проекта за Воден цикъл. Тръбите, част от които вече са складирани на строителна площадка, ще се полагат по бул. „Александър Стамболийски“, ул. „Модър“ (покрай Транспортна болница), под софийската жп линия (на няколко метра от автомобилния подлез) и по ул. „Царевец“ (до кръстовището с "Пещерско шосе"). От бул. „Александър Стамболийски“ колекторът ще мине под Кукленско шосе и ще продължи през „Тракия“ по ул. „Нестор Арабаджиев“, за да се влее в Пречиствателната станция.

Безспорно,

инвестициите на ВиК в размер на 81,5 млн. лв. без ДДС са от изключителна важност

за Пловдив, защото в повечето от 50 на сто каналната мрежа, градена преди най-малко 50-60 г., е остаряла, с крайно недостатъчен капацитет. За разлика от северната част на града, където колектор беше изграден още преди години, а сега се изпълнява проект „Брезовско шосе-"Дунав“, район „Южен“ и особено презастроеният жилищен комплекс на бул. „Александър Стамболийски“ изпитват остър недостиг от нормална канализация, зоната се наводнява при всеки проливен дъжд, а кооперациите не са в състояние да поемат дъждовните води, да не говорим за „Беломорски“ и „Остромила“, където мнозина обитатели и до днес са на септични ями.

Най-драматична е ситуацията на бул. „Александър Стамболийски“, където през седмица-две стават аварии на амортизиран етернитов водопровод. Проектът на ВиК, финансиран по ОП „Околна среда“, предвижда не само изграждане на колектора, но и нов чугунен водопровод с отклонения към сградите на бул. „Александър Стамболийски“.  

Колекторът е с дължина 12 км и значителна част от ВиК мрежата

се изгражда в чертите на града. Строителството на колектора с диаметър между 1800 и 3000 кв. м е свързано със сложни изкопни работи на 4-8 м дълбочина в зависимост от терена. Това неизбежно ще доведе до безпрецедентни сътресения в трафика и е от изключително значение как ще бъде организирано движението, докато се прокарва колекторът.

Строителите прогнозират, че

ще стартират проекта в края на септември, което сериозно притеснява местната власт начело с кмета Здравко Димитров.

Първо, защото е изтървано благоприятното топло време, второ - изграждането на Южен обходен колектор сериозно забавя общинските обекти - завършването на подлез „Модър-Царевец“, ремонт на бул. „Хаджи Димитър“ и разширението на ул. „Царевец“. Те са невъзможни, ако не се положат тръби.

Причината е, че към настоящия момент изпълнителите все още не са получили съгласуване на проекта от МРРБ. Следователно, не е издадено строително разрешение, не е утвърдена строителна площадка и, разбира се, няма уточнена организация на движението.

Подготовката за изграждането на Южен обходен колектор е придружена с тежки процедури, които се точат вече четвърта година, защото обществената поръчка е възложена на инженеринг. През 2019 г. ВиК-Пловдив обяви търг, през 2020 г. беше избран изпълнител - консорциум „Еко Проект - Пловдив”, в който участват три софийски фирми:  „Интерхолд” ЕООД, „ТЕС Кънстракшън Груп” ЕООД и „ВиК Инфраструктурно проектиране” ЕООД. През ноември 2021 г. техническият проект беше готов и оттам мъката продължи, докато го съгласуват с всички компетентни институции.  

Един от куриозите, които забавиха инвестицията, беше казусът с възможността за резервно отвеждане на вода към канала, който се намира на Околовръстното шосе, в землището на Марково. Очевидно беше допуснат пропуск в проекта, отстраняването на който отне месеци, докато се стиковат действията на министерствата.

Добрата новина е, че ще се работи на четири места

наведнъж, както уверява от името на консорциума Бончо Бонев, който с фирмата му „Парсек груп“ работи по ремонта на ул. „Даме Груев“.

Според първоначалните планове стартът ще бъде даден от южната индустриална зона на бул. „Александър Стамболийски“ до Кукленско шосе, при пресечката с ул. „Братя Бъкстон“, в района на затвора и от Кукленско шосе по ул. „Модър“ към новия подлез под жп линията. Организацията тепърва ще се уточнява и дано не се налага забавяне, каквото стана на Брезовско шосе и „Даме Груев“. Ако това се случи, парите от Европа са в огромен риск. При положение че проектът се провали, обратните води на половината град ще се събират в старите тръби, чийто капацитет отдавна е надвишен в пъти. В следващите години ще се чудим откъде да намерим други 100 млн. лв., за да не се превръща район "Южен" в езеро при всеки дъжд.

 

Инвестират 137 млн. лв. във ВиК мрежата в областта

Южен обходен колектор е най-големият обект, включен в проекта, финансиран по ОП „Околна среда“, на обща стойност 137 млн. лв. за реконструкцията на ВиК инфраструктурата в Пловдив и няколко общини в областта.

Оперативната програма приключва в края на 2023 г., но срокът за изпълнение на проектите е 54 месеца, т.е. до 12 март 2024 г. До тази дата освен Южен обходен колектор в проекта трябва да бъдат завършени още няколко обекта - реконструкцията на довеждащ водопровод от ПС „Юг“ до кръстовището на бул. "Пещерско шосе" и ул. „Царевец“ в проекта са заложени, на водопровод и канализация в Хисаря, Първомай, Карлово, Асеновград, Стамболийски, Катуница.

Реконструкцията на довеждащ водопровод през парк „Отдих и култура“ покрай Гребния канал към "Пещерско шосе" напредва с бързи темпове. Обществената поръчка е възложена също на инженеринг, както и Южен обходен колектор, но няма забавяне. Договорът е подписан между ВиК и фирма „Драгиев и Ко“.

Европейските фондове са особено чувствителни към проблемите на екологията и опазването на околната среда. Това е основната причина проектът за Пловдив и областта да бъде одобрен с цел да се осигури по-голям достъп до канализационната система, подобрено пречистване на отпадъчните води и водоснабдяването в съответствие с Европейското екологично законодателство - Директива 91/271/ЕИО за пречистване на градските отпадъчни води и Директива 93/83/ЕО за качеството на водите.

 

Закъснението с проекта блокира работата на „Модър-Царевец“

Закъснението със старта на Южен обходен колектор сериозно забавя работата по нашия проект на подлез „Модър-Царевец“ и завършването на двете улици, не скри тревогата си инж. Цанко Драгиев, управител на фирмата изпълнител на общинския обект „Драгиев и Ко“.

„Не можем да работим с пълен капацитет, докато не се прекарат съоръженията на ВиК. На обекта са едва 15 души и всеки ден се чудим как да продължим. Драстичното забавяне се отразява на нашата фирма не само в това, че не можем да създадем добра организация, но и финансово. Очаквахме да започнат в края на миналата година, после - през март и април, но и в момента не е ясно кога най-после ще обявят старт. Не сме очаквали толкова голямо закъснение и не мога да разбера как е възможно за инвестиция от 80 млн. лв. да има пречки. При такъв мащабен проект би трябвало да са задействани всички лостове, за да стане възможно бързо“, недоумява инж. Драгиев.

Бъдещият подлез започна да се строи в началото на миналата година по договор с Община Пловдив и със срок да е готов до края на 2023-та. Строителите бяха го подкарали с такива ударни темпове, че се очакваше да приключат по-рано от срока. На ул. „Модър“ изградиха второ платно като магистрала с чисто нова канализация, която свързаха с тръбите на Коматевско шосе, направиха пробив, подстъпи към него и обръщало за коли около жп линията в зоната на ул. "Царевец". На тази улица смениха подземните комуникации, каквито беше възможно, и вече няколко месеца с вързани ръце чакат изпълнителите на ВиК да започнат да си вършат работа и на подлез "Модър-Царевец" да осигурят фронт за работа.

 

Копаят втори тунел под софийската жп линия

Втори тунел ще се прокопава под софийската жп линия на няколко метра от автомобилния подлез „Модър-Царевец“. „Съоръжението ще бъде по-малко, колкото да можем да монтираме колектора. Тръбите на това място също са с по-малък диаметър - 1,8 м, обясни Бончо Бонев, представител на изпълнителите на проекта.

Той подчерта, че единственият проблем, който пречи да започнат работа, е забавянето на строителното разрешение. От МРРБ се очаква да дадат картбланш за изграждане на колектора в участъка, където разстоянието с другите подземни съоръжения е по-малко от необходимия минимум 2 метра.

В „Западен“строителите ще чакат да приключи ремонтът на бул. „Хаджи Димитър“, който по договор е със срок 180 дни, и тогава ще продължат по ул. „Царевец“.

Колекторът е с различни размери, в зависимост от проектираните участъци - между 1,8 и 3 метра диаметър. Триметрови тръби са проектирани на бул. „Александър Стамболийски“ - от  Кукленско шосе до кръстовището с ул. „Димитър Талев“, като по целия булевард ще се полага и чугунен водопровод Ф-500. Най-големите колекторни тръби са високи 2,20 м и 3,50 м широки. В зависимост от големината тежат 3 и 8 тона.

Подобно съоръжение в България не е правено досега, твърди Бончо Бонев. Изчислили са, че в най-тежките участъци на месец могат да изминават около по 60 метра, а там, където тръбите са по 1,8 м - по 150. Според договора срокът е 3 години и започва да се брои от деня на откриването на строителната площадка.

 

Костадин Язов, кмет на район "Южен":  

Не вярвам да започнат скоро

Строителите имат готовност да започнат, но изграждането на Южен обходен колектор си остава в сферата на добрите пожелания, докато не видим издадено и влязло в сила строително разрешение, счита кметът на район „Южен“ Костадин Язов. Той посочи, че първо трябва да се съгласува окончателно проектът, след това МРРБ да представи строително разрешение, после има срок за обжалване и утвърждаване на временна организация на движението. Не виждам да започне до два-три месеца, като имам предвид досегашната практика, прогнозира Язов.

Районният кмет увери, че след изграждането на колектора и смяна на ВиК на бул. „Александър Стамболийски“ ще бъде изцяло сменена асфалтовата настилка. Язов предупреди, че и строително-монтажните работи по водопровода и колектора не са никак леки - свързани са с технологичен процес и времето. Когато вали дъжд, няма как да се работи и има вероятност да се наруши графикът.  

За пренасочването на трафика отсега се знаят маршрутите: бул. „Никола Вапцаров“, ул. „Димитър Талев“, „Стефан Стамболов“, „Пере Тошев“, Коматевско шосе.

Димитър Колев, районен кмет:

Идват много тежки дни за трафика в "Западен"

Тежки дни за „Западен“ прогнозира районният кмет Димитър Колев. ЕVN- Топлофикация работят по реконструкцията на парно на "Пещерско шосе". В началото на август започва ремонт на бул. „Хаджи Димитър“, част от ул. „Царевец“ е затворена за строеж на пробива под жп линията, тепърва ще се чака стартът на ВиК проект за Южен обходен колектор.

Експерти по организацията на движението трябва да прегледат много обстойно по кои маршрути ще се отклоняват колите, каза Колев. Засега не се предвижда цялостно спиране на трафика по бул. „Хаджи Димитър“. Автомобилите ще минават двупосочно по едно платно, докато в другото се работи.

На бул. „Хаджи Димитър“ ще работи фирма „София асфалт“, спечелила обществена поръчка в Община Пловдив за 4,5 млн. лв.

За разширението на ул. „Царевец“ - от бул. „Хаджи Димитър“ до бул. „Свобода“, все още не е обявена поръчка. Кметът Здравко Димитров предупреди, че ще изчака Общинският съвет да разреши допълнително финансиране на пет обекта, сред които е и ул. „Царевец“. В противен случай нямало смисъл да се пуска обява.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
14 коментара
Диди

Диди

29.07.2022 | 18:47

Пловдив се затапва от всякъде умишлено, нито грацки транспорт нормален. Тези канали ( подлези) който ги правят кой ще ги поддържа и колко ще струва след 5 години без поддръжка ще почнат да се рушат понеже не се инвестира в града управниците се съгласяват на всичко за да отчетат нещо.

Отговори
0 0
Пази Боже сляпо да прогледа! - Ал. Константинов

Пази Боже сляпо да прогледа! - Ал. Константинов

26.07.2022 | 16:36

Отрепки , чиито кметуване им дойде от "умната" кратуна на Баце. Иначе,хал хабер си нямаха ,че ще кметуват.И като всички некадърници и комплексари , докопали се до власт, гледаха да издоят Пловдив колкото могат.Те крадяха ,като цървули случайно взели властта. Няма по-страшно нещо от прост човек с власт.Тия двамцата закопаха града с поне 50 г. напред. Да му мислят внуците ни.

Отговори
13 1
Реалист

Реалист

26.07.2022 | 13:21

Само да вметна нещо - тунелът под Ламанша е направен за 6 години, а Модър-Царевец пробива - 4 години, при положение, че тунелът е готов от социализма, няма какво повече да се каже, закривай!

Отговори
22 1
До реалист , от строител

До реалист , от строител

26.07.2022 | 14:15

Реалист, само леко да те поправя.Нищо лично.Пробива на Модър -Царевец се прави 8 години.Тотев и Здравко му правиха 9 първи копки, при положение , че още Славчо Атанасов беше подсигурил 14 милиона за обекта и им беше изготвил пълен строителен план.

Отговори
21 1
Закривай!

Закривай!

26.07.2022 | 13:09

“Пловдив е Ваш г-н Борисов”!Толкова са елементарни и тъ пи ,че даже и с цели 9зам.кмета ,немогат да управляват!Така без нищо да се случи се изтъркаля и този поредния мандат!Забогатяха ,като царе а не свършиха нищо за града!Тук обидното е и че никой не им търси сметка!Никой не ги проверява за нищо!Крадат като за световно а след тях и потоп!

Отговори
22 1
Бойко, само мекерета ни назначава за кметове !

Бойко, само мекерета ни назначава за кметове !

26.07.2022 | 12:16

За 12 години превърнаха Пловдив в кошмар.След Тотев и Зико следващият кмет трябва да е доброволец.

Отговори
24 1
Ирина и Тодор Генови

Ирина и Тодор Генови

26.07.2022 | 11:32

Йеремиева ,не можем да те разберем.Описваш некадърието на зико и маминия ,а публично заявяваше ,че си гласувала за тях. И от Юпитер се виждаше ,че тези не стават.Много им липсва и то си личеше.Твоето си е чисто раздвоение на личността.

Отговори
24 3
Лошия материал

Лошия материал

26.07.2022 | 11:14

На следващите избора пак си стойте в къщи и викайте "всички са еднакви няма да гласувам".

Отговори
28 2
Славчо

Славчо

26.07.2022 | 17:03

Ведно с Кинг Мони марш в Куба .

Отговори
0 0
КМЕТА на НЕТА

КМЕТА на НЕТА

26.07.2022 | 11:04

с една дума ... НЕКАДЪРНИЦИ!!!!

Отговори
21 1
Мамин Ваньо

Мамин Ваньо

26.07.2022 | 11:03

На здраве на чевермеджията!Ми то да сервираш и да печеш кебабчета не е като да управляваш втория в България и най-стария жив град в света!Така,че като дойде момента да избираме този път да го направим по правилния начин и тези Ни Ка Дър Ни Ци да си получат заслуженото!

Отговори
20 1
Реалист

Реалист

26.07.2022 | 10:57

Какво за анализ има тук.И Тотев и Димитров нямаха умствения капацитет да управляват този град.И те си знаеха възможностите.Затова се впуснаха в най-лесното....да забогатяват с безогледно "усвояване" под прокурорски и партиен чадър. Случайни хора ,на не случайно място.Използваха асансьора ГЕРБ и станаха много,много богати на наш гръб.Иначе,щяха да си останат едни неудачници.

Отговори
29 2

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?