Следвайте ни

Ел тротинетката настъпва в Пловдив - удобна и еко, но с едно наум СНИМКИ

viber icon

Новият участник в движението се прие като натрапник на пътя от шофьори и пешеходци

Преди да ги пуснем официално по пловдивските булеварди, трябва да се преценят всички рискове и да се създаде ясен регламент, твърдят от Община Пловдив 

 

Електрическата тротинетка е най-новият участник в движението по пътищата, при това засега - по ръба на закона. Иновацията безспорно е удобна и еко. Ако навлезе масово в употреба, от нея със сигурност ще има много ползи - с нея хората ще се пр​идвижват бързо и евтино, без ​да вредят на околната среда с изгорели газове. Освен това прогнозата е, че 10 тротинетки по улиците ще заменят най-малко 5 автомобила, което в дългосрочен план ще доведе до съществено облекчение за трафика. Дотук обаче с ползите, защото джаджата крие и редица рискове. Първият е свързан с безопасността на участниците в движението, вторият - с липсата на нормативна уредба, която да регламентира правата и задълженията на любителите на тротинетката, а третият - с тяхното съзнание и отговорност.      

 

Първият тест, организиран в Пловдив от частна компания, завърши с провал. Първо, електрическата тротинетка срещна сериозен отпор сред останалите участници в движението и второ - джаджите на колела станаха поредните жертви на вандалите. На всичко отгоре се оказа, че фирмата не е подписала споразумение с Община Пловдив за организиране на бизнеса с отдаване на тротинетки под наем, заради което инициативата бе сложена във фризера. Тя стартира в началото на октомври, когато американската компания Lime достави 100 електрически тротинетки и ги презентира в града. Идеята бе те

да се наемат за почасово ползване

и това да е тест за интереса на пловдивчани към алтернативния екопревоз. Първоначално резултатът бе впечатляващ - за 48 часа над 2000 души, предимно младежи и чуждестранни студенти, се възползваха от услугата. Още в първите часове обаче заваляха сигнали срещу новия участник в движението. Оплакванията идваха от всички страни - пешеходци, колоездачи и шофьори. Заради липсата на регламент тротинетките се движеха навсякъде - по пътното платно, тротоарите и велоалеите. В резултат тестовете бяха спрени и тротинетките на Lime изчезнаха от пловдивските улици и булеварди. 

От местната власт уверяват, че оценяват предимствата на новото превозно средство и администрацията вече се е заела с разработването на специална наредба за използването на електрическите тротинетки. За разписването на документа се търси становището и на съответните гилдии, КАТ, на неправителствените организации и други. Проучва се и опитът на други градове, в които електрическите тротинетки отдавна са на мода. Целта е новата зелена услуга да бъде безопасна и да не създава конфликт между различните участници в движението. Изработването, одобряването и гласуването на една наредба обаче иска време, което се определя от закона.

"Предстои да организираме среща с фирмата. Ще коментираме зоните за използване на електрическите превозни средства, както и извършването на търговската дейност на компанията. Трябва да се споразумеем, съобразявайки се с генералния транспортен план и в рамките на закона.

Трябва да се намери баланс

и да се огледат всички гледни точки и възможности за присъствието и дейността на компанията в Пловдив.

Най-сериозният въпрос, върху който трябва да помислим, е рискът при управлението на електрическите тротинетки в градска среда. Трябва да преценим какви са  възможностите за безопасни трасета за придвижване с тях. Както знаете, трафикът в града е натоварен. И към него добавяме още един участник. Притеснява ни основно това, че при управление на превозните средства рискът от пътен травматизъм е много голям и това ни притеснява най-вече, защото настояваме да има регламент. Община Пловдив трябва да урегулира тези отношения като цяло, а не просто с конкретна фирма, за да се спази принципът за конкурентоспособност", коментират от Общината.

Според кмета Димитров и екипа му Пловдив предоставя добри условия за използването на тротинетките, но масовото навлизане на нов участник в движението, без да има  регламент и разяснителна кампания, би довело до хаос и напрежение. Силите ще са насочени в посока екологичен начин за придвижване с оглед опазването на въздуха и природата, но това трябва да стане по съответния законов ред, спазвайки всички права и интереси на гражданите и най-вече с грижа за тяхната безопасност. 

 

Придвижването - по-скъпо от рейса, по-евтино от таксито 

Ако човек няма собствена тротинетка и реши да използва ековозило под наем, придвижването му в града няма да е съвсем евтино. 

При тестовете в Пловдив от Lime тестваха цени от 1,20 лв. за отключване на джаджата и 25 стотинки на минута. Като се има предвид, че средното време за прекосяване на града с подобно транспортно средство е около 10 минути, услугата се оказва далеч по-скъпа от билетчето в рейса, но по-евтина от таксито, ако в него се вози един човек. В бъдеще от Lime планират да пуснат опции за дневни, седмични и месечни абонаменти. 

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Е-СКУТЕР се казва, какината, или ЕЛСКУТЕР

Е-СКУТЕР се казва, какината, или ЕЛСКУТЕР

24.10.2020 | 17:02

Вместо измисленото побългарено френско "ТРОТИНЕТ" та даже и със окончание "КА", па даже и с характеристика че не било с Парен Двигател = колко по-лесно е световноизвестното общоприето ЕСКУТЕР - ама на, що да е просто като у Наше Село можемЕ СЛОЖНО

Отговори
1 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?