71

Две години живот в капана на адския трафик в Пловдив

Заради голямото строителство на мащабни инфраструктурни проекти се образуват огромни задръствания

Тежкият трафик, който от години мъчи пловдивчани, се превърна в адски капан заради ремонти, които се извършват по едно и също време на възлови артерии. В последните месеци в града стартира строителството на няколко мащабни инфраструктурни проекти - пробива под гарата с планираното събаряне на Бетонния мост, транспортната връзка "Модър-Царевец", ремонта на ул. "Даме Груев" и изграждането на Южния обходен колектор. Тапите ще продължат поне 2 години, сочат прогнозите в договорите с избраните изпълнители. 

През цялото време район "Южен" ще е под обсада. Тя вече започна, след като натовареният и тесен булевард „Александър Стамболийски” беше затворен в участъка от кръстовището с ул. „Димитър Талев” до продължението на бул. „Македония” за изграждането на Южен обходен колектор. 

Ул. „Димитър Талев”, където всяка сутрин  и досега преди кръстовището с бул. „Александър Стамболийски” в посока центъра колите се точеха в индианска нишка, заприлича на гигантски паркинг. Колоните, прииждащи  от съседните села, „Беломорски” и „Остромила”, чакат пет-шест светофара, за да се придвижат до следващото инфарктно кръстовище с бул. „Никола Вапцаров”, където  отново попадат в почти непробиваема тапа. 

На бул. „Никола Вапцаров”, където се е преместил почти целият трафик от затворената част на бул. „Александър Стамболийски”, е

като по време на транспортна стачка.

Колоните са наредени плътно между светофарите при кръстовищата от ул. „Стефан Стамболов” до „Пере Тошев”, че и до Втора градска болница.

В понеделник вечерта в час пик задръстването на ул. „Димитър Талев” започна от бившите  Хали  с продължение до Овощарския институт. Колите се движеха с 2-3 км в час, спирайки на всеки 5 метра. В яда си по-изобретателните шофьори дори предложиха да се работи и учи онлайн. 

Затворени са стотина метра от бул. "Александър Стамболийски", но това е достатъчно, за да се образуват тапи

Ситуацията в „Южен” се влоши до краен предел, защото трафикът е блокиран на още няколко улици. Заради реконструкцията е затворена ул. „Даме Груев”, от ул. „Охрид” до Кукленско шосе”. За преминаване на коли е оставено кръстовището с ул. „Пере Тошев”, но и там цари ад, защото, за капак на всичко, свръхтесните улички се ползват за безплатни паркинги.

Бул. „Македония” и ул. „Кукуш” са натоварени допълнително, след като преди месец заради пробива до Централна гара бяха затворени участъци от ул. „Димитър Талев” и „Кукуш” около автогара „Родопи”.

Всеки заклещен в трафика се пита 

дали е било възможно да се избегне блокадата, 

наложена с иначе благородна цел - нова инфраструктура.

За разкопаване на част от бул. „Александър Стамболийски” Община Пловдив и строителите доскоро бяха на различни мнения. Зам.-кметовете Тодор Чонов и Пламен Райчев, както и кметът на „Южен” Костадин Язов считаха, че строителните работи по проекта трябва да се отложат след Нова година, след като минат празниците. Но изпълнителите на проекта за Южния обходен колектор надделяха с аргумент, че изпълняват европейския проект с конкретни срокове и че празници ще има и след Нова година.

Всъщност

адът в "Кючук Париж" ще продължи още дълго време,

защото по проекта за Южния обходен колектор предстои  спиране на движението по целия бул. „Александър Стамболийски”, макар и в различни участъци. Веднага след Нова година е планирана за затваряне втора отсечка до ул. „Индустриална” в източния край на булеварда. Дотогава изпълнителите на ул. „Даме Груев” обещаха да отворят пътната връзка към Кукленско шосе, за да не се усеща ударът така драстично. Колекторът е със сечение 2,5-3 метра, което е свързано с  тежки изкопни работи. Те ще продължават през цялата 2023 г., като едновременно изпълнителите правят сметка да работят по ВиК на цялата ул. „Петър Стоев” и  част от бул. „Македония”.

Основният проблем е

изоставената в годините назад и отесняла до скъсване пътна инфраструктура

в район „Южен”. Нито един от предишните кметове на Пловдив не си е мръднал пръст да започне разширение на бул. „Александър Стамболийски”, свързано с отчуждаване на над 50 частни имота. Ако имаше второ платно, нямаше сега да се стигне до блокада.

Коматевско шосе, основно ремонтирано преди няколко години, си остана с тесен габарит 7 метра, въпреки че е входно-изходна артерия на Пловдив. Въпреки многото обещания, давани в годините назад, Околовръстният път на Пловдив наподобява квартална улица, а югоизточният обход затъна в процедурни лабиринти.

Тесните улици не позволяват да се обособят бус лентите, които биха позволили предимство при преминаване на градския транспорт. И в един момент привързаният към личното возило човек да каже: зарязвам го и ще пътувам с рейс. Както в много други европейски градове. Нямаме и удобна мрежа на велоалеи.

По същата причина си късаме нервите в задръствания на още десетки други конфликтни места - до Водната палата, Чифте баня, Сточна гара, кръстовищата на бул. "Шести септември" с "Руски" и "Васил Априлов", колелото на гарата, мостовете на Герджика и "Васил Априлов". Плюс кошмара заради ремонтните работи на Брезовско шосе и бул. "Хаджи Димитър.

 

Здравко Димитров, кмет на Пловдив:

Няма как да се прави ремонт, без да се спре движението

Ако има някой гений, който знае как да се направи ремонт на улица или булевард, без да  се спира движението, да даде предложение и аз ще го изпълня" - така кметът Здравко Димитров  коментира недоволството на шофьорите от задръстванията в града. 

„Няма как да се изграждат такива сложни ВиК съоръжения, каквито са предвидени по проекта за Южния обходен колектор, без да се затвори частично бул. „Александър Стамболийски”. Всеки, който вкъщи прави ремонт, знае, че за определено време ще търпи неудобства. Проектът е от изключително важно значение, защото ще реши проблема с отводняването на южната част на Пловдив. Ще има нов водопровод, което означава край на авариите, нова асфалтова настилка. Това, което трябваше да се направи отдавна, правим сега”, коментира Здравко Димитров.  

Кметът посочи, че строителите гонят срокове, освен това са затворили само малка част от булеварда. „Те щяха да затворят целия бул. „Александър Стамболийски”, ако бях позволил”, допълни Димитров. 

 

Костадин Язов, кмет на район "Южен":

35 г. чакахме нови пътища, сега да проявим малко търпение

На бул. „Александър Стамболийски” е затворен малък участък, който не възпрепятства кой знае колко движението - заяви кметът на район „Южен” Костадин Язов. И продължи: - Предвидени са обходни маршрути на колелото на ул. „Димитър Талев” с "Беломорски" и "Остромила", както и през бул. „Никола Вапцаров”. Всички кръстовища са проходими, но автомобилите са много. На бул. „Александър Стамболийски” тръбите първо ще бъдат сложени в правата част, след това поетапно на кръстовищата. Друг начин хем овцата да е цяла, хем вълкът да е сит не ми е известен.

След като няколко мандата нищо не се случваше в район „Южен”, е нормално да започнем да правим нова инфраструктура. Няма друга система, по която по време на пътен ремонт да се движат автомобили. Постарали сме се така да направим линеен график, че по възможност най-малко да затрудним трафика.

От 35 г. живея в район „Южен” и през цялото това време се очакваше да се подобрят пътната инфраструктура и ​ВиК мрежата. Учудвам се, че сега, когато започнахме да изпълняваме проектите, се появи недоволство. Въпрос на търпение е - колкото по-бързо стане, толкова е по-добре за всички", каза Костадин Язов.

Той напомни, че е предложил ограниченията на бул. „Александър Стамболийски” да се въведат след коледните празници. "Оказа се, че много ще нарушим линейните графици на изпълнителите, затова преценихме заедно с ОП ОКТ да се затвори най-малкият участък, а не например до ул. „Пере Тошев”. Всичко се прави за по-добро, а не с цел тормоз."

 

 

 

 

 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
toi

toi

07.12.2022 | 13:12

Ал. Стамболийски - БУЛЕВАРД ?!?!? ... Македония - БУЛЕВАРД?!?!? ... голям смях

Отговори
4 0
БТВ

БТВ

07.12.2022 | 10:18

Тя, че трябва да се подмени инфраструктурата е ясно, но въпроса е какви срокове залагате и как се спазват. Статия от 15.12.2021г. "Започна ремонтът на улица "Даме Груев" в Пловдив.Кметът Здравко Димитров, заместник-кметът по строителство Пламен Райчев и кметът на район "Южен" Костадин Язов направиха днес първа копка на ремонтните дейности на улица "Даме Груев".Строителните дейности ще продължат 300 дни". Който може да смята от 15.12.2021 до момента колко дни са минали. Освен, че залагате дълги срокове - 800 метра улица за 300 дни?!?!?!?!?!, не ги и спазвате!

Отговори
11 0
Арх

Арх

07.12.2022 | 10:13

Правилно беше да се напише - Заради голямото мотане на мащабни инфраструктурни проекти се образуват огромни задръствания. Да напомним ли пак, колко време отне павирането на миниатюрната уличка Май до общината?

Отговори
7 0
Туй беше най-важното!

Туй беше най-важното!

07.12.2022 | 09:34

Абе най-важното е, че върнАхме хартиената бюлетина!  

Отговори
8 2
ИДИОТЧЕТОМИ

ИДИОТЧЕТОМИ

07.12.2022 | 11:42

Поне сега ще носят чували, вместо флашки. Ще им е по-трудно и гадно да лъготят. Не че няма отново да ни излъжат, но поне да се потрудят и физически. Както при "избирането" на оня мухлю Плевнята. Голямо мъкнене на чували падна тогава.

Отговори
1 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?