49

Цехове и магазини минират трафика по натоварените шосета и булеварди

Документите минават за съгласуване през няколко инстанции, но обектите никнат като гъби без осигурени джобове за паркиране или локални платна, което създава огромни рискове за сигурността на пътя. Цяло чудо е, че все още няма тежки катастрофи с жертви и големи щети.

 

Стотици обекти за търговия и услуги, производствени и складови бази никнат край възловите булеварди и входно-изходните артерии на Пловдив, без за тях да са осигурени "джобове" или локални платна. Влизащите и излизащите камиони и автомобили създават огромни опасности, но институциите нехаят по въпроса. Проблемът става още по-сериозен заради нарастващия трафик по всички градски пътища. Цяло чудо е, че на конфликтните участъци все още не е станала тежка катастрофа с жертви и сериозни щети. 

На Голямоконарско шосе се паркира пред производствените бази, но част от терените са предвидени за разширение

Най-сериозни рискове за сигурността на пътуващите създават десетките производствени и търговски обекти, открити по Голямоконарско шосе. Връзката на Пловдив с магистрала "Тракия" е изключително натоварена, а опасните маневри, при които камион, бус или кола пресичат непрекъснатата линия и насрещното платно, за да стигнат до съответния обект, са на всяка минута. Ако трафикът в момента е активен, нарушителят не може да премине веднага, а след него се образува опашка от чакащи, които не могат да го заобиколят. Особено вечер в неосветения участък

подобни маневри са изключително опасни.

Предприемат ги всички пътуващи в посока АМ "Тракия", които трябва да стигнат до автосалон "Стефанов", производствените и търговски бази на "Макском" и ТЕД и десетките други цехове и складове край шосето. Разрешителните за изграждането на подобни обекти минава през редица институции, издава се от Общината и минава за съгласуване в КАТ. Въпреки това търговските и производствените бази продължават да никнат като гъби, без инвеститорите или администрацията да са осигурили необходимата инфраструктура. Подобно е положението и на други входно-изходни артерии на Пловдив като Пещерско шосе, Коматевско, Рогошко и продължението на ул. "Д. Талев" в посока Марково. 

Брезовско шосе, където нонстоп вървят коли, е превърнато в паркинг пред търговските обекти

Проблем с разкриването на обекти за търговия и услуги има и в компактния град. Стотици са обектите, разкрити край натоварени улици и булеварди, пред които няма осигурени "джобове" за спиране на клиенти и доставчици. В резултат превозните средства често блокират десните ленти и булеварди, като "Васил Априлов" например, остават на практика с една лента, което предизвиква задръстванията.   

Голямоконарско шосе

В Берлин и в много други големи градове в ЕС няма практика за откриване на търговски обекти на натоварените булеварди именно с идеята да не се нарушават правилата на движението. В Пловдив можеш да продаваш на основен път всичко - от банички и цигари до климатици, врати и автомобилни гуми, да си плащаш сметки за интернет и телевизор, да поръчаш майстор  и да си направиш прическа.

Законите и властите са либерални по отношение на режима

за издаване на разрешителни за търговска дейност. Затова в града няма булевард, на който да не е паркиран автомобил, а често - дори дузина.

Законът за устройство на територията (ЗУТ) предвижда осигуряване на паркоместа за сградите, но не задължава собствениците на търговски обекти на пътни артерии да имат места за паркиране на посетители.

 В Наредбата на МРРБ от 20 декември 2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии наред с останалите правила са определени изискванията за броя на места за паркиране.

За сгради, предназначени за търговски центрове и търговия на едро, се изисква минимум едно място за кола на 40-60 кв. м от разгънатата застроена площ на обекта (РЗП) и 75 за посетители. За магазини в централни зони, както и за други - едно място на 80-100 кв. м и също 75 места за купувачи. За пазарите се поставя условие на 50-60 кв. метра РЗП да се осигуряват по едно място и 90 за посетители.

 Условие за паркинг за клиенти не се поставя за обекти с  обслужващи дейности за битови и стопански услуги.

За жилищни сгради със смесено предназначение също не се изискват паркоместа  за посетители

Единственото задължение е да има едно паркомясто на 80-100 кв. м  и още едно на ателие, ако  го има. За офиси нормативът е едно място за площ  80-100 кв. м, също без изискване за места за посетители.

При това законодателство няма как да се очаква собствениците на търговските обекти, открити на основните градски булеварди, предимно в партерните етажи на жилищни сгради, да гарантират места за паркиране. Повечето стари сгради на  такива булеварди като „Васил Априлов“, „Руски“, Христо Ботев“, „Никола Вапцаров“, „Цар Борис III Обединител“, са построени без гаражи. В новите, изградени след  въвеждането на режима, определен с наредбата на МРРБ и влязъл в сила от 20 февруари 2020 г., собствениците търсят вратички в закона и ги намират. В резултат на това често паркинги няма не само за посетителите, но и за голяма част от самите тях.

Един от очебийните примери е срещу Сточна гара,

където в трите нови кооперации няма никакви паркоместа, а първите етажи служат за офиси за климатици, дрехи, врати. Една от тях е строена от фирма, чийто съдружник е общинският съветник Константин Георгиев. 

Презастрояването лиши града от възможността да се обособят необходимите терени за паркинги и зеленина, включително на основните пътни артерии. Новите комплекси например - на бул. „Александър Стамболийски“ в район „Южен“, ще превърнат трафика в ад, а паркирането ще направи невъзможно, защото голяма част от кооперациите ползват паркинги, които попадат в разширението и един ден трябва да бъдат отчуждени. Същия проблем има и на Голямоконарско шосе, където местата за паркиране попадат в новата улична регулация.

И по този проблем, както по много други администрацията мълчи и не го пипа до последния възможен момент. Когато обаче може да се окаже фатално късно за  човек, станал жертва на пътнотранспортно произшествие, предизвикано от опасна маневра в подстъпите към този или онзи търговски обект. 

 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
обикновен пешеходец

обикновен пешеходец

20.01.2022 | 10:02

С просто око е видно (без да е архитект човек), че почти всичко в града се строи на ръба на закон и се заобикалят всякакви изисквания и правила....важното е, пликчетата да се въртят от "инвеститорите" в посока администрацията, разрешаваща всичко!!!!!

Отговори
8 0
Още примери

Още примери

20.01.2022 | 08:59

Още два фрапантни примера. На Карловско шосе след ЕВН цвнтралата винаги има спрели в най-дясното по два тира, натоварени с коли. Другият пример е от ул. Победа до сградата на Пещерска. Там дясното платно е изцяло заето с паркирали автомобили, явно на служители, и никой не ги закача. Защо ли? Да каже Зико.

Отговори
13 0
Пловдив

Пловдив

20.01.2022 | 08:25

Всичко в статията е вярно, да но кмет, общинари, архитекти в ЕСУТ и всички от които зависи развитието на града лапат от бизнесмените изброени по горе, защото всички искат на първа линия , в центъра, на булеварда. А вижте западните компании и Либхер и Сокотаб и Сенсата и други са навътре и си имат отделна връзка до тях, а не директно от булеварда. А за гаражи и парко места е безобразие, на проект едно а в действителност друго, няма контрол само рушвети

Отговори
16 0
МАНГЪР КАЗА, ЧЕ ЩЕ СТАНЕ С ЕСТЕСТВЕН ИМУНИТЕТ - А ДАЛИ Е ТАКА

МАНГЪР КАЗА, ЧЕ ЩЕ СТАНЕ С ЕСТЕСТВЕН ИМУНИТЕТ - А ДАЛИ Е ТАКА

20.01.2022 | 08:11

Защо толкова години няма стаден имунитет за вируса на СПИН. Освен това и при КОВИД не става - справка - простата неваксинирана чешка чалгарка се заразила нарочно и умряла

Отговори
2 11

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?