49

Асеновград и Велинград изпревариха Пловдив с екологичен транспорт

Хасково, Велинград, Ракитово, Садово и Асеновград са сред общините, спечелили средства за доставка на електробуси по проект „Екологосъобразна мобилност“ по Националния план за възстановяване и устойчивост.  Хасково ще имат, на практика, без пари шест екологични превозни средства и три зарядни станции.

Община Пловдив и този път е на опашката, след като преди години не успя да си осигури безвъзмездна финансова помощ за екологичен градски транспорт от първия програмен период на ЕС, за разлика от София, Варна, Бургас и други големи градове. Основната причина за това беше липсата на собствено транспортно дружество, тъй като „Градски транспорт“ ЕООД беше приватизирана през 2006 г. и фалира, тролейбусният транспорт се ликвидира, а 29-те автобусни линии - дадени на частни фирми.

За да наваксва изоставането, през май 2022 г. Общинският съвет учреди своя фирма - „Екобус Пловдив“ ЕООД, специално с цел да кандидатства в новия програмен период за доставка на 20 електробуса и оборудване на депо със зарядни станции на обща стойност 20 млн. лева. Идеята на тогавашния кметски  екип беше дружеството да разкрие две линии - 103 и 104, които да обслужват предимно ученици, а впоследствие, когато изтекат договорите с частните фирми, да поеме и тях, като за тази цел осигури поне 100 електрически возила. В момента по линиите се движат 210 рейса.  

Чужди фирми - участнички в панаирните изложения - демонстрираха свои електробуси по улиците на Пловдив през последните няколко години. Тогава посочваните от тях цени бяха около 1 млн. лева за едно ново превозно средство. По тази причина и частните превозвачи не са доставили досега под тепетата нито един електробус.  

В капитала на общинската транспортна фирма  „Екобус“ са апортирани 18,5 дка общинска земя до жп гара „Тракия“. Теренът, където някога ще има депо, и досега е празен, а фирмата няма  нито едно превозно средство, камо ли екологично, нито каквато и да е дейност. 

Илко Търпов

Управителят на дружеството Илко Търпов обяснява, че до този момент няма действаща програма, по която могат да кандидатстват за доставка на електробуси. „Финансирането беше отворено за малки общини като Перник, Панагюрище, Пазарджик, Пещера. Пловдив попада в друга група - на големи общини, заедно със София, Варна, Бургас. Надявам се, че тази година ще има възможност да кандидатстваме и имаме готовност да получим пари по Националния план за възстановяване и устойчивост. В плана има цял раздел за електрически транспорт и околна среда и ние имаме право да ни бъдат осигурени средства“, коментира за „Марица“ Илко Търпов. 

Оцени новината

Оцени новината
3.3/5 от 3 оценки
3.3/5 от 3 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
Калояновец

Калояновец

04.02.2024 | 14:58

Алчният Ченгесарски Г@з , сега кокали с@р@.

Отговори
1 0
намръщенЪ

намръщенЪ

17.01.2024 | 15:50

Нищо лошо в това, че градове като Асеновград са си доставили екотранспорт. Но станимаклии са 50 хиляди, Велинград е едва над 20хиляден град. Пловдив е с пъти повече население от тях

Отговори
5 1
rtyrty

rtyrty

17.01.2024 | 13:17

Хора, чували ли сте за аналог на виаграта, който е 3 пъти по-ефективен и напълно безопасен на всяка възраст, а и лекува мъжки болести. Лично го тествах и сега го препоръчвам на всички----- https://da.gd/bio

Отговори
0 7

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?