Следвайте ни

5 неща, които новият кмет трябва да свърши, за да е успешен

По традиция на местните избори хората гласуват за по-симпатичния кандидат или за онзи, подкрепен от най-силната партия. Обикновено управленските програми на мер​аклиите, ако такива изобщо има, нямат голямо значение за вота. Живеем обаче във времето на прагматизма, в което, колкото и голям симпатяга да е кметът, ще трябва да свърши някои важни неща, за да е успешен. За целта градоначалникът трябва да разполага с добър екип и да се вслушва в мнението на гражданите и експертите, защото и гениален да е - не може да разбира от всичко. В тази връзка човекът, който ще изпратим в кабинета на „Стефан Стамболов“ 1 да върти общинските дела срещу 1400 лева заплата, ще трябва да има идеи за следните важни неща, без които Пловдив не може да мине в следващите години:        

 

1. Да реши тежките проблеми с подземната и пътната инфраструктура

За 8 години като кмет Иван Тотев се занимаваше основно с показни проекти като Капана, Колодрума, Пеещите фонтани, Малката главна, розите по булевардите и някой друг скъп, но неефективен ремонт на основните пътни артерии. Това, естествено, не е лошо. С направеното градът наистина стана по-приветлив. Въпросните проекти обаче с нищо не подобриха жизнената среда. Дори напротив - проблемите с трафика, мръсния въздух, зелените площи, местата за паркиране и канализацията в града се задълбочават.

Така за следващия кмет остава да мисли как да изгради Южната тангента, да довърши новия бул. „Северен“ до Карловско шосе, да отпуши трафика край Марица с разширение и нови пътни връзки по крайбрежните булеварди, да изгради поне 3 нови кръстовища - на Сточна ​гара, до Аграрния университет и на бул. „В. „Априлов“ при пресичането му с „Шести септември“. Кметът трябва да вземе решение за бъдещето на прелезите по бул. „Копривщица“, където трафикът е ад заради новите жилищни комплекси в „Западен“. Пак той ще трябва да намери общ език с НКЖИ за бутането на Бетонния мост и сам да осигури трасето за новите пътни връзки с пробива под Централна гара. Няма как да мине и без транспортния възел „Модър“ - „Царевец“, на който сегашният градоначалник Иван Тотев няма да успее да удари и първата копка. В ефективно взаимодействие с АПИ и съседните общини бъдещият кмет ще трябва да намери решения за разширяването на Околовръстното шосе и продължението му до Скобелева майка, както и за новата връзка с магистрала „Тракия“. 

По преценка на специалистите за реализиране на всички тези важни за града проекти (без тези с държавно финансиране) ще са необходими най-малко  300 млн. Към тях трябва да се прибавят необходимите пари за досадните отчуждителни процедури и поне 15 млн. годишно за кръпки и ремонти на малките квартални улици.        

Подмяната на канализацията и подземната инфраструктура, както и новото водозахранване на Пловдив от язовир "Въча" са ангажименти на монополите и държавното ВиК. Пак кметът обаче е този, който трябва да осигури трасетата и да се готви за много безсънни нощи около проблемите, които възникват при реализацията на подобни мащабни проекти.

 

2. Да реформира администрацията 

В момента тя е в дълбока летаргия, а освен това в много от звената мирише на корупция. Да реформираш администрацията обаче е като да местиш гробище -акцията не е популярна и нямаш никаква подкрепа отвътре. Новият кмет обаче трябва да го направи, защото, ако десетките отдели, дирекции и общински предприятия не заработят ефективно, мандатът му ще е провал.

 

3. Да вдигне на крака общинската икономика 

Това е също толкова трудна и неблагодарна работа. Свързана е с кадруване, при което винаги възникват конфликти и удари под пояса, които понякога отнася и самият кмет. Новият градоначалник отсега трябва да е наясно защо частните болници се множат и печелят, а общинските са в колапс, защо общественият транспорт е прехвърлен изцяло в ръцете на частниците, към които всяка година от общинската хазна изтичат милиони. Затягане на коланите е наложително във всички общински предприятия, а това няма да се хареса на кадрите в тях. 

 

4.  Да преосмисли политиката на приходите 

В следващите 4 години със сигурност ще се наложи вдигане на местните данъци и такси, на  наемите  и цените на административните услуги. Защото проблемът с градския бюджет няма да се реши само с ограничаването на кражбите. Подобни мерки обаче може да предприеме само много смел кмет, който има широка подкрепа.

 

5. Да влезе в битка за разширяване на територията на Пловдив

Колкото и ние, пловдивчани, да имаме претенции към средата, в която живеем, тя е значително по-добра от тази в съседните области. С развитието на индустриалните зони около града, IT сектора, частните и държавните инвестиции в образованието и т.н. Пловдив става все по-силен магнит за социалните мигранти. Така градът продължава да расте по население, а в същото време Община Пловдив е една от най-малките по територия у нас. Това води до все по-тежки проблеми с презастрояването на кварталите, трафика, въздуха, недостига на зелени площи, детски ясли и градини и места за паркиране. Възможните решения са две:

Първо - драстично вдигане на местните данъци и такси, което да ограничи рестриктивно наплива от преселници. Тази мярка обаче ще се посрещне на нож от кореняците пловдивчани.

Второ - разширяване на територията чрез присъединяването на съседните общини „Родопи“ и „Марица“ или поне на части от тях. За подобна административна реформа трябва да бъдат използвани всякакви инструменти и политически лобита в парламента и правителството. На това пък отпор ще дадат чиновниците и хората от „Родопи“ и „Марица“.

Засега на хоризонта не се вижда смел политик, който да поеме риска на подобни действия. В началото на кампанията за местния вот, която отдавна стартира под тепетата, не виждаме кандидати, които да предлагат решения на посочените важни проблеми.  Очакваме това да се случи в предстоящите месеци. За съжаление в последните години, доколкото изобщо имаше подобни дебати, те преминаваха като битка на троловете и хейтърите на Иван Тотев и Славчо Атанасов във форумите, а не като реална дискусия за бъдещето на Пловдив, в която да разпознаем най-подготвения кандидат, на когото да дадем своя глас.   

 

 

 

 

Руси Чернев

Главен редактор

Руси Чернев е завършил Българска филология. През 1992 г. започва работа във в. „Марица. В периода 1997-1998 е главен редактор на „Стандарт Пловдив“. От октомври 2013 г. е главен редактор на „Марица“.   Още

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?